سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ایرانیان بیشتر دارای چه گروه خونی هستند؟/ آزمایش سالانه خون 8 هزار بیمار در سازمان انتقال خون


مصطفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، اظهار داشت: سالانه 8 هزار نمونه خون بیماران مختلف به آزمایشگاه سازمان انتقال خون ارائه می‌شود که بیشتر این موارد به دلیل تأمین گروه‌های خونی و سازگاری خونی بیمار حین تزریق جهت پیشگیری از عوارض تزریق خون و حساس شدن بیمار به پیوند خون انجام گرفته است.

وی افزود: بانک خون بیمارستان‌ها 95 درصد تعیین گروه خون بیماران را انجام داده و کمتر از 2 تا 5 درصد خون بیمار دچار مشکل هنگام تزریق خون و نیاز به دریافت خون در سازمان انتقال خون انجام می‌گیرد و آزمایشگاه ما پیگیر جستجوی عوارض ناشی از پیوند خون بوده و خون مناسب فرد، مقدار و نوع آن برای بیمار را مشخص می‌کند.

رئیس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه با پیشرفت تکنولوژی به صورت عموم برای بیماران یک نسخه واحد در رابطه با پیوند خون ارائه نمی‌شود، گفت: حدود 340 گروه خونی در دنیا وجود دارد و این موضوع پیچیدگی‌ها درمورد پیوند خون را بیشتر کرده است.

گروه خونی دافی، کل، بمبئی و ایندین از جمله 340 گروه خونی موجود در دنیا است که به صورت روتین در آزمایشگاه‌ها شناسایی نمی‌شود و این اقدامات در آزمایشگاه‌های تخصصی سازمان‌ انتقال خون انجام می‌گیرد.

مقدم بیان داشت: تا کنون در کشور 49 نفر دارای گروه خونی بمبئی، 8 نفر گروه خونی چلانو و یک نفر با گروه خونی KPB شناسایی شده است که در واقع گروه‌های خونی A,B,AB وO  جزو 4 گروه خونی اصلی و شاخص بوده و 340 گروه با این چهار نمونه متفاوت است و از 340 گروه تنها چندین مورد نادر بوده و در افراد جهان کمیاب است.

وی افزود: به طور مثال از 80 میلیون ایرانی گروه خونی KPB منفی به سختی یافت می‌شود و افرادی که نیاز به این خون داشته باشند برای جراحی دچار مشکل شده و این دغدغه در زنان به دلیل بارداری، کم خونی و یائسگی بیشتر است.

مدیر برنامه ملی خون‌های نادر گفت: بیشترین گروه خونی ایرانیان از نوع O بوده و در واقع این گروه خونی در 36 درصد جمعیت ایران وجود دارد. پس از آن گروه‌های خونی AB و B ،‌A به ترتیب در بیشتر است.

به گفته مقدم گروه خونی Oمنفی جز گروه‌های نادر و کمیاب بوده و 3 درصد از ایرانیان دارای این گروه خونی هستند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/QNMXBG


ویدیو مرتبط :
خون-گروه خونی-انواع خون-_مهندسی پزشکی مهندسی زندگی)