رشد گردشگری ایران، 3 برابر میانگین جهانی


خبرگزاری ایسنا: «مسعود سلطانی‌فر»  رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور امروز (پنجشنبه 10 دی) در نشست شورای اداری استان یزد اظهار کرد: تصور اندیشمندان، سیاستمداران و پژوهشگران غرب در مورد نظام‎‎های مذهبی در گذشته عمدتاً نظام‎‎هایی دیکتاتوری، بسته و فاقد آزادی‎‎ها و مبانی مردم‌داری بود، لذا با پیروزی انقلاب اسلامی نیز چنین دیدگاهی را در مورد جمهوری اسلامی داشتند، اما برخلاف باور آنان در کشور ایران یک حکومت دینی متفاوت از سایر نظام‎‎های مذهبی روی کار آمد که در آن، حقوق و مشارکت‎‎های مردم به صور مختلف ظهور و بروز می‎‎کرد.

وی با اشاره به برگزاری حداقل هر ساله یک رفراندوم بزرگ در ایران، اظهار کرد: حضور مردمی که در این انتخابات‎‎ها شرکت می‎‎کنند، جدای از این که به چه فرد، گروه یا جناحی رای بدهند، نشان از مقبولیت آنها نسبت به اصل نظام است و به عبارتی حضور آنها در انتخابات فارغ از نتایج انتخابات، مشروعیت برای نظام است.

سلطانی‎فر ادامه داد: این در حالی است که معمولاً در انتخابات‎‎های گذشته به طور متوسط مشارکت بیش از 60 درصدی و حتی 80 یا 90 درصدی مردم را شاهد بوده‎‎ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی مدل جدیدی از حکومت را در سایه اصول و مبانی دینی به جهانیان عرضه کرد که در آن چگونگی فعالیت احزاب و رسانه‎‎ها و مشارکت‎‎های مردمی، ساماندهی شده بود.

وی عنوان کرد: امروز یکی از انتقاداتی که از سوی برخی از اندیشمندان دنیا به دولتمردان آمریکایی می‎‎شود، این است که چرا در حالی که جمهوری اسلامی در منطقه ناامن خاورمیانه موفق به تشکیل نظامی سالم و متکی بر مردم شده است، همیشه مورد فشارها و تهدیدهای آمریکایی‎‎هاست، اما در مقابل کشورهای مرتجع و دیکتاتور منطقه مورد حمایت و روابط صمیمی و گرم دولت‌مردان آمریکایی هستند.

سلطانی‌فر افزود: آن چیزی که تعیین کننده حرکت نظام در بخش‌های مختلف بوده، همواره آن چیزی است که از سوی مردم اراده شده و اکنون در بسیاری از کشورهای اسلامی نیز تبلور پیدا کرده است.

وی بیان کرد: پیام انقلاب اسلامی در حالی امروز جهان اسلام را تحت تاثیر قرار داده، بلکه در آینده حتی جوامع تشنه‎‎ی غرب را نیز متاثر خواهد کرد و نمونه آن نیز استقبال بالای جوانان غرب از نامه‎‎های مقام معظم رهبری به آنهاست.

معاون رئیس جمهور گفت: امروز پیام انقلاب اسلامی به نحوی تفکرات غرب را تهدید کرده است که آنها را مجبور به اقداماتی خطرناکی کرده که بعضاً نتایج این کارها پس از مدتی دامن آنها را فرا گرفته و می‎‎توان از جمله این اقدامات را ایجاد و حمایت از گروه‎‎های تروریستی تکفیری مانند داعش یاد کرد.

وی با اشاره به ارزیابی‎‎های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از میزان رضایت گردشگران خارجی از سفر به ایران در قالب مصاحبه آنان با رسانه‎‎های غربی پس از بازگشت به کشورشان، اظهار کرد: بررسی میزان تاثیرپذیری آنها از فرهنگ ایرانی نشان می‎‎دهد که بیش از 98 درصد آنان ادعا می‎‎کنند که ذهنیت غلطی که نظام‌های غربی از ایران به عنوان نظامی دیکتاتور و بی‌فرهنگ ایجاد کرده‎‎اند، پس از این سفر فروریخته است و ایران را کشوری با نظام مستقر، استوار و با اقتدار، توسعه یافته و با مردمانی بافرهنگ و مهمان‌نواز شناخته‎اند.

سلطانی‎‎فر در ادامه یکی از مهمترین ساز و کارهای صدور ارزش‌های انقلاب را گسترش فعالیت‌های گردشگری به ویژه در بحث گردشگری خارجی عنوان کرد و افزود: حضور گردشگران علاوه‌بر تاثیر فرهنگی، در بحث اقتصادی نیز تاثیرگذار است؛ به نحوی که به ازای هر 8 تا 12 گردشگر که به کشور وارد می‌شوند، یک شغل جدید در کشورمان ایجاد می‎‎شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان این که در حال حاضر 9 تا 11 درصد از اشتغال موثر در کشورهای جهان و 8 تا 10 درصد تولید ناخالص کشورها از ناحیه فعالیت‎‎های گردشگری است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به ظرفیت‎‎های فراوان گردشگری موجود در کشورمان در قالب دو برنامه آینده بتوانیم تعداد گردشگران خارجی کشورمان را 5 برابر کنیم و بتوانیم درآمدی معادل درآمد نفتی کشور را از این ناحیه تامین کنیم.

وی در ادامه خمیرمایه اصلی مبانی اقتصاد مقاومتی را استفاده از تمام ظرفیت‎‎های اقتصادی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی عنوان کرد و گفت: ماهیت اصلی برنامه 5 ساله ششم توسعه در حوزه میراث فرهنگی، تحقق تمام مبانی اقتصاد مقاومتی است و در این راستا مهمترین هدف پیش‌بینی شده، رسیدن به رشد سالیانه 8 درصد در اقتصاد است.

وی افزود: بر همین اساس باید سالیانه 890 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش‌های دولتی و خصوصی اتفاق بیافتد که تحقق این امر در بخش خصوصی نیازمند تامین شرایط لازم در فضای کسب و کار است.

سلطانی‎‎فر گفت: البته دنیای غرب از 10 سال پیش تلاش داشته تا با مطرح کردن مباحث هسته‎‎ای، نظام جمهوری اسلامی را به سقوط بکشاند، اما با درایت مسئولان کشورمان پس از 22 ماه مذاکره سنگین و کمرشکن به اهداف مدنظر کشور یعنی حفظ حقوق هسته‎‎ای و لغو تحریم‎‎ها برسیم، هر چند که اکنون نیز لابی صهیونیستی در آمریکا سعی دارد تا جلوی اجرای برجام و لغو تحریم‎‎ها را با همکاری مرتجعین منطقه بگیرد تا از شرایط آشفته منطقه بهره گیرند.

وی با بیان این که در آستانه لغو تحریم‌ها، وضعیت پیچیده و سختی به لحاظ اقتصادی بر کشور حاکم است، به جریان سقوط قیمت نفت از 108 دلار به حدود 30 دلار و به دنبال آن کاهش درآمدهای کشور اشاره کرد.

سلطانی‌فر گفت: علی رغم تلاش‎‎های غرب علیه کشورمان، بسیاری از کشورها پس از توافقات هسته‎‎ای برای سرمایه‎‎گذاری با ایران اعلام آمادگی کرده‎‎اند به نحوی که تنها در بخش گردشگری طی دو ماه گذشته حداقل با چهار وزیر گردشگری اروپایی ملاقات داشته‎‎ایم که هر یک برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف گردشگری و توسعه ناوگان هوایی کشورمان اعلام آمادگی کرده‎اند.

وی افزود: خوشبختانه امروز در بخش گردشگری از سوی بخش خصوصی شاهد اجرای 900 طرح با برآورد 30 هزار میلیارد تومان هستیم که به طور متوسط 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و علاوه‌بر این نیز بسته پیشنهادی گردشگری کشور را با 1500 طرح با پیش‌بینی اعتبار 97 هزار میلیارد تومان معادل 30 میلیارد دلار برای دوران پساتحریم تهیه کرده‌ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به رویکرد خوب دولت تدبیر و امید به موضوع گردشگری، گفت: در دو سال گذشته سه برابر میانگین جهانی در گردشگری کشور رشد داشته‌ایم، به طوریکه در حالی که میانگین جهانی 4.6 درصد بوده، این رشد در کشورمان 12 درصد بوده است و رتبه یازدهم را در جهان داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، گفت: الان 19 مکان فرهنگی و تاریخی ثبت جهانی شده در یونسکو داریم که رتبه 11 جهان را به خود اختصاص داده‌ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پایان با اشاره به غفلت 22 ساله کشورمان در این زمینه، عنوان کرد: سال گذشته توانستیم در کنار بافت تاریخی شوش در خوزستان، منظر فرهنگی میمند کرمان را هم به ثبت جهانی برسانیم و امیدواریم روند تکمیل پرونده بافت تاریخی یزد نیز به گونه‌ای جلو برود که بتوانیم خبر ثبت جهانی این بافت در یونسکو را در سال 2017 به مردم استان نوید دهیم.


ویدیو مرتبط :
میانگین ایران در مکعب روبیک _ فینال مسابقه جهانی 9.00