از علاقه دانش‌آموزان به هنر، هیجان‌زده شدم


یک هنرمند نقاشی‌خط گفت: وقتی علاقه و مشارکت دانش‌آموزان در ورک‌شاپ نقاشی‌خط را دیدم هیجان‌زده شدم.

به گزارش ایسنا، در دوماه پایانی سال 94 نمایشگاه دائمی آثار هنری «نگار مکتب‌خانه» میزبان چهره‌های سیاسی، فرهنگی، طلاب و بیش از سه‌هزار دانش‌آموز تهرانی بوده است.

از ابتدای بهمن تا کنون علاوه بر بازدید بیش از سه‌هزار دانش‌آموز تهرانی، چهره‌های مانند حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری، حجت‌الاسلام ری‌شهری، رضا کیانیان، سیدعلی موسوی گرمارودی و همچنین صدها قاری، طلاب حوزه علمیه و جمعی از تاکسی‌ران‌ها از نگار مکتب‌خانه دیدن کرده‌اند.

بیش از سه‌هزار دانش آموز تهرانی با پیوستن به کمپین گالری‌گردی کتاب‌شهر ایران، در ورک‌شاپ نقاشی‌خط به هنرمندی محمدسعید نقاشیان شرکت کرده‌اند.

نقاشیان در حاشیه این ورک‌شاپ با اشاره به مشارکت دانش‌آموزان در اجرای زنده آثار هنری، گفت: اوایل با تردید این پیشنهاد را پذیرفتم، چون ارتباط با دانش‌آموزانی که آشنایی کافی با هنر نقاشی‌خط ندارند، کاری دشوار است. به مرور که علاقه دانش‌آموزان و مشارکت آن‌ها را دیدم، هیجان‌زده و علاقه‌مند شدم.

او هدف از برگزاری این نمایشگاه و ورک‌شاپ نقاشی‌خط برای دانش‌آموزان را کشف به‌موقع بارقه‌های هنری در میان هنرجویان علاقه‌مند دانست و افزود: اگر در ابتدای راه، استعدادهای هنری دانش‌آموزان کشف شود، هنر جزو لاینفکی از زندگی آن‌ها خواهد شد و در آینده، خط مشی زندگی‌شان را مشخص می‌کند. این قبیل نمایشگاه‌ها، جرقه‌هایی در ذهن مخاطب خردسال است. از این رو، «نگار مکتب‌خانه» اتفاق خوبی در فضای هنری کشور است، البته باید توجه داشت که با یک گل بهار نمی‌شود.

این هنرمند که تا کنون نمایشگاه‌های زیادی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است، فضای آموزش هنر در مدارس را نامطلوب دانست و اظهار کرد: مدارس کشور باید با الگوبرداری از تجربه هنرستان‌ها، مدرس‌هایی هنرمند را استخدام کنند که علاوه بر استعداد ذاتی هنری، شیوه‌های اکتسابی تدریس را هم به‌خوبی فراگرفته‌اند، چون معلمی، خود هنر بزرگی است.

نقاشیان با بیان این‌که ترویج استفاده از آثار هنری، یادگیری و تشخیص به‌موقع استعدادهای هنری، یکی از نیازهای اساسی هنرهای تجسمی در ایران است، گفت: بسیاری از دانشجویان که خلاقیت‌های هنری دارند، پس از تحصیل در فضاهای خشک مانند ریاضی و مهندسی، با تأخیر به علایق و استعداد هنری خود پی می‌برند. در چنین فضایی، فرهنگ‌سازی برای خریدن آثار هنری در جامعه و برنامه‌ریزی درست، کمک بسزایی به خودشناسی و خودباوری دانش‌آموزان می‌کند.

نمایشگاه دائمی آثار هنری با عنوان ابداعی «نگار مکتب‌خانه» (schoollery) چندی پیش به همت کتاب‌شهر ایران و مجتمع «سرچشمه» افتتاح شد.

در این نمایشگاه، بیش از 110 اثر از 24 هنرمند صاحب‌نام کشور از جمله نصرالله افجه‌ای، جلیل رسولی، محمدعلی ترقی‌جاه، احمد وثوق احمدی، هادی روشن‌ضمیر، ابوالفضل خزاعی، میثم سلطانی، علیرضا محبی، حمید غبرانژاد، محمد جوادزاده، محمود زنده‌رودی، شمس‌الدین غازی، عطاءالله ذی‌نوری، احمد محمدپور، محسن کرمی، پرویز کلانتری و محمدسعید نقاشیان به‌نمایش درآمده است و هر ماه آثار هنری جدیدی جایگزین تابلوهای قبلی می‌شوند.

این نمایشگاه از شنبه تا چهارشنبه‌ی هر هفته از ساعت 8 تا 18 به نشانی میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای کوچه شهید صیرفی‌پور، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی میزبان علاقه‌مندان و دانش‌آموزان است. علاقه‌مندان برای دسترسی به اطلاعات بیشتر درباره نمایشگاه می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه کتاب‌شهر ایران به نشانی www.ketabshahr.com مراجعه کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ایجاد علاقه در دانش آموزان کنکوری