استاندار فارس: آموزه‌های سعدی الگوی زیست انسانی است


استاندار فارس گفت: آموزه‌های سعدی که معارفی بر گرفته از معارف قرآنی است، می‌تواند الگوی زیست مناسب هر انسانی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، سید محمدعلی افشانی شامگاه چهارشنبه اول اردیبهشت در مراسم یادروز سعدی، افزود: سعدی شاعر بلندآوازه ایران که همه گان او را استاد سخن می‌نامند عظمت و بزرگی حضرت علی را چنان درک کرد که شجاعت وصف شیرخدا و صفدر میدان و بحر جود را در هیچ کس نمی‌بیند.

وی با اشاره به شعر بلند و ماندگار سعدی در وصف امیرالمومنین(ع)، در وصف امام علی (ع) گفت: خصائل نیک امام علی(ع) نظیر جوانمردی و فتوت، مدارا و مروت نیاز امروز و پیروی او تضمین فردای ماست که سعدی شیرین سخن نیز در این رابطه اشعاری را سروده است.

افشانی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) امامی است که ایمان را پایه و اساس عدالت و عدل را ثمره و نتیجه ایمان می‌داند و در دیدگاه آن حضرت نادیده گرفتن عدالت، ثبات اجتماعی را متزلزل و اجرای آن را موجب پایداری و استحکام جامعه می‌داند.

استاندار فارس گفت: از منظر امام علی(ع) هیچ امتیاز و برتری و منزلتی برای حاکم نیست، مگر به عدالت و مهم‌ترین وظیفه حاکم اقامه قسط و اجرای عدل است و منبعث از این زیباترین پرده تعلیم را سعدی سروده است.

افشانی به بیان ویژگی‌های سعدی پرداخت و گفت: واقع گرایی و مردم دوستی بنیان اندیشه سعدی را تشکیل می‌دهند که برگرفته از معارف قرآنی و سیره بزرگان دین و فرهنگ کهن ایرانی است.

وی گفت: امیرمومنان به مالک اشتر سفارش فرموده که فرماندهان و حاکمان پناهگاه استوار رعیت باشند و رضایت مردم را فراهم کنند و سعدی به تبعیت از ایشان می‌گوید" ملوک از بهر پاس رعیت‌اند/ نه رعیت از بهر طاعت ملوک"

استاندار فارس ادامه داد: مولا علی(ع) باز به مالک می‌فرماید " کارگزاران دولتی را از میان مردمی باتجربه و با حیا، از خاندانی پاکیزه و با تقوا که در مسلمانی سابقه درخشانی دارند برگزین، بازرسانی راستگو و وفادار بر کارگزاران بگمار که سبب مهربانی آنها با رعیت خواهد بود.

وی افزود: سعدی نیز به تبعیت، خداترسی و پرهیزگاری و عمل صالح را از شروط مدیران و حاکمان روزگار عنوان و در اشعار خود تاکید دارد که تمام پشت و پناه و پایگاه حکومت مردمند و رضایت آنان و رابطه صحیح حاکمان و مردم دوری از ظلم و ستم و برقراری عدالت خواهد بود و در قالب شعر ابیاتی را سروده است.

افشانی گفت: شیخ اجل سعدی شیرازی تاکید فراوانی بر واگذاری امور به خردمندان و دنیا دیده گان و پرهیز از واگذاری کارها به خردان و نوخاستگان برای پیشگیری از ضایع گشتن روزگار دارد، جایی که می‌گوید" خردمند باشد جهان دیده مرد/ که بسیار گرم آزمودست و سرد ..

وی در وصف سعدی نیز گفت: گستردگی اطلاعات و معارف شیخ، کثرت تجارب و عشق بی‌پایان او به ساحت پاک آفریدگار و محبت به خلق باعث شد تا سعدی عالی‌ترین مباحث توحید و عرفان و پندهای فردی و اجتماعی را در موجزترین و زیباترین صورت بیان کند.

استاندار فارس ادامه داد: او در همه زمینه‌های فردی و اجتماعی از جمله مروت و جوانمردی، تدبیر، عدالت و عبادت، خدمت به خلقش، پرهیز از ریا، اخلاص و اخلاق، خیرخواهی خلق، مقدم داشتن راحت دیگران بر راحت خویش، نیک خواهی و نرم خویی، پرهیز از مردم آزاری، احسان و نیکی، همدردی با همنوعان و موارد متعدد دیگر گفته و سروده است.

وی گفت: سعدی در تجلیل انسان و به دست آوردن دل دردمندان تا آنجا پیش رفت که در نظر او فتح جهان در مقابل فتح دل‌ها بس ناچیز و خرد و خودبینی و خودپرستی در نظر سعدی قدر و اعتباری ندارد بلکه سربلندی آدمی در تواضع و فروتنی در مقابل مردم است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
حواشی معارفه استاندار فارس