گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



تعیین حریم برای 3200 اثر تاریخی غیرمنقول در کشور


معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: تاکنون برای سه هزار و 200 اثر تاریخی و ملی کشور، تعیین عرصه و حریم شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا؛ محمدحسن طالبیان، روز چهارشنبه در نخستین کارگاه کشوری آموزشی تعیین عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی آثار ملی غیرمنقول افزود: هم اکنون بیش از31 هزار و 500 اثر غیرمنقول در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به کم بودن تعداد آثاری تاریخی غیرمنقول کشور که تا کنون تعیین حدود شده است، اظهار داشت: تعیین تکلیف کردن حریم آثار ملی در کاهش مسائل حقوقی موثر خواهد بود. از 50 سال پیش که تعیین حریم شروع شده در زمینه مبانی تعیین حریم و معیارهای آن کار نشده است.

طالبیان به بحث آمایش سرزمین در کشور اشاره کرد و گفت: در بحث آمایش سرزمین باید حریم های آثار نیز مشخص و نقشه ها آماده شود تا بتوان حریم ها را بر روی نقشه آمایش سرزمین گذاشته شود. وی، به حساس سازی مردم و جامعه در زمینه ارزش بناها و آثار تاریخی موجود در کشور تاکید کرد و افزود: باید برای حفظ و حراست از آثار تاریخی شناخت عمیقی نسبت به آثار وجود داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: هم اکنون با یک نظام تهدید و آسیب در زمینه بناها و آثار تاریخی مواجه هستیم که حفظ و حراست از این آثار به کار کارشناسی نیاز است تا حریم آثار غیرمنقول شناسایی شود.

طالبیان اظهار داشت: اگر کار کارشناسی دقیق انجام نشود حقوق عمومی و بیت المال زیر سوال برده می شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: هم اکنون علاوه بر بحث بناها، آثار و محوطه های تاریخی بحث میراث طبیعی از جمله 'غار علیصدر و بیابان لوت' نیز مورد تاکید قرار گرفته شده است.

وی، به بحث توسعه کشور در زمینه های مختلف اشاره کرد و گفت: آثار تاریخی و فرهنگی در مکان های مختلف در سطح کشور وجود دارد و باید سریع تر نسبت به تعیین عرصه و حریم این بناها اقدام شود. سال گذشته 160 اثر تاریخی در کشور تعیین حدود شده و تعداد زیادی پرونده در کشور برای ثبت و تعیین حدود در دست بررسی است.

به گزارش ایرنا، نخستین کارگاه کشوری آموزش تعیین عرصه و حریم آثار ملی غیرمنقول در شهرکرد از روز چهارشنبه آغاز شد. این کارگاه آموزشی دو روزه با حضور معاونان میراث فرهنگی سراسر کشور به همراه کارشناسان حریم میراث فرهنگی، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، مدیرکل دفتر حقوقی و املاک کشور دایر است.

در این کارگاه آموزشی دو روزه اهمیت تعیین عرصه و حریم سیاست های معاونت میراث فرهنگی، مبانی تعیین عرصه و حریم هگمتانه، معیارهای تعیین عرصه و حرایم آثار جهانی، مبانی شناسایی عرصه و تعیین حریم تپه محوطه های تاریخی تپه چگا سفلی استان خوزستان و معرفی تحلیلی عرصه و حریم فرهنگی میمند، مبانی تعیین عرصه و حریم حفاظتی بازار کاشان و تعیین حریم در بافت تاریخی ارائه می شود.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
نقد تاریخی و اجتماعی حریم سلطان