سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



محققین برای معضل گرم شدن باتری‌ها چاره جدیدی اندیشیده‌اند


محققین برای معضل گرم شدن باتری‌ها چاره جدیدی اندیشیده‌اندجی اس ام/ یکی از مشکلات باتری‌های لیتیومی موجود، گرم شدن آن‌ها و امکان انفجار در دماهای بالا است. محققین دانشگاه استنفورد توانسته‌اند با یک طراحی خلاقانه این مشکل را برطرف کنند.

باتری‌های لیتیوم- یونی در زندگی ما حضور فعالی دارند. در دستگاه‌های دیجیتالی که اکثر ما استفاده می‌کنیم از این نوع باتری‌ها استفاده شده است. البته که مزایای فوق العاده‌ای دارند اما یک عیب بزرگ نیز دارند: هنگام داغ شدن ثبات خود را از دست داده و ممکن است منفجر شوند. تصور کنید که گوشی موبایل خود را در دست گرفته‌اید و به خاطر داغ شدن ناگهان در دستتان منفجر شود! اتفاقی که هر از گاهی در گوشه و کنار جهان می‌افتد که آخرین آن برای یک کاربر انگلیسی هنگام کار با یک دستگاه Xperia T3 رخ داد.

اما اخیرا محققان دانشگاه استنفورد در حال انجام تحقیقاتی هستند تا بتوانند این مشکل را رفع کنند و توانسته‌اند نوع جدیدی از باتری‌های لیتیوم – یونی را توسعه دهند که به محض رسیدن به دمای مشخصی از کار می‌افتد و تا زمانی که دوباره به دمای مطمئنی بازنگردد، آغاز به کار نخواهد کرد. نکته قابل توجه در مورد این باتری این است که پس از رسیدن به دمای بالای حد مجاز و سرد شدن، باز هم قابل استفاده است. این در حالی است که نوع جدید دیگری از باتری‌های لیتیوم- یونی مقاوم در برابر حرارت نیز ساخته شده‌اند که مانع از اشتعال و انفجار آن‌ها می‌شوند. این باتری‌ها طی یک عملیات شیمیایی هنگام رسیدن به دمای خاصی از کار می‌افتند ولی دیگر قابل استفاده نیستند.

برای ساخت این باتری جدید محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از نانوتکنولوژی سنسور دمایی بر روی سطح باتری تعبیه کرده‌اند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم آن‌ها از یک سنسور دمایی پلاستیکی استفاده کرده‌اند که از ذرات ریز در ابعاد نانو فلز نیکل ساخته شده است. سپس این ذرات را با یک لایه اتمی از گرافین پوشانده‌اند و به صورت یک قطعه باریک الاستیک پلی اتیلن تبدیل کرده‌اند که می‌تواند به یکی از الکترود‌های باتری بچسبد. هنگامی که دمای سطح باتری به 160 درجه فارنهایت (70 درجه سانتی‌گراد) برسد، پلی اتیلن مذکور به سرعت منبسط شده و باعث قطع شدن اتصال باتری می‌شود. با آمدن دما به زیر 160 درجه فارنهایت دوباره اتصال برقرار شده و باتری مانند سابق کار می‌کند.

Yi Cui یکی از محققین این پروژه می‌گوید:

طراحی ما نسبت به طراحی‌های گذشته مطمئن‌تر، سریع‌تر و برگشت‌پذیرتر است که باعث عملکرد بهتر باتری و افزایش امنیت می‌شود. این طراحی نوید دهنده عملکرد بهتر باتری‌ها در عمل خواهد بود.
باید منتظر ماند و دید چه زمانی این باتری‌ها به تولید انبوه می‌رسند. نظر شما در این زمینه چیست؟

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: جی اس ام


ویدیو مرتبط :
اولین دوربین بدون باتری جهان معضل باتری را حل می کند