جزییات اقدامات هلال احمر برای "بازپیوند خانواده‌های مهاجران و پناهندگان"


رییس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر ایران به دنبال انجام اقدامات موثرتر و افزایش دانش فنی خود در قبال مهاجرانی است که به کشور وارد می‌شوند، گفت: بین سال‌های 2000 تا 2015 بیش از 22 هزار مهاجر جان‌شان را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سیدامیرمحسن ضیایی در دومین نشست "بازپیوند خانواده‌های مهاجرین و پناهندگان" که با همکاری جمعیت هلال‌احمر ایران و صلیب سرخ در تهران برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از میزبانی این جلسه از سوی ایران گفت: این دومین بار است که هلال‌احمر ایران با همکاری صلیب سرخ میزبان این جلسه است. یکی از اولویت‌های هلال‌احمر ایران این است که افراد مفقود را ردیابی کرده و آنها را با خانواده‌هایشان مرتبط کند.

وی با بیان اینکه تمرکز ما در این کار برای کاهش آلام انسانی است، گفت: جمعیت هلال‌احمر ایران به کمک صلیب سرخ به افرادی که ارتباط‌شان با خانواده‌هایشان قطع شده است، کمک می‌کند. منازعات و درگیری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای باعث شده که ایران در مرکز این تحرکات باشد و با توجه به کثرت فرهنگی و قومی در کشور، ایران مکانی اساسی برای پناه‌جویان است و همواره درگیر پناهندگان بوده است.

رییس جمعیت هلال‌احمر هدف از بازپیوند مهاجران با خانواده‌هایشان را توجه به خانواده‌ها و احترام به کرامت انسانی عنوان کرد و افزود: موقعیت استراتژیک کشور ما آن را به عنوان مقصدی برای مهاجران بدل کرده و به همین دلیل هلال‌احمر با چالش‌های زیادی در این زمینه مواجه است. حال ما به دنبال این هستیم که اقدامات موثرتری را در این زمینه انجام دهیم و دانش فنی خود را در این زمینه از طریق تبادل تجربه افزایش دهیم.

ضیایی با بیان اینکه تحرکات پناهجویان در ماه‌های اخیر تشدید شده و مسیرهای مهاجرتی در حال تغییر است، ادامه داد: مسیر حرکت به سمت اروپا بسیار بیشتر شده است، به طوری که 820 هزار مهاجر نامنتظم وارد اتحادیه اروپا شده که بیشتر از کشورهای افغانستان، سوریه و... بوده‌اند. همچنین تا دسامبر سال 2015 یک میلیون مهاجر وارد اروپا شده‌اند که در مسیر این مهاجرت‌ها 3000 نفر کشته یا مفقود شده‌اند.

وی با بیان اینکه بین سال‌های 2000 تا 2015 بیش از 22 هزار مهاجر جان‌شان را از دست داده‌اند، گفت: همچنین تا پایان سال 2014، 65 میلیون آواره حاصل این مهاجرت‌ها بوده است. همچنین پناهندگان سوری بیشتر به سمت کشورهایی مانند لبنان رفته‌اند؛ به طوری که جمعیت لبنان به دلیل این مهاجرت‌ها 30 درصد افزایش یافته و مشکلات‌شان در حال افزایش است، چراکه زیرساخت‌های آنها به طور مناسب توسعه نیافته است.

رییس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه اقدامات زیادی برای پناهندگان به ویژه زنان و کودکان پناهنده در حال انجام است، ادامه داد: بازپیوند اعضای خانواده‌ها و برطرف کردن نیازهای روزانه مهاجران بسیار حائز اهمیت است، چراکه اگر دسترسی مناسبی به خدمات عمومی نداشته باشند، نتایج ناگواری به بار خواهد آمد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم، اولیویه مارتین، رییس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با بیان اینکه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در همراهی با جمعیت هلال‌احمر افتخار دارد که مقدم حاضران را به دومین نشست بازپیوند خانوادگی برای مهاجران خوشامد گوید، گفت: مایه مباهات ماست که در برگزاری مشترک این رویداد مهم با جمعیت هلال‌احمر سهمی داشته باشیم. جمعیت هلال‌احمر به عنوان یکی از اعضای گروه اجرایی راهبرد بازپیوند خانوادگی همیشه از خود تعهدی جدی برای پیشبرد بازپیوند نشان داده است و برای این کار در اهمیت بازپیوند در شرایط فعلی و اهمیت مسوولیت اخلاقی و جمعی ما برای کاهش دردهای مردم تاکید داشته است.

وی با بیان اینکه از زمان کنفرانس قبلی که سال 2013 برگزار شد، جهان شاهد تحولات عظیمی بوده است، گفت: مشکلات اقتصادی و اجتماعی و همچنین افزایش خشونت و ناامنی در سراسر جهان میلیون‌ها نفر را از خانه و کاشانه خود فراری داده است. حال این افراد در جست‌وجوی امنیت یا فرصت‌های بیشتر برای یک زندگی بهتر هستند. جابه‌جایی بزرگی که در ماه‌های اخیر انجام شده، اکنون تبدیل به چالشی برای دولت‌های جهان شده است و این دلیلی است بر اینکه همه ما بسیج شویم و هرچه سریع‌تر پاسخگوی نیازهای فزآینده ناشی از آنها باشیم.

رییس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با بیان اینکه سفرهای خطرناک بسیاری از مهاجران آنها را با خطرات زیادی مواجه کرده و در نتیجه آسیب‌پذیر می‌کند، ادامه داد: متاسفانه قطع تماس و ارتباط با افراد خانواده یکی از پیامدهای شایع مهاجرت است که منجر به ناامیدی و ناراحتی فزاینده شده و همچنین منجر به افزایش میزان آسیب‌پذیری افراد می‌شود.

مارتین ادامه داد: در سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر بر اهمیت میزان همکاری و هماهنگی در داخل و خارج از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر تاکید و اعلام شد که حفاظت از مردم باید مهم‌تر از حفاظت از مرزها باشد و تضمین امنیت نباید به قیمت زیرپا گذاشتن اصول بشردوستانه تمام شود. همچنین مهاجرت به عنوان یکی از موضوعات اصلی مطرح شد و براین اساس نهضت بر تعهد خود نسبت به سیاستی که در قبال مهاجرت اتخاذ کرده، تاکیدی دوباره انجام داد.

رییس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با تاکید بر انجام اقدامات لازم برای حفظ کرامت و ایمنی مهاجران گفت: باید حمایت بین‌المللی مناسبی براساس قوانین بین‌المللی و ملی برای مهاجران انجام شود و آنها به خدماتی مانند بازپیوند خانوادگی، دسترسی داشته باشند. همچنین هدف از نشست امروز نزدیک کردن کنشگران مختلف نهضت است که در طول یکی از مسیرهای خاص مهاجرت از آسیا به اروپا قرار دارند. در این نشست تجارب و چالش‌های خود را با یکدیگر مبادله می‌کنیم و فرصت‌های پیش رو را شناسایی خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، گفتنی است که در این جلسه کشورهای پذیرنده پناهنده گردهم آمدند تا به تبادل تجربیات خود در این زمینه بپردازند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تلاش نیرو‌های هلال احمر لیبی برای بیرون کشیدن اجساد مهاجران