بسیج سازندگی و ایجاد 100 هزار واحد کوچک طی 3سال


رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت:در3سال گذشته با ایجاد حدود 100هزار واحد کوچک و اشتغال 150هزار نفر،در حوزه اقتصاد مقاومتی وصنایع تبدیلی فعالیت کرده ‌ایم.

به گزارش شفاف، سردار سرتیپ نعمان غلامی افزود: از سال 90 که کشور درگیر جنگ اقتصادی تمام عیار شد سازمان بسیج سازندگی با برنامه سیاستی مشخص عمل کرد.

وی گفت: جهت گیری اساسی حرکت این سازمان براساس سیاستهای مقام معظم رهبری مبتنی بر مردمی کردن اقتصاد، دانش بنیان کردن تولید و افزایش تولید با استفاده از ظرفیتهای خالی کشور بوده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اینکه این سازمان در توسعه فرهنگ کار اقدامات قابل توجهی کرده است، افزود: ما برای رصد و پایش و معرفی این الگوها در توسعه فرهنگ کار و تولید ایفای نقش می کنیم و امسال هم توجه به اقتصاد روستاها و صنایع تبدیلی را در صدر برنامه هایمان داریم.

وی گفت: بر همین اساس قرار شد در هر شهرستان یک قطب به عنوان الگو در بحث صنایع تبدیلی ایجاد کنیم.

سردار غلامی افزود: بر اساس مطالعات، محصولات دارای ضایعات را در هر شهرستانی شناسایی می کنیم و از آنجا که حدود 30 درصد محصولات کشاورزی ما از بین می رود به دنبال فرآوری این محصولات هستیم و بنا داریم صنایع تبدیلی را در اختیار مردم قرار دهیم و با این اقدام تحول جدی در اقتصاد کشاورزی و ماندگاری بیشتر مردم در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنها به حاشیه شهرها محقق می شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: امسال هدف گذاری کرده ایم که 100 هزار شغل در حوزه صنایع تبدیلی و اقتصاد مقاومتی در کشور ایجاد کنیم و آمادگی کمک به دولت در عرصه هایی همچون بیابان‌زدایی، واکسیناسیون دام و سایر موضوعات از جمله علمی کردن کشاورزی را داریم.

سردار غلامی گفت: اکنون گروه های جدید صنعت،‌کشاورزی و عمران در این سازمان تشکیل شده است و در حوزه علمی کردن کشاورزی برای افزایش میانگین تولید محصول در واحد سطح می توانیم به دولت کمک دهیم.

وی افزود: در بحث مشاغل خانگی و واحدهای کوچک هم ظرفیتهای بسیار فراوانی از جمله پرورش آبزیان و قارچ در کشور داریم.

سردار غلامی گفت: برای نمونه بیش از 500 هزار حلقه چاه در کشور داریم که آب این چاه ها به زمین های کشاورزی می رود و ما می توانیم در استخرهای اطراف چاه پرورش ماهی داشته باشیم.

وی گفت: در بحث مرغ بومی، بلدرچین، کبک وسایر ماکیان نیز می توانیم اقتصاد روستاها را ارتقا دهیم.
سردار غلامی افزود: برای نمونه براساس مطالعات کارشناسی اگر هر کسی هزار قطعه بلدرچین را در فضای 6 متر مربع مساحت و در چندین قفس پرورش دهد ماهانه 900 هزار تومان درآمد دارد و بلدرچین غذایی بسیار با کیفیت است و زمینه صادرات آن هم وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به انتظارتش از مسئولان اشاره کرد و گفت: ما نیازمند بازنگری در برخی ضوابط و تسهیل شرایط و صدور مجوزها هستیم و باید زمینه بازاریابی، فروش و دادن تسهیلات ارزان تر فراهم شود.

وی گفت: برای نمونه به واحدهای کوچک، مجوز خانگی داده نمی شود و اکنون از طریق عشایر در واحدهای کوچک می تواند فرآوری لبنیات صورت گیرد که متاسفانه شرایطش وجود ندارد و اگر ضوابط اصلاح شود می توانیم فضای خوبی در محیطهای کوچک ایجاد کنیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی در ادامه سخنانش به تشکیل قرارگاه اقتصادی از سال 92 در این سازمان اشاره کرد و گفت: کار اصلی این قرارگاه شناسایی مشکلات، کمک به جریان تولید و رصد و پایش و بازنگری در عرصه ها و شرایط کاری است.

وی افزود: ما در شرایط ارائه تسهیلات بازنگری صورت داده ایم و تسهیلات یک مرحله ای را به دو مرحله ای تبدیل کرده ایم و تلاش می کنیم زمینه پایداری این مشاغل را ایجاد کنیم.

وی اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری را تنها راه نجات کشور خواند و گفت: ظرفیتهای خالی فراوانی در کشور وجود دارد که اشتغال آفرینی در آن ممکن است و کشور با توجه به این ظرفیتها به پویایی و تولید ثروت می رسد.


ویدیو مرتبط :
بسیج و اقتصاد مقاومتی/گفتگو با رئیس سازمان بسیج سازندگی