علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



آتش‌نشان افتخاری ۱۰ ساله حریق خانه خود را مهار كرد


به گزارش خبرنگار مهر، چند روز قبل ماهان خاركن، دانش‌آموز ۱۰ ساله اهوازی در واحد ۶ طبقه دوم مجتمع پارس منطقه گلستان حریقی كه از طریق بخاری گازسوز شعله‌ور شده بود را به‌وسیله پتو اطفا كرد.

امروز به همراه مسئولان سازمان آتش‌نشانی اهواز راهی خانه این دانش‌آموز ۱۰ ساله شدیم تا ضمن تقدیر و اهدای كارت آتش‌نشان افتخاری از كم و كیف ماجرا باخبر شویم.

مسئول اداره آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در این دیدار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: قرار گرفتن وسایل گرمازای گازسوز در جوار مواد قابل اشتعال عامل خطرناكی است كه در این خانه باعث آتش‌سوزی شد.

نصرت اله پولادوند افزود: والدین بدون توجه به این نكته، بخاری را در كنار مبل قرار داده و آتش ایجاد شد ولی خوشبختانه وجود ماهان ۱۰ ساله به‌عنوان همیار آتش‌نشان كه آموزش‌های لازم را توسط سازمان دیده بود، با مهارت و سرعت آتش را به‌وسیله پتو در نطفه خفه كرد.

وی عنوان كرد: آموزش‌های شهروندی یكی از اقدامات سازمان آتش‌نشانی اهواز است كه طی چند سال اخیر با جدیت فراوانی پیگیری می‌شود و كارشناسان و مربیان در سطح مدارس حضور پیدا كرده و نكات ایمنی و اصول پیشگیری از حوادث را به فرزندان آموزش می‌دهند.

استفاده از آموزش شهروندی

مسئول اداره آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز اضافه كرد: خوشبختانه این آموزش‌ها مؤثر واقع‌شده و ماهان دانش‌آموز ۱۰ ساله توانست با استفاده از نكاتی كه در کلاس‌های آموزشی فرا گرفته بود این آتش‌سوزی را مهار كند.

پولادوند یادآور شد:‌ در آتش‌نشانی اهواز، طرح‌های مختلفی مثل شهردار مدرسه و خانواده را داریم كه بر اساس آن مربیان در سطح مدارس حضور پیدا كرده و در ارتباط با آموزش اصول اولیه و نكات پیشگیری از حوادث اقدام می‌کنند.

وی بیان كرد:‌ در سال‌های گذشته بحث آتش‌نشان افتخاری و داوطلب را به‌طورجدی پیگیر شده و زنان و مردان علاقه‌مند هم حضور پیدا كردند. از بین آنها افراد توانمند را انتخاب كرده و پس از آموزش به‌عنوان مربی در كنار ما فعال هستند.

مسئول اداره آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: ماهان هم تحت آموزش یكی از مربیان آتش‌نشانی مباحث لازم را فراگرفته و با انجام اقدامات مؤثر از بروز یک حادثه فجیع جلوگیری كرد.

دقت در استفاده از وسایل گازسوز

پولادوند توصیه كرد: والدین باید دقت داشته باشند كه حین استفاده از وسایل گرمازای گازسوز یا برقی آن را در دسترس اطفال قرار ندهند. متأسفانه برخی مواقع كودكان در سنین پایین‌تر ممكن است با بازیگوشی بلایی به سر خود بیاورند.

وی تأكید كرد:‌ به شهروندان توصیه می‌کنم از قرار دادن این وسایل گرمازا در كنار مواد قابل اشتعال به‌طورجدی پیشگیری كنند كه برای این كار باید طول شیلنگ‌های گاز كوتاه شود. طول استاندارد شیلنگ‌ها باید یك متر و نیم باشد ولی متأسفانه در برخی از اماكن بالای سه متر هم بوده كه یك نكته بسیار خطرناك است.

مسئول اداره آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز یادآور شد:‌ برنامه‌های آموزشی آتش‌نشانی به‌صورت رایگان است و كارشناسان به‌صورت افتخاری اقدام به آموزش می‌کنند.

پولادوند تصریح كرد: علاقه‌مندان به آموزش می‌توانند به مركز آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در بلوار آیت‌الله بهبهانی جنب مصلای امام خمینی مراجعه كرده و فرم ثبت‌نام را تكمیل كنند.

وی ادامه داد: پس از ثبت‌نام آموزش‌ها را حداكثر طی سه روز و به‌صورت رایگان به افراد ارائه داده و در نهایت نیز یک كارت عضویت برای آنها صادر می‌کنیم. همچنین افراد را كدبندی و گروه‌بندی می‌کنیم.

مسئول اداره آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز اظهار كرد: آموزش‌ها به‌صورت مستمر ادامه خواهد داشت تا به نقطه‌ای برسیم كه اهواز در جایگاهی تحت عنوان ایمن‌ترین شهر دنیا قرار بگیرد.

۷۵۰۰ نفر در مهدکودک‌ها آموزش دیدند

پولادوند بیان كرد:‌ ابتدای سال جاری تاكنون هفت هزار و ۵۰۰ نفر از مهدكودک و پیش‌دبستانی، پنج هزار نفر از مقطع ابتدایی و دو هزار و ۳۰۰ نفر از مقطع متوسطه آموزش‌دیده‌اند. همچنین ۲۷۵ نفر آتش‌نشان داوطلب داشته‌ایم.

مادربزرگ ماهان در این دیدار در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان كرد: از ابتدا مخالف آموزش دیدن ماهان بوده و نگران رفتن ماهان در آتش بودم؛ اما اكنون از این مخالفت خود پشیمان شده و ماهان برای من افتخار است و به همه اولیا توصیه می‌کنم تا نسبت به ثبت‌نام فرزندان خود در کلاس‌های آموزشی آتش‌نشانی اقدام كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، ماهان خاركن این دانش‌آموز ۱۰ ساله نیز در پایان به تشریح آموزش‌های آتش‌نشانی توسط شیما رشیدی آتش‌نشان اهوازی پرداخته و حادثه آتش‌سوزی آپارتمان خود را بیان كرد.

در این دیدار، مقصود حق‌شناس رئیس روابط عمومی آتش‌نشانی اهواز به همراه نصرت اله پولادوند مسئول اداره آموزش آتش‌نشانی اهواز كاور آتش‌نشانان ۱۲۵ و كارت آتش‌نشان افتخاری را به ماهان خاركن اهدا كردند.

پولادوند در این بخش گفت: ماهان از این پس به جامعه آتش‌نشانان افتخاری آتش‌نشانی اهواز پیوسته و باید آموزش‌هایی كه یاد گرفته را به منظور ارتقای ایمنی به دیگران هم انتقال دهد.

گزارش: کوثر کریمی


ویدیو مرتبط :
کودک ۱۰ ساله نخستین شهید پس از آتش بس