آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



سوپ و آش/ دستور تهیه آشی مقوی


سوپ و آش/ دستور تهیه آشی مقویآخرین خبر/ طرز تهیه «آش حبوبات جوانه دار»
چی لازم دارم:
جوی پوست‌کنده یک پیمانه
عدس 3/4 پیمانه
بلغور جو 1/2 پیمانه
ماش 3/4 پیمانه
برنج 1/2 پیمانه
سبزی آش همراه با سیر 1/5پیمانه
نخود، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی از هرکدام 1/2پیمانه
گوشت گوسفندی با قلم 250 گرم
پیاز داغ 1/2پیمانه
زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم
روغن، سیرداغ و نعنا داغ به میزان لازم
چطور بپزم:
جوی پوست‌کنده، بلغور و برنج را از شب قبل خیسانده و جو را همراه حبوبات جوانه‌دار به غیر از ماش و عدس (نخود، لوبیا قرمز و لوبیاچیتی) با حرارت ملایم می‌پزیم تا جوانه‌ها آسیب نبینند، همزمان ماش، عدس، بلغورجو و برنج را نیز با هم می‌پزیم. در این مرحله حبوبات پخته شده و سبزی‌ها را مخلوط کرده و یک قاشق چایخوری زردچوبه، نمک و فلفل به آش افزوده و مقداری پیازداغ به آش می‌افزاییم آن‌گاه گوشت پخته شده را کوبیده و به آن‌ها اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا بپزد. سپس مقداری سیر و نعناداغ نیز در این مرحله اضافه می‌کنیم.
نکته: هنگامی که گوشت و آب آن را به آش اضافه می‌کنیم باید مواظب باشیم که آش ته نگیرد. ضمنا در غذاهای حاوی جو بهتر است نمک در پایان غذا اضافه شود تا غذا ته نگیرد.
طرز تهیه حبوبات جوانه‌دار :
حبوبات را 24 ساعت خیسانده و در این مدت آب حبوبات را پنج ساعت یک‌بار عوض می‌کنیم تا حبوبات بو نگیرد.بعد از 24 ساعت حبوبات را میان پارچه‌ای نخی تمیز قرار داده و درون آب‌کش می‌گذاریم و روزی سه تا چهار سبد را زیر آب گرفته تا حبوبات خیس بمانند.
بعد از سه تا چهار روز حبوبات جوانه‌دار آماده ‌می‌باشند.
نکته: ماش و عدس بعد از ده ساعت درون پارچه قرار می‌گیرند.
● خواص دارویی جو:
مالت جو کمک به هضم غذا می کندو مغذی است و سینه را نرم می کند ، برای معالجه سوء هاضمه تجویز شده است.
خوردن دانه جو تشنگی را فرو می نشاند. تب را برطرف می کند و به عنوان مقوی و تونیک عمل می کند. و مالت در هضم غذاهای نشاسته ای خیلی کمک می کند و برای کاهش ترشح شیر کاربرد دارد.
جو از نظر طبیعت طبق نظر حکمای سنتی سرد و خشک است و مواد مغذی آن از گندم کمتر است، ولی قابض و خشک کننده است. غلیان صفرا و خون را تسکین می دهد و تب های گرم و تب های سل را تقلیل می دهد.

منبع: آخرین خبر


ویدیو مرتبط :
‫طرز تهیه آسان سوپ تره فرنگی بسیارخوشمزه و مقوی The easy recipe for a wonderful Leek Soup‬‎