مادر و دخترهای بازیگر سینمای ایران


مادر و دخترهای بازیگر را بشناسید

بسیاری از بازیگران سینما از جمله پگاه آهنگرانی ، باران کوثری ، لیلا حاتمی و... مادرشان نیز فعالیت هنری دارند و بواسطه آنها وارد عرصه بازیگری شده اند.

شقایق فراهانی و فهیمه رحیم نیا ، بازیگر سینما ایران ، بازیگران و فرزندانشاندر سینمایی که بیشتر بازیگران اش حتی سطوح اولیه تحصیلات را هم پشت سر نگذاشته اند، فهیمه رحیم نیا به عنوان دانش آموخته علوم انسانی در فرانسه، یک استثنا به شمار می رفت. رحیم نیاز در سال 49 وارد سینما شد اما همواره علاقه اصلی اش تئاتر بود و به همین خاطر مجموعا در 7 فیلم سینمایی بیشتر بازی نکرد تا نه به عنوان بازیگر، بلکه به عنوان همسر بهزاد فراهانی و مادر شقایق فراهانی شناخته شود. مادر بازیگر عجیبی که بازیگری را با داریوش مهرجویی و فیلم لیلا شروع کرده بود.شقایق در «طوطیا» تبدیل به یک چهره پاپیولار شد و توقع می رفت بازیگر مهمی برای سینمای ایران شود اما رفته رفته با انتخاب هایش، از مسیر درست فاصله گرفت. فراهانی تلاش زیادی انجام داد تا جایگاه از دست رفته را پس بگیرد و تا حدودی نیز موفق شد و دوباره در کارهای زیادی حضور پیدا کرد.

باران کوثری دیگر بازیگر جوان سینما هم فرزند رخشان بنی اعتماد (کارگردان سینما) و جهانگیر کوثری (از تهیه کنندگان سینما) است که از کودکی فعالیت بازیگری اش را آغاز کرده است.

باران کوثری و پدر و مادرش ، بازیگران و فرزندانشان ، پگاه آهنگرانی

این بازیگر کارش را با فیلم «نرگس» آغاز کرد و در ادامه در«بهترین بابای دنیا»، «روسری آبی»، «بانوی اردیبهشت» و «زیر پوست شهر» مقابل دوربین رفت.

باران کوثری برای فیلم «روز سوم» و «خون بازی» سیمرغ بلورین دریافت کرد و برای «حیران» هم کاندید شد و در دوره اخیر جشنواره فیلم فجر هم بار دیگر با «کوچه بی نام» موفق به دریافت سیمرغ شد.

 لیلا حاتمی ، بازیگر مطرح سینمای ایران نیز فرزند زهرا حاتمی (زری خوشکام) بازیگر قدیمی سینمای ایران و همچنین زنده یاد علی حاتمی فیلمساز نامی سینمای ایران است.لیلا حاتمی ، پگاه آهنگرانی ، باران کوثری و مادرش

4-غزل شاکری و فرشته طائرپور

غزل شاکری بازیگر سینما نیز که فعالیتش را با «گلنار» از سنین کودکی آغاز کرد و از او فیلم «آیننه های روبرو» اکران شد، فرزند فرشته طائرپور تهیه کننده باسابقه سینماست.غزل شاکری ، باران کوثری و مادرش ، مهراوه شریفی نیاپگاه آهنگرانی بازیگر سینما، فرزند منیژه حکمت (تهیه کننده و کارگردان سینما) و جمشید آهنگرانی (کارگردان و طراح صحنه) سینمای ایران است.پگاهر آهنگرانی ، مهراوه شریفی نیا ، نورا هاشمی و پدر و مادرش

پگاه آهنگرانی با فیلم «گربه آوازه خوان» به سینما آمد و با «دختری با کفش های کتانی» به عنوان یک بازیگر نوجوان معرفی شد. البته منیژه حکمت تهیه کننده و کارگردان سینما تاثیرش را در ورود دخترش به سینما کمرنگ می داند اما قطعا زمینه آشنایی رسول صدرعاملی با بازیگر نوجوان فیلمش بوده است.

ثریا قاسمی از بازیگران سینما، فرزند زنده یاد حمیده خیرآبادی رکورددار بازیگری در سینمای ایران است که در سنین نوجوانی وارد فعالیت هنری شده است.ثریا قاسمی و حمیده خیرآبادی ، نورا هاشمی و پدر و مادرش ، مادر و دختران سینمانورا هاشمی که بازی در فیلم های «جیب بر خیابان جنوبی» و «حوالی اتوبان» را در کارنامه اش دارد، فرزند گلاب آدینه و مهدی هاشمی دو بازیگر موفق سینماست.نورا هاشمی و پدر و مادرش ، مادر و دختران سینما ، شقایق فراهانی و مادرشملیکا و مهراوه شریفی نیا ، شقایق فراهانی و مادرش ، بهاره رهنما و مادرشاز «رقیه چهره آزاد» و «پروین سلیمانی» نیز دو «یادگار» در سینمای ایران مشغول به کار هستند، «افسانه چهره آزاد» و «ماه چهره خلیلی» به ترتیب، نوه این دو بازیگر فقید سینما می باشند.

9-آزاده اسماعیل خانی و گوهر خیراندیش

آزاده اسماعیل خانی و گوهر خیراندیش ، بهاره رهنما و مادرش ، بازیگر سینما

فیلم سیمرغ گرفته بهروز افخمی، فرصت حضور دختر گوهر خیراندیش به سینما را فراهم کرد.

آزاده در بدو حضور در این مدیوم، چند نقش را به صورت همزمان در «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بر عهده گرفت اما در مجموع، شانس زیادی برای دیده شدن نداشت.

«معمای شاه» دومین تجربه تصویری جدی او، این بار در تلویزیون پخش خواهد شد. اثری که باز هم پروژه ای مشترک برای آزاده و مادرش به شمار می رود.

بنظر می رسد دختر جمشید اسماعیل خانی، سمپاتی خاص مادرش را برای درخشیدن در سینما ندارد اما شاید بتواند به عنوان بازیگری متفاوت، تجربه های متفاوتی نیز به دست بیاورد.

10-بهاره رهنما و پروین قائم مقامی

بهاره رهنما و پروین قائم مقامی ، بازیگر سینما ، بازیگر سینما ایران

به طور معمول، همیشه این مادرها بوده اند که پای دخترها را به سینما باز کرده اند اما در مورد بهاره رهنما و پروین قائم مقامی، اوضاع کمی متفاوت است قائم مقامی که در «دایره زنگی» زیاد دیده نشده بود، در «مرد هزار چهره» مهران مدیری، نقش کوتاه مادر سریع الاشک(!) مدیری را بازی کرد و خیلی زود مورد توجه قرار گرفت. بهاره نیز در این سریال حضور داشت اما سکانس مشترکی با مادرش نداشت.

قائم مقامی در ساختمان پزشکان، مسافران و در حاشیه که همگی جزو سریال های طنز شاخص این سال های تلویزیون بودند بازی کرد. او در 4 فیلم سینمایی نیز حضور داشته است.


ویدیو مرتبط :
بازیگر زن سینمای ایران: امسال مادر می شوم