توافق انبوه‌سازان و بانک مسکن برای فروش اقساطی


مدیرعامل بانک مسکن از توافق بانک مسکن و کانون سراسری انبوه‌سازان و آغاز فروش اقساطی مسکن در تهران از هفته آینده خبر داد و گفت: پیش‌خریداران و پیش‌فروشنده‌های مسکن می‌توانند از هفته آینده با افتتاح حساب امانی در شعب بانک مسکن با خیال راحت اقدام به پیش‌فروش مسکن کنند.

محمد هاشم بت‌شکن با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران که برای تقویت عرضه مسکن و تقاضا، هفته گذشته بخشنامه فروش اقساطی در هیأت مدیره بانک مسکن به تصویب رسید و از هفته آینده به شعب ابلاغ می‌شود، گفت: کلیه اعضای کانون سراسری انبوه‌سازان می‌توانند با مراجعه به شعب مرکزی کلیه استان‌ها و در تهران ۶ شعب اصلی خواستار خدمات تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن شوند.

به گزارش شفاف ، بت‌شکن ادامه داد: فروشنده‌ها و کسانی که می‌خواهند مسکن خود را اقساطی به فروش برسانند پس از موافقت و رسیدن به توافق با خریداران و اخذ مبلغی به صورت نقد، مابقی را به صورت اقساط از خریداران دریافت کنند بنابراین بانک مسکن پس از اخذ مجوز فروش اقساطی از بانک مرکزی که چند هفته پیش صورت گرفته است، این طرح را از هفته آینده اجرایی می‌کند.

بت‌شکن با اشاره به اینکه میزان تعهدی که بانک مسکن می‌پذیرد ۵۰ درصد ارزش کارشناسی ملک مشروط به اینکه سقف بدهی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان بیشتر نشود و یا اقساط آن از ۳ میلیون تومان بیشتر نشود،است و با این شرط معامله را تضمین می‌کند، تصریح کرد: پس از طی این مراحل و تائید آن توسط بانک قرارداد ۳ جانبه میان بانک مسکن، فروشنده و یا انبوه‌ساز و پیش‌خریدار به امضاء می‌رسد و این واحد مسکونی به صورت قسطی به خریداران به فروش خواهد رسید، اما در این بین اگر خریداران اقساط خود را پرداخت نکنند، بانک این افراد را پرداخت خواهد کرد.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: حداکثر بازپرداخت اقساط در این طرح ۵۰ ماه است و باید پلاک معرفی شده دارای پروانه و پایان کار معتبر باشد و از تاریخ ۱۰ سال پایان کار آن نگذشته باشد.

بت‌شکن با اشاره به اینکه نرخ کارمزد موثری که بانک مسکن بابت این تضمین پرداخت خواهد کرد حداکثر ۲.۳ درصد است، گفت: در این روش بانک مسکن تسهیلاتی پرداخت نمی‌کند، بلکه در حقیقت تضمین پرداخت اقساط از سوی خریداران را به عهده خواهد داشت.

* فعال‌سازی حساب امانی برای پیش فروش مسکن

بت‌شکن از فعالسازی حساب امانی در بانک مسکن خبرداد و گفت: با توجه به اینکه دغدغه پیش‌خریداران همواره مواردی چون عدم تحویل به موقع مسکن بوده است در این طرح حسابی در نزد بانک از سوی پیش‌خریداران افتتاح می‌شود و پیش خریداران براساس پیشرفت فیزیکی واحد مسکونی، مبالغ را به این حساب واریز می‌کنند و بانک مسکن این مبالغ را در اختیار سازنده مسکن و پیش‌فروشنده قرار می‌دهد.

به گفته وی، عدد کارمزد این اقدام از سوی بانک مسکن ۱۰۰ هزار تومان برای هر قرارداد و نیم درصد برای کل ارزش قرارداد است، یعنی اگر یک قراردادی ۳۰۰ میلیون تومان باشد مجموع کارمزد این اقدام از سوی بانک مسکن یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

* تسهیلات ساخت بدون سپرده برای سازندگان دارای تکنولوژی نو

مدیرعامل بانک مسکن همچنین از پرداخت وام ساخت مسکن بدون سپرده به متقاضیان ساخت مسکن خبرداد و گفت: براساس مصوبه هیأت مدیره بانک مسکن سازندگان و شرکت‌های انبوه‌سازی که اقدام به ساخت مسکن با تکنولوژی جدید کنند تسهیلات ساخت مسکن بدون سپرده انجام خواهد شد، بنابراین اگر سازنده‌ها تکنولوژی را وارد ساخت و ساز کنند که موجب صرفه‌جویی در انرژی شود تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان نیز تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی افزود: این اقدام برای اولین بار است که در تهران، شیراز، کرج، مشهد، اهواز و اصفهان انجام خواهد شد یعنی اگر سازنده‌ها قصد دارند اقدام به ساخت با تکنولوژی جدید کنند ۱۳۰ میلیون تومان و اگر اقدام به واردات تکنولوژی جدید به کشور کنند که موجب بهره‌وری انرژی شود تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان نیز تسهیلات بدون سپرده پرداخت خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
موافقت بانک مسکن با فروش اقساطی مسکن