سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آمارقابل استنادی درمورد مصرف لوازم آرایشی کشور موجود نیست


به گزارش ایرنا از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفاتر مطالعات فرهنگی و اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان « بررسی میزان مصرف فرآورده های آرایشی در کشور» با توجه به بازنمایی رسانه های داخلی و خارجی مبنی بر اعلام رتبه هفتم ایران در جهان و رتبه دوم در خاورمیانه درمصرف فرآورده های آرایشی به بررسی صحت و سقم این آمار با توجه به احتساب آمار حجم واردات، میزان قاچاق و هزینه خانوار برای خرید فرآورده های آرایشی پرداخته اند.
بر اساس این گزارش، بررسی میزان حجم واردات رسمی این فرآورده ها که از ورودی های قانونی به دست می آید، نشانگر کاهش وزن واردات این فرآورده ها درسالهای اخیربوده و با وجود این آمار به علت محاسبه روغن های اسانسی و رزینوئیدها و محصولات عطرسازی در کنار فرآورده های آرایشی آمار دقیقی از حجم واردات به کشور نخواهد بود.
درادامه این گزارش آمده: به ویژه آنکه قاچاق گسترده این محصولات به کشور نیز این آمار را به عنوان معیار مصرف فرآورده های آرایشی در کشور مخدوش کرده است.
این گزارش می افزاید؛ ازسوی دیگر، واردات غیرقانونی (قاچاق) و تولیدات غیرمجاز فرآورده های آرایشی نیز نمی تواند بازنمایی از میزان مصرف این فرآورده ها در داخل کشور باشد (هرچند که میزان کشفیات درسالهای اخیر خبر از افزایش حجم کشفیات این فرآورده ها دارد) زیرا این آمارها تنها با تکیه بر میزان کشفیات به دست می آید که برآورد مناسبی از میزان مصرف فرآورده های آرایشی ارائه نمی دهد.
شاید بتوان تنها مرجع قابل اتکا جهت احتساب مصرف فرآورده های آرایشی در کشور را هزینه کرد خانوارها برای خرید فرآورده های آرایشی دانست، بررسی ها نشان می دهد در سال 1392، 5/2 درصد از هزینه خانوارهای ایرانی صرف خرید این فرآورده ها شده، اما اینکه چه مقدار از این فرآورده ها از نظر سلامت قابلیت مصرف داشته، مشخص نیست.
بنابراین آنچه از بررسی آمارهای موجود در راستای میزان مصرف فرآورده های آرایشی به دست می آید بیانگر این موضوع است که در مورد میزان مصرف فرآورده های آرایشی باکیفیت دارای تأییده سلامت ازسوی مراجع ذیصلاح (مانند سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) آمار قابل استنادی در کشور موجود نیست تا بتوان با استفاده از این آمارها میزان مصرف فرآورده های آرایشی دارای تأییدیه سلامت در ایران را تخمین زد و بتوان رتبه ایران در جهان و در خاورمیانه را مشخص کرد.
دربخش دوم گزارش نیز نگاهی اجمالی به قوانین و سیاست های وضع شده در جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت و فرهنگ شده است.
بررسی ها بیانگرآن است که سیاست ها و قوانین وضع شده برای تأیید سلامت فرآورده های آرایشی موجود در بازار (مانند طرح شبنم) به علت تعدد دستگاه های متولی و... موفق نبوده است.
همچنین بررسی سیاست ها و قوانین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران(مانند مصوبه «راهکارهای اجرایی عفاف و حجاب» ) نشان می دهد گرچه سیاستگذاران و قانونگذاران سعی کرده اند تا با وضع قوانین و سیاست های منع کننده از مصرف این فرآورده ها در عرصه عمومی جلوگیری کنند، اما به دلایلی مانند تناقض در عملکرد دستگاه ها، عدم اجرای برخی قوانین و... موفق نبوده اند.
اجتمام** 1724

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
آرایشی راحت و آسان با کمترین مصرف لوازم آرایشی