غایبان جشنواره شعر فجر چه کسانی هستند؟


شاعران مستقل افرادی هستند که رغبت کمتری به حضور در جشنواره شعر فجر دارند.

با نزدیک شدن به دومین ماه از فصل زمستان، تمامی هنرهای مطرح در کشورمان به تحرکی چند برابر آن چه در ماه‌های دیگر داشته‌اند می‌افتند و آرامششان را صرف حضور در محافلی می‌کنند که به نام «فجر» مزین شده‌اند، در این میان شعر هم کم نمی‌گذارد و  جشنواره‌ای راه می‌اندازد که برگزار کنندگانش امید به حضور تمام شاعران در زیر یک چتر ادبی را دارند.

گفتنی است که اگرچه برگزارکنندگان جشنواره شعر فجر، در دوره‌های ده‌گانه این جشنواره خواستار شرکت‌ طیف‌های مختلف ادبی بوده‌اند؛ اما همیشه گروهی ز شاعران از حضور در این محفل خودداری کرده و به دلایل متعدد از شرکت‌ در آن سر باز زده‌اند.

امروز نیز با نزدیک شدن به دهمین جشنواره شعر فجر، برخی از شاعران چون تقی محمدی فکورزاده، محمدرضا طاهری، مهدی فرجی، صابر قدیمی و حمیدرضا شکارسری از مشارکت در این جشنواره خودداری کرده و اعلام کرده‌اند که رغبتی به حضور در این محفل ادبی ندارند.

در ادامه باید گفت که از دلایل بی‌رغبتی این شاعران به حضور در جشنواره شعر فجر، می‌توان به تجربه حذف زودرس کتاب‌هایشان از دوره‌های قبلی این جشنواره اشاره کرد.

ذکر می‌شود که جای باز کردن برای جوانان شاعر، از دلایل دیگر غیبت برخی از شاعران در جشنواره شعر فجر به حساب می‌آید.

یادآور می‌شود که جشنواره شعر فجر جشنواره‌ای نونهال است که سعی در اثبات هرچه بیشتر خود دارد و در این امر نیازمند کمک تمامی شاعرانی است که شاید گردهم آمدن آن‌ها در زیر یک سقف دشوار باشد؛ اما همه‌شان دغدغه شعر را دارند.

در نتیجه باید گفت شاعران این مرز و بوم، اگرچه گاهی نا امیدتر از همیشه از پشت درب‌های جشنواره‌های ادبی کشورمان باز می‌گردند؛ اما بهتر است که همواره با امیدی بیشتر از گذشته محبت خود را به پای نهال زبان و ادب فارسی بریزند و با کناره‌گیری از جمع، باعث تزلزل ریشه هنر و فرهنگ والای خود نشوند.


ویدیو مرتبط :
محفل شعرخوانی بصره | نهمین جشنواره شعر فجر