سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ربات ماه نورد چینی، اطلاعاتی جالب درباره بافت معدنی سیاره مریخ به دست آورده است


ربات ماه نورد چینی، اطلاعاتی جالب درباره بافت معدنی سیاره مریخ به دست آورده است

به نظر می رسد که ربات ماه نورد چینی، یعنی Yutu، بعد از مشکلات عملکردی زیادی که در سال 2014 با آن مواجه بود، بار دیگر از مرگ زنده شده است. این ربات به تازگی، اطلاعات جالبی درباره بافت معدنی دوران جوانی سیاره مریخ با خود به همراه آورده است؛ یعنی زمانی که سطح این سیاره، پوشیده از فوران های آتش فشانی بوده است.

نمونه های جمع آوری شده از سوی Yutu، تنها به 3 میلیارد سال پیش با می گردد؛ و این در حالی است که ماموریت آپولو، نمونه هایی 4 میلیارد ساله از بافت ای نسیاره را با خود به همراه داشت. با این حال، ربات مورد بحث توانسته به نمونه هایی زیر سطح سنگی مریخ دست یابد. محققین معتقدند که در این لایه، مواد معدنی تیتانیوم دی اکسید و الیوین معدنی، به وفور به چشم می خورد.

با توجه به این مسئله، می توان این قضیه را اثبات کرد که سطح مریخ، بافتی یک سان ندارد و احتمالا تنوع مواد معدنی آن، بسیار بیش تر از آن چه تصور می شود، باشد؛ چرا که ماموریت آپولو، نمونه هایی از ساختار معدنی بسیار متفاوتی را در اختیارمان گذاشت.

پروفسور بردلی جالیف از داشنگاه واشنگتن واقع در سنت لوییس، در آنالیز اطلاعات Yutu مشارکت داشته است و توضیح می دهد که نتایج به دست آمده فوق العاده اند؛ چرا که سطح رویی مریخ، بسیار به هم ریخته تر و متنوع تر از زمین است و با بررسی خاک آن، می توان به میزان تغییرات آتش فشانی ماه در طول زمان پی برد.

در همین حال باید خاطر نشان کرد که مریخ، از برخورد با زمین شکل گرفته است و با پی بردن به مواد معدنی موجود در آن، می توان به درکی بهتر از گذشته زمین دست یافت.

منبع: Engadget

برچسب‌ها:ماه نورد Yutuماه نورد چین

اشتراک‌گذاری:


ویدیو مرتبط :
رویت نور عجیب در سیاره مریخ توسط مریخ نورد ناسا