کاهش قراردادهای صنعتی دانشگاه ها در پی اجرای طرح‌های کلان


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر این که از 9 طرح کلانی که این دانشگاه در اجرای آن مشارکت دارد، سه طرح آن فاقد دستگاه بهره‌بردار است گفت: اجرای طرح‌های کلان ملی در دانشگاه‌ها موجب کاهش حجم قراردادهای صنعتی شده است به گونه‌ای که در این دانشگاه تعداد قراردادهای صنعتی از 108 قرارداد در سال 90 به 76 قرارداد در سال 93 کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر تورج محمدی در نشست خبری امروز با تاکید بر این که دانشگاه‌ها در مسیر توسعه پژوهش و فناوری در حال حرکت هستند، افزود: دانشگاه علم و صنعت نیز از این قاعده مستثنی نیست و فعالیتهای خود را در این زمینه از سال 77 آغاز کرده و بدین منظور اقدام به ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی در حوزه آموزش و پژوهش کرد.

وی با بیان این که دانشگاه علم و صنعت در پایان برنامه سوم خود قرار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر اقدام به تدوین برنامه چهارم پنج ساله این دانشگاه کردیم که رویکرد آن بین‌المللی‌سازی کردن فعالیتهای دانشگاه است.

محمدی با تاکید بر این که بر اساس این برنامه درصددند تا دانشجویان را به گونه‌ای آموزش دهیم تا بتوانند در بازار کار فعالیت داشته باشند یادآور شد: این امر نیازمند ایجاد تغییر در حوزه‌های آموزش، پژوهش و پشتیبانی است که در حال برنامه‌ریزی در این حوزه‌ها هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت بازنگری کارورزی دانشجویان را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه نام برد و خاطرنشان کرد: متاسفانه در سالهای گذشته واحد کارورزی نقش خود را از دست داده بود که اقدام به بازنگری این واحد در دانشگاه کردیم.

وی با تاکید بر اهمیت انتقال نتایج تحقیقات به حوزه صنعت اضافه کرد: پایان‌نامه‌های دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد می‌تواند زمینه مناسب برای کارآفرین‌تر کردن دانشجویان و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به صنعت باشد.

رتبه‌ دانشگاه علم و صنعت در پایگاه‌های بین‌المللی

محمدی با اشاره به پایگاه‌های رتبه‌بندی جهانی توضیح داد: در دنیا موسساتی هستند که بر اساس شاخص‌های پژوهشی و فناوری اقدام به ارزیابی موسسات آموزشی می‌کنند و دانشگاه علم و صنعت نیز برای ارتقاء در این رتبه‌بندی توجه ویژه‌ای به شاخص‌های بین‌المللی داشته است.

وی با اشاره به آخرین گزارش موسسه تایمز افزود: در سال گذشته بر اساس نتایج رتبه‌بندی موسسه تایمز دو دانشگاه از ایران در رتبه‌های کمتر از 500 قرار گرفته‌اند که یکی از آنها دانشگاه علم و صنعت با رتبه 475 بوده است.

به گفته وی میزان ارجاعات دلیل ارتقاء رتبه دانشگاه علم و صنعت در این رتبه‌بندی بوده و این دانشگاه نیز در میان دانشگاه‌های کشور بالاترین میزان ارجاعات را دارد.

محمدی با تاکید بر این که این دانشگاه باید موقعیت موجود خود را حفظ و درصدد ارتقاء آن باشد، اظهار داشت: علاوه بر آن لازم است تا در کشور سیستم ارزیابی مستقل در سایر دستگاه‌ها راه‌اندازی شود. این موسسات لازم است به صورت مستقل عمل کنند در غیر این صورت نتایج گزارش‌های آنها مورد پذیرش جامعه علمی کشور قرار نخواهد گرفت.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت از قرار گرفتن 5 نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه در زمره یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان خبر داد.

وضعیت طرح‌های کلان ملی و دانشگاه علم و صنعت

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به تدوین طرح‌های کلان ملی در شورای عالی عتف گفت: در دوره‌های قبل از سوی وزارت علوم اقدام به تعریف طرح‌های کلان شد که این امر موجب شد بخش قابل توجهی از اعتبارات پژوهشی که باید صرف تجهیزات آزمایشگاهی می‌شد به سمت اجرای طرح‌های کلان ملی سوق داده شد.

محمدی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود که 50 درصد اعتبارات از سوی دستگاه‌های بهره‌برداری و 50 درصد از سوی وزارت علوم تامین شود که متاسفانه اعتبارات بخش دستگاهی به این طرح‌ها اختصاص نیافت.

محمدی با تاکید بر این که از این رو آینده این طرح‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، یادآور شد: این امر به گونه‌ای است که وزارت علوم اعلام کرده که هر کدام از طرح‌هایی که دستگاه بهره‌بردار ندارند، متوقف خواهد شد.

وی به وضعیت دانشگاه علم و صنعت در اجرای طرح‌های کلان ملی اشاره کرد و گفت: در دانشگاه علم و صنعت در ابتدای امر اقدام به تدوین آیین‌نامه و تصویب آن شد که بر اساس این آیین‌نامه سهم اعتبارات و نحوه هزینه‌کرد آن پیش‌بینی شد.

وی با تاکید بر این که برخی از این طرح‌ها پیشرفت مناسبی داشته و برخی از آنها با روند کندی ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 9 طرح کلان ملی در این دانشگاه در دستور کار قرار دارد که در سه طرح دانشگاه علم و صنعت به عنوان دانشگاه محوری انتخاب شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: این دانشگاه در طرح‌های کلان پلتفرم ملی خودرو، سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت و ساخت پروتز عصبی حرکتی برای بازیابی حرکتی در بیماران ضایعات نخاعی نقش محوری دارد.

وی با بیان این که در زمینه اجرای طرح‌های کلان ملی برای برخی از دستگاه‌ها ابهاماتی وجود دارد، اضافه کرد: دستگاه‌های بهره‌بردار با این شکل از تعریف پروژه موافق نیستند ولی ما درصدد جلب رضایت دستگاه‌های بهره‌بردار برای سرمایه‌گذاری بر روی این طرح‌ها هستیم.

محمدی با بیان این که سه طرح از طرح‌های کلان ملی که دانشگاه علم و صنعت به عنوان همکار در اجرایشان مشارکت دارد فاقد دستگاه‌ بهره بردار هستند، ادامه داد: طراحی و ساخت منظومه ماهواره‌ای تدافعی، اکتساب فناوری طراحی، ساخت و تست موتور حامل فضایی و طراحی و تولید سامانه‌های نرم‌افزاری پایه امنیتی فاقد متقاضی هستند.

به گفته وی این دانشگاه در سه طرح کلان ملی توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای 100 تا 150 نفره، معماری و راه‌اندازی مرکز دفاع سایبری و مطالعه و طراحی معماری شهری اسلامی – ایرانی هم به عنوان دانشگاه همکار مشارکت دارد.

نگرانی دانشگاه‌ها از ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در دستگاه‌های دولتی

محمدی در عین حال اضافه کرد: نگرانی دانشگاه‌ها این است که در سالهای قبل در دستگاه‌های دولتی مراکز تحقیق و توسعه راه‌اندازی شد و پروژه‌های تحقیقاتی دستگاه‌های دولتی از طریق این مراکز پیگیری شد.

این در حالی است که دانشگاه‌ها با ارائه توانمندی‌های خود اقدام به رفع مشکلات بخش صنعت کنند.

محمدی با بیان این که ما نباید خود را با اجرای چنین برنامه‌هایی فریب دهیم اضافه کرد: از یک سو بخش صنعت باید نسبت به توانمندی‌های دانشگاه‌ها اطمینان حاصل کند و از سوی دیگر دانشگاه‌ها باید اقدام به جلب اعتماد بخش صنعت کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: اگر به دنبال افزایش سهم پژوهش از محل قراردادهای صنعتی هستیم باید ارتباط حوزه صنعت با دانشگاه و اعضای هیات علمی با مراکز صنعتی بازتعریف شو که برای این منظور راهکارهای بسیاری وجود دارد.

محمدی اجرای طرح فرصت مطالعاتی داخلی را یکی از این راهکارها نام برد که با استقبال خوبی مواجه نشد و برای جلب نظر بخش صنعت و دانشگاه‌ها باید زیرساخت‌های لازم تامین شود.

محمدی با بیان این که از سوی وزارت صنعت، پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه شده است، ادامه داد: در دستگاه‌هایی نظیر وزارتخانه ارتباطات، مسکن و نفت بازخوردهای مناسبی دیده نشد که باید این امر مساله‌یابی شود تا بتوان اعضای هیات علمی را به این سمت هدایت کرد.

حجم قراردادهای صنعتی دانشگاه علم و صنعت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت با بیان این که ایرادات زیادی به اجرای طرح‌های کلان ملی وارد است، خاطرنشان کرد: در تامین اعتبارات طرح‌های کلان اما و اگرهایی وجود دارد چرا که اجرای این طرح‌ها باعث شد که بخش زیادی از بودجه‌ها به این طرح‌ها اختصاص داده نشود و علاوه بر آن موجب شد تا با کاهش حجم و تعداد قراردادهای صنعتی در دانشگاه‌ها مواجه شویم.

محمدی ادامه داد: این وضعیت در دانشگاه علم و صنعت نیز حاکم بوده به گونه‌ای که تعداد قراردادهای صنعتی این دانشگاه که در سال 90، 108 مورد و در سال 91، 130 مورد بوده در سال 92 به 115 مورد و در سال 93 به 76 مورد کاهش یافت.

محمدی همچنین با اشاره به کاهش میزان وصولی از قراردادهای صنعتی دانشگاه با بخش‌های صنعتی خبر داد و گفت: درسال 91 میزان وصولی ما از محل انعقاد قراردادهای صنعتی 20 میلیارد تومان بوده که این میزان در سال 93 به 10 میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی دلیل این امر را برخورد برخی از دستگاه‌ها ذکر کرد و توضیح داد: به عنوان مثال در وزارت نفت آیین‌نامه‌ای به تصویب رسید که بر اساس آن اجرای پروژه‌های تحقیقاتی به دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت نفت واگذار شد و دانشگاه‌ها برای انجام پروژه تحقیقاتی باید به این دستگاه‌ها مراجعه می‌کردند.

برنامه‌های دانشگاه علم و صنعت در زمینه تجاری سازی

محمدی ارتقاء کمی و کیفی مرکز قطب این دانشگاه را از جمله برنامه‌های دانشگاه علم و صنعت در حوزه تجاری سازی عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن آیین‌نامه‌ای در هیات رییسه این دانشگاه قرار است به تصویب برسد که بر اساس آن سهمی از سهام شرکتهای دانش بنیانی که در مرکز رشد این دانشگاه تشکیل می‌شود به دانشگاه واگذار می‌شود.

وی راه‌اندازی فن راه را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه ذکر کرد و آن را مجموعه‌ای از شرکتهایی دانست که آمادگی ارائه مشاوره‌های تخصصی در حوزه‌های تجای سازی دارند.

عدم درج نام دانشگاه علم و صنعت در میان 10 دانشگاه برتر وزارت علوم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ارزیابی اخیر وزارت علوم برای انتخاب ده دانشگاه برتر کشور گفت: در شاخص‌های این ارزیابی ایراداتی وارد است چرا که مقایسه دانشگاه‌ها با یکدیگر بر اساس شاخص‌های پژوهش و فناوری است و همچنین این ارزیابی‌ها از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم صورت گرفته است.

وی با تاکید بر این که معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم باید در تدوین و ارزیابی شاخص‌های ارزیابی نقش پررنگ‌تری داشته باشد، ادامه داد: از سوی دیگر ارزیابی دانشگاه‌ها نباید از سوی وزارتخانه صورت گیرد و لازم است تا بررسی عملکرد دانشگاه‌ها توسط نهادی خارج از این وزارتخانه انجام گیرد.

محمدی تصریح کرد: بر اساس اعلام وزیر علوم ارزیابی صورت گرفته برای انتخاب 10 دانشگاه برتر پایه و اساس درستی ندارد و شاید دلیل این امر اختصاص اعتبارات و حمایت‌های بیشتر به دانشگاه‌های برتر بوده که باعث شده این امر با تعجیل صورت گیرد.

محمدی با بیان این که رتبه‌بندی‌ها باید زمینه رقابت سالم میان دانشگاه‌ها را ایجاد کند اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاه‌ها در مسیر رقابت سالم با یکدیگر قرار ندارند که لازم است وزارتخانه در این زمینه اقدام کند.

وی به شاخص‌های ارزیابی موسسات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در رتبه‌بندی تایمز تنها 4 سرفصل برای شاخص‌های ارزیابی در نظر گرفته است که سه فصل آن مربوط به حوزه پژوهشی است ضمن آن که اطلاعات دانشگاه‌ها خوداظهاری نیست.

همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علم و صنعت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه برای افزایش همکاری‌های بین‌المللی گفت: با تصویب وزارت علوم دانشگاه علم و صنعت به عنوان مسیر تعامل با آلمان تعیین شده است به این معنا که تعاملات دانشگاه‌ها با کشور آلمان از طریق این دانشگاه‌ صورت می‌گیرد.

وی با بیان این که درصدد توسعه همکاری‌های بین‌المللی هستیم، ادامه داد: دانشگاه‌های ما در این زمینه در ابتدای راه هستند و ما نیز در تلاش هستیم تا ارتباطات بیشتری میان استادان و دانشجویان بین‌المللی ایجاد کنیم ضمن آن که در سالهای اخیر ما شاهد افزایش تقاضا از دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل در این دانشگاه هستیم.

توقف نشریات بی‌کیفیت در دانشگاه علم و صنعت

محمدی با انتقاد از انتشار بی‌رویه نشریات علمی – پژوهشی اظهار داشت: ما در دانشگاه علم و صنعت مصمم هستیم تا نظارت جدی بر انتشار مجلات علمی – پژوهشی داشته باشیم از این رو مجلات بی‌کیفیت مورد حمایت قرار نخواهند گرفت.

وی اضافه کرد: از ادامه انتشار نشریاتی که عملکرد مطلوبی ندارند جلوگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده یکی از مجلات معتبر این دانشگاه از سوی ناشران بین‌المللی منتشر خواهد شد.

برنامه‌های دانشگاه در هفته پژوهش

محمدی با تاکید بر این که برنامه‌های هفته پژوهش این دانشگاه از روز دوشنبه 3 آذر ماه آغاز می‌شود، ادامه داد: در روز سوم آذرماه با برگزاری مراسمی از پژوهشگران و فناوران برتر تقدیر به عمل می‌آید.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن این دانشگاه در شانزدهمین نمایشگاه و جشنواره دستاوردهای فناوری نیز حضور خواهد داشت.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
طرح کارنامه سلامت در دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء