سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمقاله رسالت/ نقش معلم درتقابل جریان بعثت وجاهلیت


سرمقاله رسالت/ نقش معلم درتقابل جریان بعثت وجاهلیت رسالت/ « نقش معلم درتقابل جریان بعثت وجاهلیت » عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم سیدباقر پیشنمازی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

همزمانی سالروز بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وروز بزرگداشت مقام معلم درهفته گذشته یادآور رسالت بزرگ فرهنگی ما در عصر تقابل جریان بعثت و جاهلیت است. تقابلی که عرصه ظهور آزادگی وشکوفایی فطرت الهی انسان دربرابر طغیان شهوت وغضب وسلطه طلبی جبهه جاهلیت است. سپاهیان عقل وجهل براساس یک سنت الهی همواره درپیکارند و پیامبران به مثابه معلمان بزرگ تاریخ یاری دهندگان خرد انسان در انجام محاسبات صحیح برای پیروزی دراین آزمون سرنوشت سازند.اعتمادبه نفس برآمده از احساس هویت ملی ودینی وباورداشت سبک زندگی اسلامی الهام گرفته از آموزه های قرآن وعترت ازسرمایه های مهم برای حضوردر این تقابل است.
اعتماد به نفس ملی به عنوان زیربنای استقلال طلبی وپیشرفت، محصول بینشی است که نظام تعلیم وتربیت یک کشور ومعلمان خبره ودلسوز آن، در شاکله شخصیتی پرورش یافتگان خود به بار می آورند وهیچ نهاد دیگری چنین ظرفیت راهبردی وبی بدیل را در ابعاد وسیع آن دراختیار ندارد.
بزرگترین چالش برای نظام سلطه جهانی این است که نظام آموزش وپرورش (کشور موردطمع آنان) به دست مدیران ومعلمانی بااحساس هویت ملی وروحیه آزادگی و استقلال طلبی وبرخوردار ازفهم "دروازه بانی فرهنگی" سپرده شود.
نشانه های آسیب دیدگی دراین تقابل گاهی به صورت نابسامانیهای فرهنگی واجتماعی آشکار می شود. همچنان که یک پزشک باتجربه(قبل از درمان بیمار)،ابتدا به
ریشه یابی وتشخیص علت بیماری مبادرت می کند، اتخاذ تدبیر مناسب ازسوی دولت وارائه راه حل برای برطرف کردن برخی نابسامانیهای موجودمثل رکوداقتصادی،تورم،
ضعف روزافزون تولیدوتعطیلی کارخانه ها وبیکاری جوانان،و ازهم پاشیدگی بسیاری از خانواده ها به دلیل گسترش آسیب‌های اجتماعی،و ترجیح برخی ازمصلحت های حزبی به جای مصلحت‌های ملی و... بدون ریشه یابی صحیح آن میسر نمی شود.
اگر اعتماد به نفس ملی در اثرآدرسهای اشتباهی که بعضی جریانهای سیاسی درمورد امیدبستن به قدرتهای خارجی برای حل مشکلات داخلی می دهند،آسیب دیده باشد. اگر فارغ التحصیلان نظام تعلیم وتربیت ما فاقد احساس هویت ایرانی واسلامی وروحیه استقلال طلبی فرهنگی،اقتصادی وسیاسی شدند،اگرغرب زدگی بعضی ها فقط به پسماندهای علوم انسانی غرب گره خورد ومثلا دربرنامه ریزیهای آموزشی،وگفتمان های عمومی ورسانه ای ازغیرت فرانسوی‌ها وآلمانها درمورد زبان ملی وزبان بیگانه، نخواستندعبرت بگیرند؟... اگرپرکاری و رشد علمی غربیها باعث نشد که دانشگاههای شما هم بجای اهتمام به همایش‌های حزبی وزمینه سازی برای درگیریهای شهری(1)، به رشد علمی کشور بیندیشند ویا حداقل درعرصه رقابتهای بین المللی، رتبه علمی بدست آمده ازدولت قبل را حفظ کنند؟!....کدام "کلید" می‌تواند برای قفل‌گشایی نابسامانی های موجود "امید" ایجاد کند؟!
این که منشوراقتصاد مقاومتی به عنوان نماد اعتماد به نفس ملی وباورداشت ظرفیت ها وتوانمندی های داخلی، پس از2 سال! روی کاغذ ودر حد بخشنامه زمینگیر می شود به چه عاملی جزبینش برخی ازمدیران
برمی گردد؟(2)این که بعضی مدیران فعلی بانک ها علی رغم مصوبه مجلس برای پرداخت وام کم بهره ازدواج ونجات جوانان مانع تراشی می کننداما برای نجات خودروهای فروش نرفته ناشی از ضعف مدیریت،فداکاری!
می کنند به چه عاملی جز فهم فرهنگی،برمی گردد؟!
انتظار این است که دولت محترم بیش از هرنهاد دیگری درمورد حفظ هویت ایرانی واسلامی احساس مسئولیت کند ودررفتار خود دغدغه نشان دهد وشرایط ولوازم آن را فراهم آورد.حضور یافقد چنین فهمی ازجمله در نگرش و کارکردها واولویت گزینی های مدیران عالی وزارت آموزش وپرورش به عنوان مهم ترین دستگاه راهبردی درحوزه تربیت نیروی انسانی را نیز می توان جستجوکرد. آنچه اکنون درحوزه معاونت پرورشی و روزمرگی ها وحاشیه پردازی های جریانی به بهانه آموزش سیاسی می گذرد و این که از همه ساحت های تربیتی ساحت سیاسی را غالبا به رسمیت می شناسند وآن را هم در حد انتشار یک مجله بارویکرد حزبی، قابل تحقق می پندارد!(3) واینکه همچنان از تعلیمات دینی تصور تربیت دینی دارند! ....وآنچه که برای توجیه ساده انگاری نسبت به ترفندهای سلطه جویانه نظام استکبار جهانی تحت عنوان برجام قرار بود دردستور برنامه درسی دانش آموزان قرار گیرد!...وآنچه در از دست دادن فرصت ها در بازسازی نظام "تربیت معلم" مشاهده می شود ودانشگاه فرهنگیانی که بیش از دوسال! بدون مدیر ودر حدیک سرپرست (تایید نشده ازسوی شورایعالی انقلاب فرهنگی) زمان سپری می کند!...وآنچه از تغافل نسبت به اقدام پیشگیرانه برای توانمندسازی دانش آموزان در برابر آسیب های فرهنگی مشاهده می شود و گاهی درجهت عکس آن برای دسترسی بیشتر به حامل های فرهنگ بیگانه، فرصت سازی غیر ایمن صورت می گیرد!... و آنچه پنهان سازی های افت آموزشی در آزمون های گذر مقاطع تحصیلی ونمرات توصیفی و مدرک سپاری (برخی مدارس بزرگسالان)مشاهده می شود ...و آنچه از زمزمه های تغییر وزیر برای حزبی ترشدن ترکیب مدیران وزارت شنیده می شود!....دغدغه های بسیاری را به وجود آورده است. اگر دستگاه های متصدی فرهنگ وتعلیم وتربیت(دوره های عمومی وعالی) به خانه احزاب تبدیل شدندورویکردهای جریانی وسیاسی را برمصالح آموزش وپرورش فرزندان مردم ترجیح دادند، گسترش نابسامانی ها و تعمیق وابستگی ها و آسیب پذیری دربرابر جریان جاهلیت معاصر رااز هم اکنون می شود پیش بینی کرد.درچنین فضایی انتظار پرورش دانش آموزانی برخوردار ازهویت ملی و اسلامی،آزاده، عزت طلب، و باورمند نسبت به استقلال فرهنگی، اقتصادی وسیاسی، صرفاانتظاری خوشبینانه به نظر می رسد.
از وزیر محترم آموزش وپرورش که دژبانی راهبردی سرنوشت کشور را به مثابه بار" امانت الهی" برعهده گرفته اند و قرار است ازسنگرداران اصلی جبهه بعثت دربرابر جریان جاهلیت معاصر باشند،سؤال می کنیم آیا برای اجرای سندتحول بنیادین آموزش وپرورش فراتر از آنچه روی کاغذ اتفاق افتاده است و یا درگزارش های رسمی بیان شده است، پیشرفت عملی (درعرصه مدرسه وبرنامه ریزی آموزشی وپرورشی) به دست آمده است؟ آیا معلمان محصول نظام تربیتی دانشگاه فرهنگیان هویت مستقل ایرانی اسلامی را باور دارند ونسبت به شیوه های تحصیل آن برای متربیان توانمند سازی شده اند؟ آیا کسانی را که برای همکاری وبه عنوان بازوان اصلی برای این جایگاه خطیر برگزیده اند از عهده تحقق این مهم بر می آیند؟وآیا اصولا از اختیار کافی برای ترجیح مدیران مناسب با مصالح ملی واقتضائات نظام تعلیم وتربیت نسبت به مدیران حزبی و...برخوردارند؟ آیا آن گونه که مقام معظم رهبری در دیدار 13 اردیبهشت جنابعالی (ومدیران عالی وجامعه معلمان) فرمودندمدیران همکار شما ازسلامت فکری وسلامت عملی که بشود در این کار بزرگ به آنها اعتماد کرد، برخوردارند؟
مگرنه این است که باید: «جوان مان را جوری بار بیاوریم که دنبال سیاست مستقل باشد، دنبال اقتصاد مستقل باشد، دنبال فرهنگ مستقل باشد؛ وابستگی... اعتماد و تکیه‌ به دیگران در وجود او به‌عنوان یک روحیه رشد نکند.»(مقام معظم رهبری-13/2/95)
این ها درواقع مطالبات مردم ازنظام تعلیم وتربیت است که از بیان رهبری معظم انقلاب اعلام می شود.و البته دستگاه های مختلف نیز نسبت به هموارسازی مسیر آموزش وپرورش، وظایف مهمی برعهده دارند که نباید نسبت به آن غافل شوند. یکی از رسالت های خطیر رسانه ملی نیز احساس مسئولیت بیشتر نسبت به این حوزه راهبردی است و لازم است برای تسهیل وتسریع در تحقق این مطالبات نسبت به ایجاد فرصت های مناسب برای گفتمان سازی فراگیر برمحور مطالبات مردم از آموزش وپرورش وشیوه های دستیابی دانش آموزان به احساس هویت مستقل ایرانی اسلامی وپیگیری این راهبردها، اهتمام جدی از خود نشان دهد.
رهبرمعظم انقلاب در16اردیبهشت سال64 با تاکید برضرورت ایفای نقش جدی رسانه ملی درامر هموارسازی تحول درآموزش وپرورش وتحقق سیاست های ابلاغی،تذکر داده بودند. در13 اردیبهشت سال جاری نیز مجددا یادآوری فرمودند.(4)
اکنون برخی از اقدامات مؤثر در تقویت هویت مستقل ایرانی اسلامی دانش آموزان، به وزارت آموزش وپرورش پیشنهاد می شود:
1- اختصاص سهم اساسی تری ازکتب درسی به بیان هوشمندانه فرازهایی از تاریخ اسلام وانقلاب اسلامی مبنی براعتماد به وعده های (مشروط) الهی درعرصه تقابل مستمرجریان بعثت وجاهلیت وتعیین سرنوشت.
2- معرفی مؤلفه های قدرت ملی و مجاهدتهای علمی فرهنگی واقتصادی وسیاسی ودستاوردهای عزت آفرین سالهای دفاع مقدس درکتب درسی و فوق برنامه ه&#


ویدیو مرتبط :
سرمقاله شماره 316 مجله موفقیت