سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عراقچی: قطعنامه ۱+۵ به شورای حکام بسیار محکم بود/ فصل نوینی در همکاری‌های ایران و آژانس


به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به تشریح قطعنامه پیشنهادی 1+5 درباره PMD که امروز در شورای حکام آژانس با اجماع به تصویب رسید پرداخت و گفت: به اعتقاد من نمی‌شود نکته منفی ویژه‌ای را برای این قطعنامه در نظر گرفت. کلیت قطعنامه و مولفه‌های اصلی که مدنظر ما بوده همه مثبت است

عراقچی با بیان اینکه قطعنامه از هیچ عبارت منفی استفاده نکرده، عنوان کرد: هیچ جایی از هیچ چیزی ابراز نگرانی نکرده و همه جا ادبیات مثبت و سازنده به کار برده شده است.

به گفته معاون وزیر خارجه ساختار کاملا مثبت و ادبیات کاملا مثبتی دارد.

عراقچی افزود: تمام مواردی که مربوط به بسته شدن پرونده است را کاملا آورده است و اذعان می‌کند که در موضوع پی ام دی چیزی باقی نمانده است.

وی گفت: از این به بعد آمانو نگاهش به آینده است و بر اجرای برجام نظارت می‌کند. در پاراگراف 9 اجرایی صریح و روشن از خاتمه بررسی استفاده کرده و صراحتا پرونده را می‌بندد.

معاون وزیر خارجه افزود: تمام مولفه‌های مثبت که انتظار داشتیم در قطعنامه است. البته به آژانس می‌گوید بر اجرای برجام نظارت کند.

وی گفت: قطعنامه بسیار محکم و با اقتداری است که پرونده را می‌بندد و فصل نوینی در همکاری‌های ایران و آژانس برای آینده ایجاد می‌کند.

معاون وزیر خارجه در خصوص زمان اجرای برجام گفت: ممکن است آمانو برای راستی آزمایی و ارزیابی اقدامات ایران چند روزی را نیاز داشته باشد. تصور من این است سه هفته الی یک ماه آینده به روزی برسیم که اعلام کنیم این روز اجرایی شدن است که در روز اجرایی شدن تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای به صورت عملی برداشته خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین گزارش اخیر آمانو درباره پی‌ام‌دی را تأکیدی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برشمرد.

وی در خصوص اهمیت پی‌ام‌دی گفت: تمام اتهاماتی که به ما زده و فشارهایی که وارد شد و تحریم‌های اعمال شده به بهانه و با استناد به پی‌ام‌دی بود. ساختن یک نظر منفی جهانی نسبت به ایران و امنیتی سازی موضوع ایران و معرفی ایران به عنوان تهدید علیه صلح جهانی با استناد به پی‌ام‌دی بود. پی‌ام‌دی بنای کاذبی بود که بر روی برخی اشتباهات و بی تجربه‌گی‌ها و اینکه باید مواردی اطلاع داده می‌شد و به موقع اطلاع داده نشده بود و برخی کارهای دومنظوره و مجموعه‌ای از این عوامل جمع شده بود که با جعل سند یک بنای کاذب ساختند و ایران را تهدیدی برشمردند که به دنبال بمب هسته‌ای است.

وی با بیان اینکه سر و صدای صهیونیست‌ها و نخست‌وزیر کذای آنها فروپاشید، گفت: علت اینکه اصرار می‌کردیم پی‌ام‌دی بسته شود تا برجام را اجرا کنیم برای این بود که اذعان کنند این پرونده ساختگی بوده و بنای دروغ و اتهام فروبپاشد. اصراری که داشتیم به حق بوده است و مقام معظم رهبری در نامه معروفشان در تایید برجام این شرط را خیلی روشن گذاشته بودند.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: تمام سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی جهان غرب به کار گرفته شد که ثابت کند ایران یک برنامه نظامی هسته‌ای و غیرقانونی داشته است. هر تلاشی را صورت دادند و نتیجه آن ۱۲ پرونده‌ای شد که آمانو به عنوان مجموعه موضوعات پی‌ام‌دی ارائه داد.

وی با اشاره به ادعا و اتهام مطرح شده در گزارش آمانو مبنی بر اینکه ایران قبل از سال ۲۰۰۳ مطالعاتی را انجام داده، گفت: چند روز آینده بیانیه‌ای را در خصوص این ادعا به آژانس ارائه می‌دهیم.

معاون وزیر خارجه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه همواره در طول یک دهه گذشته می‌گفتیم تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران ظالمانه و غیرقانونی است، اظهار داشت: در طول ماه‌های آینده و پس از اجرای برجام فرصت کاملا بازی در اختیار داریم و حقوقدانان ما باید بررسی کنند که چگونه می‌شود مسئولیت حقوقی کسانی که تحریم‌های ناعادلانه علیه ملت ایران اعمال کردند را پیگیری کرد.

وی درباره موضوعات خاکستری که آمانو به آن اشاره کرده گفت: اگر آژانس بخواهد ماهیت فنی و حرفه‌ای خود را حفظ کند و درباره موضوعی که اتفاق افتاده قضاوت کند و بخواهد گزارش بی طرفانه و حرفه‌ای بدهد چاره‌ای ندارد که از احتمالات استفاده کند چون مدارک قطعی ندارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای یادآور شد: خاکستری بودن گزارش آمانو حاکی از فنی و حرفه‌ای بودن گزارش است. مهم این است که شورای حکام به عنوان نهاد تصمیم گیر تصمیم می‌گیرد و پرونده را می‌بندد.

وی گفت: در قطعنامه ۱+۵ به شورای حکام نشانه‌ای از اینکه پنجره‌ای از پی‌ام‌دی باز مانده باشد، وجود ندارد.

به گزارش فارس، رئیس ستاد پیگیری برجام گفت: هدف ما در قطعنامه این بود که پرونده پی‌ام‌دی بسته شود و موضوع مهم این است که به مدیرکل آژانس می‌گوید نقشه راه کامل شده و از ایران انتظار همکاری در هیچ موضوعی را ندارد و موضوع پی‌ام‌دی را بسته و از دستورکار خود خارج و دستورکار جدیدی ایجاد کرده است.

به گفته عراقچی شورای حکام آنچه مدنظر ایران بود را به طور کامل انجام داد.

در حال تکمیل...

http://fna.ir/VRE2YF


ویدیو مرتبط :
صحبت های عراقچی درباره قطعنامه شورای امنیت