سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ماجرای حذف بودجه ریزگردها چیست؟/ شایعه ای که تکذیب شد


معاون سازمان حفاظت محیط زیست  با بیان اینکه اختلاف دیدگاه کنونی میان دولت و نمایندگان مجلس مربوط به این موضوع است، گفته، دولت از محل اختیارات خود یعنی بند ش ماده 224، اعتباری بالغ بر 60 تا 120 میلیارد تومان را برای این موضوع پیش بینی کرده است که پس از تصویب قانونی بودجه 95 در جلسات اولیه دولت، به تصویب خواهد رسید.

به گزارش انتخاب، امروز شایعه حذف بودجه ریزگردها از سوی برخی رسانه های منتقد دولت مطرح شد و حتی به تیتر یک یکی از روزنامه های صبح امروز تبدیل شد.

با توجه به رویکرد زیست محیطی دولت یازدهم و مورد توجه قرار گرفتن موضوع محیط زیست در سطوح مختلف مسئولان اجرایی  انتشار این شایعه اگرچه باور پذیر نمی نمود، ولی تعجب مردم و فعالان محیط زیست را در بر داشت.

 پاپی‌زاده نماینده دزفول در مجلس نهم  به روزنامه وطن امروز گفته بود: مجلس در سال 92 منابعی برای ریزگردها در لایحه بودجه لحاظ کرد که برای سال‌های 93 و 94 نیز آن را تکرار کرد اما دولت در این سال‌ها به هیچ‌وجه آن را محقق نکرد تا آنکه در لایحه بودجه 95 آن را به طور کلی حذف کرد. به گفته این نماینده مجلس وکلای ملت طبق ماده 224 برنامه پنجم توسعه، برای ریزگردها در لایحه بودجه 95 اعتباری را در نظر گرفتند اما با مخالفت دولت روبه‌رو  و حذف شد.

اما ساعاتی قبل سیدمحمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با رد شایعه حذف اعتبار مقابله با ریزگردها، احیای تالاب ها و دریاچه ارومیه در لایحه بودجه سال 95، گفت: با توجه به اهمیت و اولویت بالای محیط زیست در دولت یازدهم، همچنین ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری، تمرکز برنامه ششم بر موضوع محیط زیست به ویژه گرد و غبار است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل عدم برخورداری از اعتبارات مناسب و کافی طی ادوار گذشته، همچنان با آنچه امکانات مورد نیاز این سازمان، فاصله بسیاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل توجه دولت یازدهم برای افزایش اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست با وجود افزایش حدود 13 درصدی اعتبارات عمومی دولت در سال 95 نسبت به سال 94، سازمان حفاظت محیط زیست از افزایشی حدود 39 درصد در اعتبارات برخوردار بود.

مجابی ادامه داد: بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست در اعتبارات سال 95 به نسبت آنچه میانگین دولت بوده، بهتر دیده شده است که البته با توجه به اینکه همچنان در برنامه پنجم توسعه هستیم و وارد برنامه ششم توسعه نشده ایم، بسیاری از مباحثی که در سیاست های کلی محیط زیست هست و در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است باید در برنامه ششم اعمال شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: به صورت ویژه و خاص در خصوص پدیده گرد و غبار دولت در قالب بند ش ماده 224 برای موضوع خشکسالی و بحث احیای تالاب ها و همچنین گرد و غبار اعتباراتی خاص در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه اختلاف دیدگاه کنونی میان دولت و نمایندگان مجلس مربوط به این موضوع است، اضافه کرد: دولت از محل اختیارات خود یعنی بند ش ماده 224، اعتباری بالغ بر 60 تا 120 میلیارد تومان را برای این موضوع پیش بینی کرده است که پس از تصویب قانونی بودجه 95 در جلسات اولیه دولت، به تصویب خواهد رسید.

مجابی ضمن یادآوری این موضوع که نمایندگان مجلس در سال گذشته و سنوات قبل همین رقم را به صورت یک موضوع خاص به تصویب می رساندند، خاطرنشان کرد: به رغم تفاوت شکلی، در هر دو حالت موضوع گرد و غبار مورد توجه و تاکید است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در لایحه دولت این موضوع به صورت یک بخش مستقل مطرح نشده و اعتبارات لازم برای آن در بند ش ماده 224 در نظر گرفته شده است و این اعتبارات پس از تصویب بودجه 95 در مجلس از جمله اختیارات دولت برای پرداخت است.

وی ضمن استقبال از توجه نمایندگان به موضوع گرد و غبار، گفت: در حال حاضر با تغییرات ایجاد شده در کمیسیون تلفیق، ارقام متعددی به موضوعات مختلف تخصیص داده شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر این موضوع که دولت یازدهم اعتبارات ویژه ای به موضوع گرد و غبار تخصیص داده است، تصریح کرد: در کنار اعتبارات، به لحاظ اقدامات اجرایی نیز مطالعه و شناسایی کانون های گرد و غبار به اتمام رسیده است و برنامه اقدام در سالجاری در ادامه اقدامات پیشین اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: درختکاری در 8 هزار هکتار از اراضی خوزستان، آبگیری تالاب ها، باز شدن آب بندها و دایک های موجود بر هورالعظیم توسط وزارت نفت و با دستور وزیر نفت، ابلاغ دستورالعمل پرداخت حق آبه رودخانه ها و تالاب ها از سوی وزارت نیرو از جمله اقدامات انجام شده در این خصوص است.

مجابی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست نهادی است که وظیفه انجام امور مطالعاتی را بر عهده دارد و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو از جمله دستگاه هایی هستند که متولی انجام امور اجرایی در این حوزه هستند.

این مقام مسئول در خصوص بودجه سالجاری سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مجموع بودجه هزینه ای و تملک دارایی سازمان مرکزی بالغ بر 170 میلیارد تومان است، گفت: اگرچه اعتبارات تخصیصی با انتظارات موجود فاصله زیادی دارد ولی از افزایش 39 درصدی برخوردار است و این نگاه دولت به حوزه محیط زیست قابل تقدیر است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در خصوص مباحث مختلف محیط زیست، اعتبارات به دو صورت توزیع می شود. نخست اعتباراتی که دستگاه ها باید در خصوص مسائل محیط زیست هزینه کنند و دوم اعتباراتی که مختص سازمان حفاظت محیط زیست است که خوشبختانه در سالجاری شاهد افزایش اعتبارات در هر دو بخش هستیم.

کمال الدین پیرمؤذن  عضو فراکسیون محیط زیست مجلس نهم نیز در گفتگو با جماران شایعه حذف ریزگردها را تکذیب کرد و افزود: با وجود تزریق قطره چکانی بودجه به بخش محیط زیست به دلیل مشکلات اعتباری در دولت بودجه ریزگردها حذف نشده و این شایعه ای بیش نیست.

در سال گذشته و در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور  مبلغ 60 میلیارد بودجه که  برای مبارزه با آلایندگی از جمله ریزگردها در ۲۵ استان کشور  در نظر گرفته شده بود  به دلایل سیاسی در مجلس نهم حذف شده بود.

  گروهی از نمایندگان  بعد از حذف این مبلغ توسط کمیسیون تلفیق خواستار بازگشت به لایحه دولت و احیای آن در گزارش کمیسیون تلفیق  شده بودند که بنا به اظهار برخی نمایندگان مخالف به دلیل وارد دانستن شائبه های سیاسی همزمان با اتراق ریزگردها در جنوب غرب کشور این پیشنهاد رد شده بود.

گفتنی است هنگام تحویل بودجه سال 95 به مجلس افزایش بودجه و اعتبارات محیط زیست مورد توجه رسانه ها و نمایندگان عضو کمیسیون محیط زیست مجلس قرار گرفته بود. در این رابطه عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس از افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات محیط زیست در لایحه بودجه ۹۵ خبر دادخ و گفته بود: افزایش بودجه‌ سازمان محیط زیست درسال آینده قدرت نظارتی این سازمان را بر عملکرد نهادها را افزایش می دهد.

بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست در سال 93 در حدود 27 میلیارد تومان بود و در سال 94 نیز این بودجه به 37 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد اما در بودجه سال آینده این رقم افزایش چشمگیری دارد.

به پیشنهاد دولت این رقم بودجه برای سازمان حفاظت از محیط زیست در سال 95 با احتساب بودجه پژوهشی 167 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

*جماران


ویدیو مرتبط :
جواب مهندس پاپی زاده به شایعه حذف بودجه ریزگردها