سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وزیر سعودی: رسانه‌های مختلف فارسی زبان برای مقابله با ایران ایجاد می‌کنیم


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، عادل الطریفی در گفتگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی در ریاض با اشاره به این که تلاش وزرای فرهنگ اعضای شورای همکاری خلیج(فارس) این است یک هویت یکپارچه در میان کشورهای عضو شکل بگیرد بر ضرورت تقویت زبان های مختلف در پایگاه خبرگزاری های رسمی اعضای این شورا تاکید کرد و گفت: پایگاه خبرگزاری رسمی عربستان سعودی شش هفته پیش با شش زبان افتتاح شد و در پایان سالجاری ده زبان دیگر به این پایگاه افزوده می شود و امیدواریم در سال آینده بیست زبان به این پایگاه اضافه کنیم و امیدواریم با اضافه شدن این زبان ها به این پایگاه ها، بتوانند دیدگاه عربستان سعودی را به بهترین شکل در اختیار افکار عمومی خارجی قرار دهند.

الطریفی گفت: رسانه های عربستان سعودی تا کنون در سطح قدرت رهبری این کشور نبوده اند و تلاش می کنیم راهبرد فرهنگی جدیدی برای عربستان تدوین کنیم. باید رادیو و تلویزیون عربستان سعودی بتواند برنامه هایی به زبان فارسی ارائه کند چرا که این زبان دومین زبان در منطقه است. زبان انگلیسی نیز بسیار مهم است.

وی با اشاره به این که بهار عربی در برخی از کشورها به ناامنی تبدیل شده است،گفت: مبارزه با تروریسم اولویت اصلی عربستان سعودی است. الطریفی با این ادعا که برخی از کشورهای همسایه تلاش می کنند امنیت در منطقه خلیج بی ثبات شود، مدعی شد: ایران حامی نخست تروریسم در جهان است.

وی در پاسخ به این پرسش که تلاش های عربستان سعودی برای مقابله با تروریسم چیست، گفت: کشورهای غربی از سال 2011 این وعده را داده بودند که بهاری در کشورهای عربی به وقوع می پیوندد ولی این بهار ناامنی و تجزیه این کشورها را به همراه داشته است و این کشورها به کشورهای ورشکسته تبدیل شده اند. هزاران نفر از کسانی که به اتهامات تروریستی در این کشورها در زندان بودند از زندان ها فرار کردند و در کشورهای عربی پراکنده شده اند. این تروریست ها قادرند گروه ها و شبه نظامیان خاص خود را تشکیل دهند. برخی ها اتهاماتی را درباره تروریسم علیه عربستان سعودی مطرح می کنند و همه این اتهامات باطل است. عربستان سعودی نخستین کشوری است که در جهان برای مبارزه با تروریسم بپا خاسته است و اقدامات مختلفی در جهت مقابله با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم داشته است و وزارت کشور عربستان سعودی به وزارت محمد بن نایف ولیعهد این کشور الگوی بسیار مهمی از مبارزه با تروریسم تدوین کرد و کشورهای مختلف جهان از این الگو استفاده می کنند و می توان به برنامه های مختلفی در این الگو اشاره کرد و برنامه مبارزه تروریسم هم و غم اول عربستان سعودی است.

الطریفی گفت: ایران به همراه گروه های شبه نظامی و تروریستی خود در عراق، لبنان، یمن و غیره تلاش می کند اتهاماتی را علیه عربستان سعودی (در حمایت از تروریسم) مطرح کند. ایران اولین کشور میزبان القاعده پس از حوادث یازدهم سپتامبر بوده است. ایران در طول سالهای گذشته از این گروه ها حمایت می کند و ارتباط قوی با این گروه ها دارد و حتی می توان گفت برخی از اقدامات تروریستی که در عربستان سعودی به وقوع پیوسته بر اساس دستوراتی بوده که از ایران به این گروه ها داده شده است. همان طور که در مناسبت های مختلف تاکید کردم باید تفاوتی را میان ملت و نظام ایران قائل شویم. خصومت عربستان سعودی با ملت ایران نیست. ملت ایران ملتی با تمدن است ولی مشکل با نظام این کشور است که نمی خواهد یک رفتار دولتی داشته باشد و می خواهد یک دولت انقلابی باشد و انقلاب خود را صادر کند و در کشورهای دیگر ویرانی به همراه بیاورد.

وی در پاسخ به این پرسش که رسانه های ایرانی در روزهای گذشته انتقادات زیادی از شما داشته اند، چرا این حملات آغاز شده است،گفت: رسانه های ایران افرادی بالاتر از من را در عربستان سعودی مورد حمله قرار داده اند. ایرانی ها از عملکرد سیاست عربستان و تصمیمات قاطع این کشور در ترسیم سیاست های درست به شدت ناراضی هستند. زمانی که ایرانی ها سفارت عربستان سعودی را به آتش کشیدند واکنش این کشور در فراخواندن دیپلمات های خود قاطع بوده این در حالی است که عربستان سعودی رفتار احترام آمیزی با دیپلمات های ایرانی داشته است و این رفتار عربستان باعث شگفتی شمار زیادی از کشورها در جهان شده است. عربستان سعودی به لحاظ اخلاقی بر ایران پیروز شده است و ایرانی ها تا این لحظه نتوانستند از این وضع خارج شوند. ایران نخستین کشور در جهان در مسئله حمله به سفارتخانه ها و دیپلمات ها و اقدامات تروریستی در همه کشورهای جهان است. امروز ایران حامی نخست تروریسم در جهان است.

این وزیر سعودی در پاسخ به این پرسش که رساله دکترای شما درباره روابط ایران و عربستان سعودی بوده است، دلیل دخالت های ایران در امور کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم چیست، مدعی شد: در این زمینه مراحل تاریخی متعددی وجود دارد. ایران تحت حکومت روحانیان دوره های مختلفی را گذرانده است. دوره نخست جنگ (تحمیلی)عراق  (علیه) ایران بوده است و سپس وارد مرحله گشایش و اصلاحات می شویم و نظام ایران شمار زیادی از مخالفان خود را نابود کرد و سپس وارد مرحله ای شویم که نظام ایران به دلیل تظاهرات و اعتراضات مردمی مجبور به گشایش در روابط خود با خارج شد. بخشی از گشایش مرتبط به کشورهای عربی و مشخصا عربستان سعودی بوده است. شکی در این نیست برخی از شخصیت ها در ایران و عربستان این تمایل را داشتند روابط دو کشور درست شود ولی این شخصیت ها در نظام ایران اندک بودند. این وضع در سال 1998 بود. یک توافق کلی و در سال 2001 توافق امنیتی میان دو کشور امضا شد ولی متاسفانه ایرانی ها به این توافقات عمل نکردند. من فکر می کنم مرحله اصلی در تنش های ایران و عربستان سعودی پس از سقوط بغداد آغاز شد. نظام ایران احساس کرد که توانسته است دشمن طالبان خود را در افغانستان و نظام صدام حسین را در عراق سرنگون کند و قادر است در امور عراق دخالت کند. ایرانی ها بر این اساس به صورت عملیاتی تلاش کردند انقلاب خود را صادر و نقش سپاه پاسداران را تقویت کردند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی کنید پس از توافق هسته ای غرب با ایران و لغو بخشی از تحریم های این کشور، حملات ایران به عربستان بیشتر شده است، گفت: این حملات سیاسی و رسانه‌ای به لحاظ تاریخی از دهه هشتاد میلادی قرن گذشته تا کنون وجود دارد. شدت این حملات از سال 1996تا سال 2004 کاهش یافت و سپس این حملات شکل علنی به خود گرفت و هیچ اصلاح طلب و محافظه کاری در ایران وجود ندارد که یک صدا اتهامات باطلی را علیه عربستان سعودی مطرح نکرده باشد. تلاش آنان این است که عربستان را یک دشمن نشان دهند. به لحاظ روانی این تلاش ایرانی ها قابل درک است. مقامات ایرانی می خواهند برای ملت این کشور به جای آمریکا و اسرائیل عربستان سعودی را قربانی کنند. ما در مرحله آینده بر این مسئله تمرکز داریم.

وی ادامه داد: خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به زبان فارسی خبر منتشر می کند و رسانه های خبری دیگری در این زمینه داریم و به زودی شبکه های تلویزیونی فارسی زبان ایجاد می کنیم.

وی مدعی شد: ما با این گونه اقدامات نمی خواهیم با جامعه ایران مقابله کنیم بلکه می خواهیم وجهه روشن و پیشرفته جامعه عربستان را به تصویر بکشیم. این کشور مراحل مختلفی از پیشرفت انسانی، توسعه ای، اقتصادی و علمی را پشت سر گذاشته است. من از بنی صدر که چند دهه پیش رئیس جمهور ایران بود پرسیدم که چرا حوادث سال 2009 ایران در سال 2011 تکرار نشد. وی گفت ایرانی ها نگرانند ایران به سوریه یا لیبی دیگری تبدیل شود. نگرانی های زیادی دال بر این وجود دارد که نظام ایران تا آخرین لحظه شهروندان خود را سرکوب خواهد کرد و حتی اگر این گونه اقدامات در ضدیت با یکپارچگی این کشور باشد.

الطریفی در پاسخ به این پرسش که این روز ها مقدمات رزمایش رعد شمال با حضور بیست کشور عربی و اسلامی در عربستان فراهم شده است، پیام این رزمایش چیست،گفت: این رزمایش با حضور کشورهای عربی و خارجی در حمایت از مواضع عربستان سعودی است مبنی بر این که عربستان سعودی کشوری محوری در این منطقه بوده و قادر است این گونه رزمایش ها را برگزار کند و همزمان با قدرت های نظامی مختلف هماهنگی داشته باشد و این اعتماد را به عربستان سعودی می دهد که نقش رهبری را در کشورهای عربی و اسلامی داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران در برابر برگزاری رزمایش موشکی سپاه پاسداران خبر داده است و برخی ها می گویند این رزمایش واکنشی به رزمایش رعد شمال است،گفت: سپاه پاسداران ایران به صورت مستمر تلاش می کند رزمایش های مختلف نمایشی برگزار کند. در این رزمایش ها تسلیحات پیشرفته و شرکای بین المللی وجود ندارد. این کشور هیچ شریک بین المللی ندارد و تنها شرکایی وجود دارند که شاید به سبب برخی از منافع با ایران هستند ولی به صورت کلی این کشورها متحد واقعی ایران شمرده نمی شوند. ایرانی ها تلاش می کنند این گونه رزمایش ها را برگزار کنند ولی این رزمایش ها نمی تواند هیچ طرفی را بترساند.

این مقام سعودی درباره تحولات یمن و در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد با توجه به ادامه کار ائتلاف نظامی سعودی در یمن که پیشرفت هایی داشته است ولی باید بحران این کشور در پایان به صورت سیاسی حل و فصل شود، چه طرف هایی مانع از حل و فصل سیاسی بحران یمن می شوند،گفت: باید مشکلات در هر کشوری به صورت سیاسی حل و فصل شود. این شبه نظامیان انصارالله و علی عبدالله صالح هستند که در این راه مانع تراشی و بر اساس دستورات حکومت روحانیان در تهران رفتار و فکر می کنند این روند می تواند به سود آنان تمام می شود ولی این روند باعث نابود شدن دستاورهای ملت یمن می شود. خوشبختانه تصمیم شجاع پادشاه عربستان سعودی در آغاز دو عملیات طوفان قاطعیت و احیای امید، یمن را از دست این گروه ها نجات داد و روز به روز بر پیروزی های دولت قانونی(فراری) یمن و دسترسی به مناطق جدید بیشتر می شود و ما اطمینان داریم این پیشروی بر موفقیت در عرصه سیاسی نیز تاثیر خواهد داشت و به سود یمنی ها خواهد بود.

الطریفی درباره اوضاع سوریه و در پاسخ به این پرسش که دولت عربستان می گوید بشار اسد هیچ آینده ای در سوریه ندارد، در حال حاضر با توجه به تحولات میدانی در سوریه، آیا عربستان همچنان بر موضع خود درباره بشار اسد پابرجاست،گفت: دولت عربستان به رهبری پادشاه این کشور همه گروه های میانه روی مخالف نظام سوریه را از بخش های مختلف دینی، طایفه ای و مذهبی این کشور در ریاض گردهم آورد و درباره یک طرح دموکراتیک و بشردوستانه متحد کرد و کشورهای مختلفی از این تلاش عربستان تقدیر کردند و این گروه ها امروز نقش نمایندگی مخالفان سوری را دارند. عربستان سعودی به همراه متحدان خود در منطقه و جهان همچنان بر این مسئله تاکید دارد که بشار اسد هیچ آینده ای در سوریه ندارد. وی این کشور را ویران کرده است و نمی تواند بخشی از راه حل در سوریه باشد. بشار اسد بخشی از بحران در سوریه است.

الطریفی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از موضع عربستان سعودی در توقف کمک خود به لبنان چیست، گفت: لبنان یک کشور عربی است و ملت لبنان دوست ملت عربستان است و همیشه توصیه های پادشاه، ولیعهد و جانشین ولیعهد این کشور این است که روابط با لبنانی ها حفظ و تقویت شود. مسئله توقف این کمک ها یک مسئله فنی در عربستان بوده و این کشور بر این باور است که نه تنها تصمیم گیری مستقل در لبنان وجود نداشته بلکه علیه عربستان وجود دارد و یکی از موارد نادر است که می بینیم لبنان در اتحادیه عرب به عربستان سعودی اعتراض می کند. کشورهای عربی دیگری نیز وجود دارند که ممکن است اختلافاتی با ریاض داشته باشند ولی برای حفظ منافع اعراب به عربستان اعتراض نمی کنند ولی روشن است که این گونه اعتراضات توسط برخی از لبنانی ها از تهران و محافل دیگر می آید. توقف این کمک ها برای این است که این کمک ها در اختیار افراد نادرست در لبنان قرار نگیرد و این تصمیم فرصتی برای سیاستمداران لبنانی است درباره تحولات این کشور بازنگری داشته باشند. حزب الله به عنوان یک حزب تروریستی که جنایات جنگی در سوریه و مناطق دیگر مرتکب شده است بر اساس دستورات تهران تلاش می کند کشوری مانند لبنان را به یک کشور ورشکسته تبدیل و آن را تجزیه کند. من فکر می کنم سیاستمداران و حتی شهروندان لبنانی وظیفه زیادی در اصلاح این وضع دارند تا لبنان از حالت اجماع عربی خارج نشود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
توهین وزیر خارجه سعودی به ایران