بیانیه ایران خودرو درباره اقتصاد مقاومتی


گروه صنعتی ایران خودرو به مناسبت نامگذاری سال 95 به عنوان سال«اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» بیانه ای صادر کرد.    

به گزارش ایکو پرس در این بیانیه آمده است: نامگذاری سال 1395 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال«اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» اگرچه مخاطبی فراگیر و عام دارد یعنی تمامی بخش‌ها و حوزه‌ها را خطاب قرار می‌دهد تا در تحقق آن کوشا باشند، وظیفه و تکلیف ویژه‌ای است بر بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور، تا همنوا با راهبرد تعیین شده از سوی معظم له نسبت به تدوین برنامه‌ها در راستای سیاستگذاری صورت گرفته اقدام کنند. گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان یکی از قطب‌های تولید و صنعت در کشور خود را یکی از مخاطبان اصلی این رهنمود راهبردی می‌داند و بر آن است تا در هماهنگی با سیاست‌های دولت محترم، نسبت به طرح‌ریزی آنچه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور است، اقدام نماید.

به تاکید معظم له، مسئله‌ اقتصاد، اولویت اول کشور است، به عبارت دیگر در میان مسائل اولویت‌دار کشور، از همه فوری‌تر و نزدیکتر، مسئله اقتصاد است که اگر ملت و دولت و مسئولان، بتوانند در این موضوع کارهای درست، بجا و متقن انجام دهند، می‌توان به تاثیر آن حل مسائل دیگر، مانند مسائل اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی امیدوار بود.

بی‌تردید اقتصاد مقاومتی می‌تواند در صورت اقدام و عمل درمانگر مشکلات کشور باشد و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند با این اقتصاد می‌توان در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد و فرصت‌های بسیاری را برای کشور ایجاد کرد که تنها شرط آن نیز این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد.

گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی در کشور نسبت به آنچه در سخنان رهبری معظم انقلاب در ارتباط با اقتصاد مقاومتی و راهبردهای تعیین شده از سوی ایشان به عنوان مباحثی در اقدام و عمل به تحقق این شعار محوری، امیدوار است و در این راستا ضمن بازنشر و تمرکز بر عملیاتی کردن چنین راهبردی در بدنه اجرایی خود، به وظیفه دینی، ملی و میهنی خود برای ارتقای تولید ملی، کمک به اقتصاد مقاومتی و تحقق هر چه بیشتر استقلال اقتصادی بویژه در صنعت کشور عمل کند.

بی‌تردید توفیق این برنامه و تحقق آن نیازمند، همکاری و هماهنگی با سایر بخش‌های اقتصادی و سیاسی کشور است که با توجه به رویکردی که در توجه دولت به اقتصاد ملی وجود دارد و همچنین وجود نگاه عالمانه و مشورت‌جویانه در آن، اقدام وعمل در عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی به نحوی در خور تحسین اجرایی خواهد شد.

گروه صنعتی ایران خودرو نیز امیدوار است که با بهره‌گیری از توفیق الهی و در سایه حمایت‌های دولت محترم و همچنین دانش، تجربه و تخصص در آمیخته با تلاش و کوشش همکارانش بتواند برنامه‌ جامعی را در تحقق این شعار مقدس و محوری که به خواست ملی بدل شده است، فراهم آورد تا بتواند از این رهگذر به عنوان عضوی از مجموعه‌ای باشد که در تحقق این شعار موثر است.

نگاهی به رهنمودها و ارشادات مقام معظم رهبری حاکی از این است که همه نیروهای اقتصادی و سیاسی در کشور باید نسبت به حرکت بر مداری که غایت آن کامل شدن چرخه استقلال کشور و رهایی آن از آسیب‌پذیری‌های احتمالی و همچنین مصون‌سازی ایران عزیزمان در شرایطی است که دشمنی‌های استکبار جهانی در مقاطع و مباحث مختلف کشور عزیزمان را با آن مواجه می‌سازد، قدم بردارد.  

-         شناسایی و تمرکز بر فعالیتها و زنجیره های مزیت دار اقتصادی

-         احیا و به حرکت درآوردن تولید داخلی

-         خودداری جدی ازخریدهای خارجی که قدرت تولید داخلی را تضعیف کند

-         مدیریت پولها و منابع مالی ایران که از خارج وارد کشور می شود

-         دانش بنیان شدن بخشهای مهم اقتصادی

-         بهره برداری از بخشهایی که قبلاً در آنها سرمایه گذاری کلانی شده است مانند پتروشیمی و ساخت نیروگاه

-         مشروط شدن همه معاملات خارجی به انتقال فناوری به داخل ایران

-         مبارزه جدی و واقعی با فساد، ویژه خواری و قاچاق

-         افزایش بهره وری انرژی

-         نگاه ویژه و حمایتی به صنایع متوسط و کوچک

مجموعه رهنمودها، خلاصه راهبردها و کارهای اساسی و محوری برای اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و رجاء واثق داریم که بهره‌مندی از آموزه‌هایی که مقام معظم رهبری در تدوین برنامه اقتصاد مقاومتی متذکر شده‌اند و همچنین کاربست راهبردهای اساسی در موضوع اقدام و عمل که ایشان فهرست فرموند، می‌تواند در عمل گره‌گشای بسیاری از مسایل، دشواری‌ها و همچنین تامین‌گر نیازها و مقدماتی باشد که در تحقق اقتصاد مقاومتی به آن وابسته‌ایم.


ویدیو مرتبط :
دکتر عباسی:علم اقتصاد کدآمایی ایران همان اقتصاد مقاومتی است