سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فراکسیونی که درپی تلاش وکلای ملت برای خروج از رکود در روز بیمه‌ای مجلس متولد شد


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ جلسه علنی صبح امروز دوشنبه(2 آذرماه 94) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

 197 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 90 نماینده مجلس خالی بود.

ادامه بررسی لایحه بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری در مقابل شخص ثالث اولین دستور کار جلسه علنی صبح امروز پارلمان بود.

*اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

سپس اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه از سوی هیات رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارت است از:

1- جلیل جعفری نماینده مردم خلخال

2- محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد

3- محمد دامادی نماینده مردم ساری

4- حمید رسایی نماینده مردم تهران

5- شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده مردم تنکابن

6- رجبی نماینده مردم خرم‌آباد

7- علی علی‌لو نماینده مردم شبستر

8- محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه

9- علیرضا محجوب نماینده مردم تهران

*«مهدی کوچک‌زاده» در اعتراض به دفن 1700 تن سیب‌زمینی استعفا داد

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان در اخطاری با استناد به اصل 63 قانون اساسی، خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس اظهار داشت: طبق این اصل شما می‌توانید در ابتدای جلسه علنی راجع به مسائل اساسی کشور تذکر دهید.

وی افزود: طبق اخبار مکرر و موثق، اطلاع یافتم که رئیس تعاونی روستایی استان فارس اعلام کرده 1700 تن سیب‌زمینی را برای جلوگیری از افت قیمت، امحاء و دفن کرده است.

امحاء و دفن 1700 تن سیب‌زمینی خلاف وجدان و شرف انسانی است

کوچک‌زاده همچنین تصریح کرد: ما این عمل را که الگوبرداری از اقتصاد سرمایه‌داری است، خلاف شرف و وجدان انسانی می‌دانیم و به مسئولان مربوطه خصوصاً وزیر کشاورزی تذکر می‌دهم.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به لاریجانی اظهار داشت: آقای دکتر در کشوری که مردمش از گرسنگی به فحشا کشیده می‌شوند، کدام بی‌شرافتی به خود اجازه می‌‌دهد 1700 تن سیب‌زمینی را امحاء کند؟!

سپس علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اخطار کوچک‌زاده، گفت: اخطار باید در موضوع بحث مجلس مطرح شود، نه راجع به موضوعات دیگر؛ ما الآن در بحث بیمه هستیم، شما باید وقت می‌گرفتید تا صحبت می‌کردید، اگر کسی خلافی می‌کند شما نباید خلاف کنید؛ اخطار باید راجع به دستور باشد.

کوچک‌زاده در پاسخ به لاریجانی با صدای بلند گفت: این مجلس اسلامی نیست.

وی سپس با حضور در جایگاه هیأت رئیسه این جملات را تکرار کرد و در نهایت برگه استفعای خود را روی میز علی لاریجانی گذاشت و صحن پارلمان را ترک کرد.

*ارائه خدمات دهی به وسایل نقلیه بدون بیمه‌نامه ممنوع شد

در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، ماده 46 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، ارائه هر گونه خدمات به وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه و رفع توقیف از آنها، توسط راهنمایی و رانندگی، دفاتر اسناد رسمی و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با امر حمل و نقل از قبیل تعویض پلاک وسیله نقلیه، تنظیم اسناد رسمی معاملات وسایل مذکور ممنوع است. عدم اجرای تکالیف فوق، حسب مورد تخلف اداری یا انتظامی محسوب می‌شود.

*تکلیف ناجا برای تجهیز واحدهای راهنمایی و رانندگی به ابزار استعلام برخط وضعیت بیمه وسایل نقلیه

در ادامه بررسی جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، نمایندگان ماده 48 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

طبق مصوبه مجلس، نیروی انتظامی مکلف شد ظرف مدت یکسال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، کلیه واحدهای ثابت و سیار راهنمایی و رانندگی و پلیس راه را به ابزار لازم برای استعلام برخط وضعیت بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه، تجهیز و سامانه مورد نیاز را طراحی یا تکمیل کند.

همچنین خانه ملتی‌ها در جریان بررسی ماده 47 این لایحه، به ارجاع آن به کمیسیون برای بررسی بیشتر موافقت کردند.

در این ماده آمده بود: عقد هر گونه قرارداد حمل و نقل و تحویل بار یا مسافر از سوی دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و مراکز آموزشی و همه شخصیت‌های حقوقی با دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر، ممنوع است.

*ستاد سوخت مکلف به خودداری از صدور هر گونه کارت سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه شد

وکلای ملت همچنین در ادامه بررسی جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، ماده 49 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، ستاد سوخت مکلف شد از صدور هر گونه کارت سوخت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه خودداری کند.

همچنین در تبصره این ماده، بیمه مرکزی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف شدند اطلاعات مربوط به وسایل نقلیه مذکور را به صورت برخط (آنلاین) در اختیار ستاد سوخت قرار دهند.

*قاضی‌پور: کوچک‌زاده به دلیل وضعیت اسفبار کشاورزان زحمت‌کش استعفا داد/ لاریجانی: با او صحبت می‌کنیم

در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در تذکر با استناد به ماده 95 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در این ماده اشاره شده که زمانی که نماینده‌ای استعفای خود را به رئیس مجلس می‌رساند، باید رئیس مجلس در اولین جلسه علنی آن را اعلام کرده و سپس آن را در دستور کار خود قرار دهد.

وی همچنین خطاب به رئیس مجلس گفت: شما باید بر اساس آنچه سوگند یاد کرده‌اید، عمل کنید چرا که اکنون استعفای آقای کوچک‌زاده مطرح شده و باید به آن رسیدگی شود؛ استعفای این نماینده بر اساس مشکلات کشاورزان زحمت‌کش صورت گرفته چرا که وضعیت آنها بسیار اسفبار است.

قاضی‌پور یادآور شد: امروزه محصولاتی مانند انگور و سیب بر زمین مانده و دولت باید این موارد را تعیین تکلیف کند، مجلس 10 میلیارد دلار به وزارت نیرو برای مهار آب‌های مرزی پول اختصاص داده است که باید دولت برای آن راهکاری در نظر بگیرد.

سپس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: حال که هفته آینده مجلس جلسه علنی ندارد، اما با ایشان صحبت خواهیم کرد.

*نوری‌قزلجه: مقدار اندکی از سیب‌زمینی‌ها با کیفیت پایین معدوم شدند

غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: بر اساس ماده 13 آیین نامه داخلی مجلس در صورتی که اخطاری خارج از دستور و موضوع در مجلس بیان شود، باید میکروفن اخطاردهنده قطع شود.

وی افزود: در جلسه علنی امروز یکی از همکاران اخطار خود را بیان کردند اما بعد از بیان مطلب این نماینده به صورت کامل که خارج از دستور بود، میکروفن وی قطع شد.

نوری‌قزلجه تصریح کرد: طرف صحبت آقای کوچک‌زاده در اخطارشان به ظاهر دولت بود، اما مدنظر وی کشاورزان بودند این در حالی است که باید سؤال کرد آیا مردمی که آقای کوچک‌زاده از آنان صحبت می‌کند کشاورزان و سیب‌زمینی‌کاران را نیز شامل می‌شود؟ آیا از حال و روز کشاورزان و وضعیت فروش محصولاتشان خبر دارند؟

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خطاب به لاریجانی گفت: زمانی میکروفن آقای کوچک‌زاده قطع شد که وی توانست صحبت خود را به صورت کامل بیان کند و نباید فراموش کرد هزاران تن سیب‌زمینی بین نهادهای حمایتی توزیع شده است و تنها مقدار اندکی از سیب‌زمینی‌ها که کیفیت پایینی هم داشته معدوم شده است و این اتفاق در سال‌های گذشته نیز رخ داده بود و می‌تواند بازار را تحریک کند، آیا اینگونه باید این اقدام تخطئه شود.

سپس علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر آیین‌نامه‌ای نوری‌قزلجه گفت: باید ابتدا بحث یک نماینده در اخطار را متوجه شویم و در صورتی که درک کنیم که اخطار در موضوع مطرح نشده است، می‌توانیم میکروفن وی را قطع کنیم.

*مراجع قضایی مکلف به صدور قرار تأمین در حوادث رانندگی در صورت وجود بیمه‌نامه معتبر و مکفی شدند

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، ماده 50 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، مراجع قضایی مکلف شدند در دعاوی مربوط به حوادث رانندگی، در صورت وجود بیمه‌نامه معتبر و مکفی و احراز اصالت آن، صرفاً متناسب با جنبه عمومی جرم برای راننده مسبب حادثه قرار تأمین صادر کنند.

همچنین طبق تبصره این ماده مقرر شد عدم اجرای این ماده مستوجب مجازات انتظامی درجه 3 موضوع ماده 13 قانون نظارت بر رفتار قضات مصوب 1390/7/17 برای متخلف است.

بیمه مرکزی نیز مکلف شد با رعایت مفاد ماده 57 این قانون اطلاعات مربوط به بیمه‌نامه و بیمه‌گذاران را به نحوی در اختیار قوه قضاییه قرار دهد که امکان دسترسی مراجع قضایی برای بررسی اصالت بیمه‌نامه وجود داشته باشد.

*نمایندگان مجلس به درخواست یک فوریت لایحه شفافیت مالی انتخابات رأی مثبت دادند

در ادامه آن، نمایندگان پارلمان دو فوریت لایحه شفافیت مالی داوطلبان انتخابات را بررسی کردند.

وکلای ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با 104 رأی موافق، 68 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس دوفوریت این لایحه را رد کردند.

البته بهارستان‌نشینان با 162 رأی موافق، ‌14 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در صحن علنی خانه ملت به یک فوریت این لایحه رأی مثبت دادند.

*رسایی: کاندیداهای معرفی شده برای عضویت در هیأت مدیره «مؤسسه خانه ملت» سابقه کار رسانه‌ای ندارند

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) پارلمان در تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به انتخاب 6 نفر از اعضای کمیسیون آیین‌نامه داخلی برای عضویت در هیأت مدیره مؤسسه خبرگزاری خانه ملت انتقاد کرد و اظهار داشت: بر اساس اساسنامه جدید، قرار است هیأت مدیره‌ای برای خبرگزاری خانه ملت در نظر گرفته شود که باید 3 نفر از نمایندگان مجلس عضو هیأت مدیره این خبرگزاری شوند.

وی افزود: کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس طبق قانون، 6 نفر از نمایندگانی را که در این کمیسیون رأی آوردند، برای انتخاب به صحن علنی معرفی کرده که قرار است از بین آنان 3 نفر انتخاب شوند، بنده خودم اصلاً کاندیدا نبودم اما باید بگویم از بین 14 نفری که نامزد عضویت در این هیأت مدیره شده بودند، کمیسیون آیین‌نامه 6 نفر که همگی عضو این کمیسیون هستند و البته هیچ سابقه کار رسانه‌ای هم ندارند را انتخاب و به صحن علنی معرفی کرده است تا در هیأت مدیره مؤسسه خبرگزاری خانه ملت برگزیده شوند.

رسایی ادامه داد: اگر این 6 کاندیدا سابقه رسانه‌ای داشتند در برگه‌هایی که در صحن علنی توزیع شده، می‌نوشتند، شاید از نظر شکل ظاهری آیین‌نامه داخلی مجلس، کار خلافی انجام نشده باشد، اما این درست نیست که کمیسیون آیین‌نامه داخلی همکاران دیگری که سابقه رسانه‌ای داشتند و به درد آن مؤسسه می‌خوردند را انتخاب نکند و 6 عزیزی که فقط عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی هستند را انتخاب کند.

وی تأکید کرد: این اقدام کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس صحیح و درست نیست و بهتر بود افرادی که سابقه کار رسانه‌ای داشتند و سال‌ها خبرنگار بودند و در این عرصه فعالیت کردند، انتخاب می‌شدند.

در ادامه ابوترابی‌فرد در پاسخ به تذکر رسایی گفت: اگر کسانی که تجربه بیشتری در حوزه کار رسانه‌ای داشتند برای عضویت در هیأت مدیره مؤسسه خبرگزاری خانه ملت معرفی می‌شدند، بهتر بود اما بالاخره اقدام کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در چارچوب قانون بوده و افراد کاندیدا خودشان را به این کمیسیون معرفی کردند و در نهایت 6 نفری که بالاترین و بیشترین رأی را داشتند، انتخاب شدند.

به گزارش فارس، مهرداد لاهوتی، محمدرضا پورابراهیمی، سیدهادی حسینی، محسن صرامی‌فروشانی، موسی غضنفرآبادی و غلامرضا کاتب، 6 کاندیدایی هستند که از سوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس برای انتخاب 3 نفر از بین آنها برای عضویت در هیأت مدیره مؤسسه خبرگزاری خانه ملت معرفی شدند.

*حضور جمعی از اساتید و دانشجویان عراق در صحن علنی مجلس

جمعی از اساتید و دانشجویان کشور عراق میهمان نشست علنی صبح امروز جلسه شورای اسلامی بودند.

ضرغام صادقی پس از اعلام اسامی این میهمانان، به زبان عربی حضور آنان در صحن پارلمان را خوش‌آمد گفت.

سپس ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی اداره ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت، نیز به زبان عربی حضور آنان در صحن علنی را خوش‌آمد گفت.

*فراکسیون ضدرکود در مجلس تشکیل شد

فراکسیون ضد رکود در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

در همین زمینه، مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی فارس،‌ هدف از تشکیل این فراکسیون را بررسی وضعیت رکود در اقتصاد کشور و پیگیری راه‌حل‌های جدی و سریع برای رفع آن عنوان کرد.

نماینده مردم تهران همچنین راه‌اندازی این فراکسیون را گام مجلس در راستای کمک به دولت برای خروج از رکود و بهبود وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس همچنین به برگزاری اولین نشست فراکسیون ضدرکود اشاره کرد و افزود: اعضا در این نشست به این مهم اذعان داشتند که یکی از اصلی‌ترین معضلات اقتصاد کشور رکود بی‌سابقه است.

به گزارش فارس، اعضای فراکسیون ضد رکود مجلس شورای اسلامی به شرح زیر هستند:

الیاس نادران

جعفر قادری

احمد توکلی

محمد دهقان

احمد امیرآبادی

حمیدرضا فولادگر

علیرضا زاکانی

محمدرضا خان‌محمدی

هادی قوامی

محمدحسن فرهنگی

سیدمسعود میرکاظمی

سیدمهدی هاشمی

ضرغام صادقی

علیرضا خسروی

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

مهرداد بذرپاش

سیدحسین ذوالانوار

حسین نجابت

محمد سلیمانی

*کلیه دعاوی حوادث رانندگی باید به اطلاع بیمه برسد

نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، ماده 51 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، همه مراجع قانونی رسیدگی به دعاوی مرتبط با حوادث رانندگی از قبیل دادسرا و دادگاه‌های رسیدگی‌کننده به دعاوی ناشی از حوادث موضوع این قانون مکلف شدند صندوق یا شرکت بیمه مربوط را در مواردی که صندوق یا شرکت بیمه، طرف دعوی نباشند از طرح دعوی علیه مسبب حادثه مطلع نموده، زمان تشکیل جلسات دادگاه را رسماً به آنان اطلاع دهند.

همچنین دادگاه مکلف شد پس از صدور رأی، نسخه‌ای از رأی صادر شده را به آنها ابلاغ نماید. در این موارد، بیمه‌گر یا صندوق می‌توانند با رعایت مقررات قانون آیین دادرسی مدنی نسبت به خسارات بدنی و مالی در دعوی وارد شده یا پس از صدور رأی قطعی مطابق مقررات آیین دادرسی مدنی اعتراض ثالث کنند.

در تبصره یک این ماده مقرر شد اعتراض ثالث شرکت بیمه یا صندوق تأمین خسارت‌های بدنی مانع از اجرای حکم نیست.

در تبصره 2 ماده مذکور نیز مصوب شد که عدم اعلام مراتب طرح دعاوی مرتبط با حوادث رانندگی موضوع این قانون حسب مورد به بیمه‌گر مربوط یا صندوق تأمین خسارت‌های بدنی یا عدم ابلاغ رأی به آنها مستوجب مجازات انتظامی درجه 3 موضوع ماده 13 قانون نظارت بر رفتار قضات است.

*تحقیق از سازمان بورس با 10 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد

هفته گذشته متن تحقیق و تفحص از سازمان بورس که به امضای 10 تن از نمایندگان مجلس رسیده، تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.

در همین زمینه، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: علیرغم رأی منفی نمایندگان محترم در جلسه سئوال از طیب نیا درباره عملکرد سازمان بورس، با توجه به عدم تحقق وعده های دولت و استمرار ضرر و زیان سهامداران بویژه سهامداران خُرد، درخواست تحقیق و تفحص از این سازمان با امضای 10 تن از نمایندگان تحویل هیأت رئیسه مجلس شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین اظهار داشت: متاسفانه در موارد متعددی که تاکنون تذکر داده شده است، تغییری در روند عملکرد این سازمان مشاهده نشده است.

رسایی محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر برشمرد:

1 . عملکرد ضعیف سازمان بورس و اوراق بهادار در برخورد با شرکت های متخلف.

2 . نَشت اطلاعات سازمان بورس و شرکت ها از طرق مختلف و بعضا غیرقانونی مانند انتشار اطلاعات در شبکه های مجازی.

3 . دخالت سازمان بورس، ابهامات موجود در عرضه های اولیه و نحوه تخصیص سهام شرکت ها و عدم اجرای مکانیزم عادلانه برای توزیع سهام شرکت ها.

4 . ایجاد رانت اطلاعاتی برای فعالان خاص بورس توسط مقامات دولتی.

5 . بررسی عملکرد صندوق توسعه بازار و تغییرات متعدد در آن و عدم رعایت اساسنامه و سرمایه گذاری در اوراقی که مدیر ذی نفع آن بوده است.

6 . برخورد سلیقه ای و عدم رعایت دستور العمل ها در خصوص تایید صلاحیت ها، مصوبات مجامع و معاملات سهام خارج از بورس.

7 . عدم رعایت حقوق سهامداران خُرد در خصوص دستورالعمل معاملات با اشخاص وابسته از جمله سهامداران عمده و مدیران شرکت ها.

براساس این گزارش، تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار به امضای حمید رسایی، حمیدرضا فولادگر، محمود شکری، علی اصغر زارعی، حسینعلی حاجی، احمد امیرآبادی، محمد سلیمانی، نادر قاضی پور، محمد مهدی زاهدی و محمد دهقان رسیده است.

مطابق ماده 214 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هرگاه نماینده‌ای، تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند تقاضاى خود را به صورت کتبی به هیأت رئیسه مجلس تسلیم نموده و هیأت ‏رئیسه ظرف چهل و هشت ساعت آن را به کمیسیون تخصصى ذى‏ربط جهت رسیدگى ارجاع مى‏ نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ وصول، اطلاعاتى را که در این زمینه کسب نموده در اختیار متقاضى یا متقاضیان قرار دهد.

در صورتى که متقاضى یا متقاضیان، اطلاعات کمیسیون را کافى تشخیص ندهند، کمیسیون موظف است ظرف یک هفته از متقاضى یا متقاضیان و بالاترین مقام دستگاه اجرایى ذى‏ ربط دعوت به عمل آورد و دلایل ضرورت تحقیق و تفحص و نظرات مقام فوق‌الذکر را استماع نماید و تا مدت ده روز گزارش خود را مبنى بر تصویب یا رد تقاضاى تحقیق و تفحص به هیأت رئیسه مجلس ارائه دهد.

این گزارش در دستور هفته بعد مجلس قرار می‌گیرد و پس از توضیح سخنگوی کمیسیون و صحبت نماینده متقاضی تحقیق و تفحص هر کدام حداکثر به مدت ده ‌دقیقه، گزارش کمیسیون بدون بحث به رأى گذاشته خواهد شد.

در صورت تصویب انجام تحقیق و تفحص، موضوع به همان کمیسیون تخصصى ذى ‏ربط جهت رسیدگى ارجاع مى‏ گردد. کمیسیون موظف است در مدت بیست روز اعضای هیأت تحقیق و تفحص را که حداقل یازده و حداکثر پانزده نفر خواهند بود از بین نمایندگان تعیین و به رئیس مجلس جهت صدور ابلاغ معرفى نماید. چنانچه متقاضیان تحقیق و تفحص کمتر از پنج نفر باشند کلیه آنان عضو هیأت خواهند بود، در غیر این‌ صورت حداقل پنج ‌نفر از اعضای هیأت از میان ‌متقاضیان تحقیق و تفحص انتخاب خواهند شد.
*قوه قضاییه مکلف به تعیین میزان ریالی دیه تا پایان 15 اسفند برای اجرا از ابتدای سال بعد شد

در ادامه بررسی جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، نمایندگان مواد 52 و 53 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، طرح دعوای واهی موضوع تبصره ماده 109 قانون آیین دادرسی دادگاه‌‌های عمومی و انقلاب (در امور مدنی)در دعاوی راجع به حوادث رانندگی توسط صندوق یا بیمه‌گر - اعم از اینکه به صورت ورود ثالث یا اعتراض ثالث یا تجدیدنظر خواهی باشد - در صورتی که منجر به تأخیر در پرداخت خسارت شود، مشمول ماده 34 این قانون می‌شود.

همچنین در ماده 53 این لایحه، قوه قضاییه مکلف شد تا پایان 15 اسفند هر سال میزان ریالی دیه موضوع ماده 549 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/2/1 را تعیین و برای اجرا از ابتدای سال بعد اعلام کند.
*راهنمایی و رانندگی باید رسید نسخه ثبت شده جزئیات تصادف را از زیان‌دیده و مسبب حادثه دریافت کند

نمایندگان همچنین در ادامه بررسی جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، ماده 54این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، ادارات راهنمایی و رانندگی و پلیس راه حسب مورد مکلف شدند علاوه بر ثبت جزئیات حادثه در «سامانه جامع حوادث رانندگی» نسخه‌ای از آن را به زیان‌دیده و مسبب حادثه تسلیم نموده، رسید دریافت نمایند.

طبق این مصوبه، عدم اجرای تکلیف فوق‌الذکر مستوجب مجازات مقرر برای لغو دستور موضوع ماده 38 قانون جرایم نیروهای مسلح مصوب 1382/10/9 است.
*ناجا مکلف به فراهم کردن امکان دسترسی مراجع قضایی و بیمه به بانک‌های اطلاعاتی نیروی انتظامی شد

وکلای ملت در ادامه بررسی جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، ماده 55 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف شد ظرف مدت 3 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون ترتیبی اتخاذ کند که امکان دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی آن نیرو در ارتباط با موضوعات مورد نیاز از قبیل مشخصات وسایل نقلیه و دارندگان آنها و گواهینامه‌های صادر شده و همچنین سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان، از طریق سامانه‌های الکترونیکی به صورت برخط (آنلاین) برای مراجع قضایی، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی و بیمه مرکزی فراهم شود.
*پورابراهیمی، غضنفرآبادی و صرامی عضو هیأت مدیره «مؤسسه خانه ملت» شدند

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان، موسی غضنفرآبادی نماینده بم و محسن صرامی‌‌فروشانی نماینده خمینی‌شهر را به عنوان اعضای هیأت مدیره «مؤسسه خانه ملت» انتخاب کردند.

مهرداد لاهوتی، محمدرضا پورابراهیمی، سیدهادی حسینی، محسن صرامی‌فروشانی، موسی غضنفرآبادی و غلامرضا کاتب از سوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس به عنوان کاندیدای عضویت در این هیأت مدیره به صحن علنی مجلس شورای اسلامی معرفی شده بودند.
*هیأت رئیسه مجلس نباید طرح استخدام کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی را رد می‌کرد

عباس قائیدرحمت نماینده مردم درود و ازنا در جریان بررسی لایحه بیمه شخص ثالث در تذکری با استناد ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: در ماده 50 لایحه بیمه شخص ثالث درباره اینکه بیمه‌ها اطلاعات به قوه قضائیه ارائه دهند، تکرار صورت گرفته است.

وی افزود: حدود 3 هفته گذشته بر مبنای طرح استخدام کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی دولت مکلف به استخدام 4500 نفر ظرف مدت 5 سال شد؛ طبق گزارش اداره کل قوانین مجلس این موضوع با قانون و سیاست‌ها و چشم‌اندازهای نظام و البته قانون برنامه پنجم منافاتی ندارد، همچنین با اصل 75 نیز مغایرتی ندارد، در حالی که طبق اظهارات رئیس مجلس، این طرح بر مبنای بند ج ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری تنظیم شده است.

قائیدرحمت تصریح کرد: بند ج تبصره 2 ذیل ماده 51 قانون برنامه پنجم توسعه به صراحت استثناء شده لذا ایراد گرفته شده توسط رئیس مجلس و تأکید بر نیاز دو سوم رأی درست نیست، کلیات این طرح تصویب شده و مورد نظر معاونت قوانین قرار گرفته لذا هیأت رئیسه نباید آن را رد می‌کرد.

در ادامه محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به این تذکر قائیدرحمت توضیح داد: مدیر جلسه وظیفه دارد که موارد مغایرت طرح‌ها یا لوایح با اصل 75 را مشخص کند، لذا این موضوع بر اساس تشخیص رئیس جلسه انجام گرفته است.

*خرید گسترده واگن‌های فرسوده توسط شرکت رجا «آخوندی» را به صحن علنی مجلس کشاند

محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، الحاق یک تبصره به ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری اعلام وصول شد.

همچنین سؤال زهره طبیب‌زاده نماینده تهران از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درباره علت خرید گسترده واگن‌های فرسوده از سوی شرکت رجا اعلام وصول شد.

سؤال یعقوب جدگال نماینده چابهار از علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در زمینه علت افت تحصیلی دانش‌آموزان چابهار نیز اعلام وصول شد.

سوال منطقه‌ای 3 تن از نمایندگان از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در زمینه علت صدور پروانه شهرک‌سازی در زمین‌های چند هکتاری استان مازندران اعلام وصول شد.
توضیحات ابوترابی‌فرد درباره علت عدم تصویب «دوفوریت» لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی

سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز پارلمان با اشاره به تصویب «یک فوریت» لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی، به ارائه توضیحاتی درباره علت عدم تصویب «دوفوریت» آن پرداخت و اظهار داشت: همه نمایندگان امروز بر اجرای این لایحه تأکید داشتندٰ اما لازم می‌دانستند که در کمیسیون مربوطه بیشتر و دقیق‌تر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی گفت: همچنین نمایندگان خواستار بررسی این لایحه بودند اما تأکید داشتند که این موضوع با استحکام کامل‌تری در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
*توضیح علت اهمال در ساماندهی مدیریتی و فرهنگی دانشگاه‌ها

تذکرات کتبی جلسه امروز نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور از سوی هیأت رئیسه قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است.

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در تذکری به وزیر اقتصاد خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان بورس کشور و جلوگیری از هدررفت سرمایه مردم شد.

عطاءالله سلطانی صبور،‌عباس مقتدایی، سید محمود نبویان، مهدی کوچک‌زاده، محمد مهدی زاهدی، ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی، زهره طبیب‌زاده نوری، عبدالوحید فیاضی، جعفری، کارن خانلری، رضا صابری، زارعی، جواد هروی، میرقسمت موسوی اصل، قاسم احمدی لاشکی، محمود نگهبان سلامی، علیرضا منظری توکلی، محمدباقر بادی، حسین طلا، روح‌الله حسینیان، علیرضا سلیمی، حسین سبحانی‌نیا و فرهاد بشیری نمایندگان رزن، اصفهان، تهران، کرمان، تربت حیدریه، تهران، نور، مسیحیان ارمنی شمال، رامیان، قائنات،‌ گرمی،‌ نوشهر، روشدخوار، بافت، بیرجند، تهران، محلات، نیشابور و پاکدشت در تذکری به وزیر علوم خواستار توضیح علت اهمال در ساماندهی مدیریتی و فرهنگی دانشگاه‌ها شدند.

امیر خجسته نماینده مردم همدان به وزیر صنعت لزوم توجه به کیفیت خودروهای ساخت داخل و به وزیر بهداشت لزوم جلوگیری از ایجاد انحصار در بازار دارو و تجهیزات پزشکی و به وزیر علوم لزوم جلوگیری از حاشیه‌سازی بعضی از معاونان این وزارتخانه و لزوم توجه به رشد علمی کشور را متذکر شد.

تذکر 163 نفر از نمایندگان به رئیس‌جمهور در مورد عدم اجرای بند «ز» تبصره 20 قانون بودجه سال 94 در مورد پرداخت مستمری به رزمندگان داوطلب نیازمند که با گذشت هشت ماه از سال جاری هیچگونه اقدامی در این باره صورت نپذیرفته است.

تعداد 160 نفر از نمایندگان به وزیر اقتصاد در مورد اهمال و بی‌توجهی به پرداخت تسهیلات بانکی مصوب قانونی به ایثارگران توسط بانک‌های عامل موضوع بند «و» تبصره 15 قانون بودجه سال 94 مبنی بر پرداخت یکصدهزار فقره وام مسکن به ایثارگران، جانبازان و آزادگان و خانواده‌های شهدا تذکر دادند.

تعداد 156 نفر از نمایندگان به رئیس‌جمهور در مورد قصور و کوتاهی در اجرای بند «هـ» تبصره 15 قانون بودجه سال 94 که با گذشته بیش از هشت ماه از سال پرداخت حقوق به جانبازان و آزادگان غیر حالت اشتغال فاقد درآمد اجرا نشده است، تذکر دادند.

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان به رئیس‌جمهور لزوم یکسان‌سازی پرداخت در مزایای حقوق شاغلان و بازنشستگان را متذکر شد.

مهناز بهمنی نماینده مردم سرآب در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار توضیح علت عدم حضور معاون پارلمانی وی در مجلس شد.

محمدمهدی زاهدی، فرهاد بشیری، جبار کوچکی‌نژاد، سیدناصر موسوی لارگانی و حسین فتاحی نمایندگان کرمان، پاکدشت و فلاورجان و شهر بابک به وزیر علوم لزوم توجه به تذکرات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه علم و فناوری در کشور و همچنین برنامه‌های فرهنگی متناسب با ارزش‌‌های نظام را متذکر شدند.

موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد به وزیر جهاد کشاورزی لزوم رعایت قانون در حل اختلافات دولت و مردم در منابع طبیعی و برخورد با زمین‌خواران واقعی را متذکر شد.

نادرقاضی‌پور، محمد دهقان و محمدحسین فرهنگی نمایندگان ارومیه، چناران و تبریز در تذکری به وزیر علوم خواستار جلوگیری از اخراج اعضای هیأت علمی مؤمن و انقلابی دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه پیام نور شدند.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در تذکری به رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش خواستار توضیح علت تعطیلی مدارس و برگزاری جلسات انتخاباتی و نیز عدم توضیح علت برای عدم استفاده از مدرسان با سابقه دانشگاه فرهنگیان برای هیأت علمی این دانشگاه و همچنین توضیح علت برای جلوگیری از ادامه تحصیل فرهنگیان شد.

امیر خجسته در تذکری به وزیر راه لزوم توجه جدی به اصول ایمنی و استانداردهای خانه‌سازی توسط پیمانکاران را متذکر شد.

علی مطهری نماینده مردم تهران در تذکری به وزرای دادگستری و اطلاعات خواستار توضیح علت بازداشت برخی از خبرنگاران توسط وزارت اطلاعات شد.

*پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس/ نشست بعدی فردا

نشست علنی صبح امروز سرانجام با اعلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی اداره ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت، پایان یافت.

وی پیش از پایان جلسه گفت: نشست علنی بعدی خانه ملت رأس ساعت 8 صبح فردا (سه‌شنبه) تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه، تعدادی از مواد لایحه بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
تکاپوی بانکها برای خروج از رکود و فشار به ملت برای ....