فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



اهمیت آثار مرکز اسناد انقلاب اسلامی در آینده مشخص می‌شود


به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌محمد بشارتی مشاور سیاسی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مبارزین انقلاب اسلامی است. وی در شهرستان جهرم به دنیا آمده است و در دوران مبازه مردم علیه رژیم منحوس پهلوی منزل ایشان یکی از پایگاه‌های مهم مبارزان انقلاب اسلامی بوده است. در این راستا علی محمد بشارتی یادداشتی را درباره کتاب "انقلاب اسلامی در جهرم" که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است در اختیار پایگاه پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی قرار داده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

یکی از خدمات ارزشمند مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تدوین اسناد انقلاب اسلامی است. حافظه افراد هر قدرهم فوق العاده باشد، بعد از مدتی مشمول مرور زمان می شود و خاطرات کمرنگ می شود و نمی‌توانند خاطرات خود را ثبت کنند اما کار مرکز اسناد موجب می شود که این خاطرات حفظ و به عنوان عوامل اساسی شروع انقلاب و پیروزی انقلاب و پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی مطرح کند.

کتاب انقلاب اسلامی در جهرم و کتاب های مشابه یک حسن جانبی هم دارد و آن این است که در آن، همه چیز چه برای افراد مثبت و چه برای افراد منفی ثبت می‌شود و این یک درس برای افراد موثر انقلابی است زیرا اجر این‌ها در این دنیا هم ضایع نمی شود و انسان فقط نباید منتظر قیامت باشد. برای افراد منفی هم روشن است که موضع گیری های منفی یا ارتباط با مقامات پهلوی از چشم مردم نهفته نمانده و نخواهد ماند.

در شهری همچون جهرم که هزارو دویست کیلومتر از تهران فاصله دارد، حرف های مردم و مواضع مردم در جریان انقلاب اسلامی در کشور منعکس نشده است. ما ملی گرا نیستیم اما گاهی ملیت موجودیت پیدا می‌کند. به عنوان مثال در جنگ احزاب یا در جنگ حنین، پیامبر(ص) دستور دادند هر یک از قبایل پرچم خودشان را به اهتزاز در بیاورند که لااقل به خاطر حفظ اعتبار قوم و قبیله خودشان هم که شده، پایداری کنند.

اثر مثبت کتب تدوین انقلاب اسلامی، به تماشا گذاشتن انقلاب در آیینه مردم است. زیبایی انقلاب در این است که هر کدام از این مهره‌های تسبیح کار خودشان را انجام می‌دهند ولی در مجموع یک کار انجام می دهند و آن هم حفظ تمامیت انقلاب اسلامی است.

کتاب انقلاب اسلامی در جهرم عوامل نقش آفرین را در وقوع انقلاب تبیین می‌کند. البته کتاب انقلاب اسلامی در جهرم کتاب قصه‌گویی نیست و متن آن نشان می دهد که انقلاب برای یک قبیله یا یک گروه خاصی نبوده است و همه مردم در آن نقش داشته اند. در این کتاب اسامی تمامی علمای جهرم -حتی آنهایی که خیلی هم مثبت نبوده اند اما یک بار در راهپیمایی دیده شده اند- ثبت شده است و این دقت کتاب را نشان می دهد.

مردم جهرم بسیار کم حرف هستند و اگر دولت می‌دانست مشکل کم آبی چه کار کرده است همان کاری که برای دریاچه ارومیه انجام داد را باید برای باغات جهرم انجام می داد. جهرم سالانه هشتصد هزار تن مرکبات تولید می کند یعنی دو استان گیلان و مازندران دومیلیون تن تولیدات دارند اما جهرم هشتصدهزارتن تولید دارد.

در منازل جهرم، چاه آب وجود داشت و هر کس به فراخور زندگی خود، چند اصله درخت نخل و لیمو داشت و از آن مصرف یکساله خرمای خود را تامین می کرد. درجهرم، خرما، غذا است یعنی اگر کسی شام خرما را به تنهایی بخورد کافیست. به خاطر این که به طور مداوم در منازل چاه حفر شد، عمق چاه‌ها برای رسیدن به آب از 8 متر به 385 متر رسیده است. این نشان می‌دهد که چه توانی برای حفر چاه صرف می شود اما مردم نجیب جهرم هیچ حرفی نمی زنند. جهرمی‌ها حتی سیستم آبیاری تحت فشار را قبل از انقلاب اسلامی راه اندازی کرده‌اند.

یکی از حسن های کتاب انقلاب اسلامی در جهرم، دلگرمی دادن به مردم است. در این کتاب خدمات شهر جهرم به صورت ریز مطرح شده است. از همه کسانی که این کتاب را تدوین کرده اند باید تشکر کرد.

شاهکار انقلاب اسلامی، نقش روحانیت در آن بود. از دوران قاجار که احزاب در کشور تشکیل شد، احزابی که وابسته به گروه خاصی بودند و جاذبه ای هم نداشتند، تنها به تقلید از غرب عنوانی را برای خود برگزیدند.

حزب و تاسیس حزب، پس از سقوط رضا خان در اسفند سال 1320جدی تر شد زیرا رضا شاه تبعید شده بود و جایگاه محمدرضا هنوز محکم نشده بود، بنابراین احزاب فعال بودند. اما بعد از 28 مرداد، همه مظاهر آزادی سرکوب شد و احزاب رفته رفته از بین رفت و کم کم دولت احزابی همچون «حزب مردم» یا «حزب ایران نوین» را تاسیس کرد.

بعدها شاه همه این احزاب را منحل کرد و هویدا را به عنوان دبیرکل حزب رستاخیز انتخاب کرد. مردم یا از ترس، عضو حزب رستاخیز می شدند یا برای داشتن نان و آب به عضویت حزب رستاخیز درمی‌آمدند. روزنامه توفیق برای این که هوای مسائل را داشته باشد، نوشت «حزب ایران نوین پاینده باد، کمی هم حزب مردم زنده باد.»

پس از 28 مرداد، جبهه ملی تاسیس شد. آنها هم می‌خواستند ادای روشنفکران فرانسوی را دربیاورند. دلیلش هم این بود که اعضای مرکزی آن در فرانسه درس خوانده بودند و هم می‌خواستند با دولت رابطه داشته باشند. به همین دلیل می گفتند ما به اصلاحات در چارچوب قانون اساسی که شاه بماند و آزادی هم باشد، اعتقاد داریم. خط اعتقادی جبهه ملی سکولار بود.

اگر ما می‌خواستیم زمام امور را دست غیر روحانی بدهیم، ما را به همان مسیری می‌بردند که جبهه ملی و نهضت آزادی را برده بودند. انتهای نهضت آزادی طرفداری از شاه بود. بازرگان فقط می‌خواست انتخابات برای مجلس، آزاد باشد و هیچ چیز دیگری نمی‌خواست؛ او حتی جمهوری را هم نمی‌خواست. ولی روحانیت به زعامت حضرت امام خمینی (ره)، نابودی رژیم سلطنت را رقم زد و این نقش اثربخش و محکم فقط از ناحیه امام و گروهی از روحانیت قابل قبول بود و دیگران جرات این شعارها را نداشتند.

در هر شهری که روحانیت قوی‌تر بود، حضور مردم در انقلاب و بعد از انقلاب بیشتر مشاهده می‌شود. جهرم یک نمونه کامل از آن است که مردمش همیشه علاقه مند به روحانیت بوده‌اند. در زمان پلهوی در این شهر سینما و مرکز فساد وجود نداشته است زیرا روحانیت در صحنه بود. مرحوم آیت الله حق شناس وقتی می‌خواستند به دیدن آیت الله شب زنده دار بیایند یک خیابانی به نام خیابان جمهوری اسلامی وجود داشت. ایشان در امتداد خیابان می آمدند و همه مغازه‌دارها به هم اطلاع می دادند و از مغازه خود بیرون می آمدند و به ایشان احترام می‌گذاشتند. این نشان از اعتمادی بود که مردم به روحانیت داشتند.

در کتاب انقلاب اسلامی در جهرم، از خدمات روحانیت به طور کامل تقدیر و تجلیل شده است و به حق جایگاه آن‌ها مورد تایید قرار گرفته است. اصولی که بر انقلاب حاکم است در همه جای این کتاب محسوس و ملموس است. یعنی گویی یک انرژی بوده که درلابه لای کتاب آثارش مشخص می شود. این یا هوشمندی تهیه کنندگان کتاب است یا مجموعه مصاحبه هایی که از شخصیت های اثربخش جهرم داشتند.

در این کتاب به درستی از روحانیت تجلیل شده و حتی آنهایی هم که ساکت و بی طرف بودند و به شکلی پایشان به جلسات بازشده بود، نامشان در این کتاب آمده است. این کتاب در هر تیراژی اگر به جهرم برود، هیچ کس از تدوینگران آن گله نخواهد کرد چرا که جزو کمتر کتبی است که من با این مشخصات سراغ دارم.

این کتاب نباید آخرین کتاب در این باره باشد. باید در کتب دیگر به نقش آیت الله حق شناس به عنوان زمامدار روحانیت جهرم، مرحوم آیت الله آیت اللهی به عنوان پرچمدار انقلاب در جهرم و آیت الله شب زنده دار به عنوان مسئول تقویت بنیان های اعتقادی مردم پرداخته شود.

اخیرا گروهی به دنبال برگزاری یادواره ای برای آیت الله شب زنده دار هستند. پیشنهاد می‌کنم مرکز اسناد انقلاب اسلامی هم گروهی را برای جمع آموری اطلاعات مشخص کند. مرحوم آیت الله حق شناس که به نظر من سلمان زمان هستند، پسری داشتند که روحانی بود و فوت شد؛ دامادش هم که روحانی بود، فوت شد و هیچکسی را در زمان حال ندارد که بخواهد یادواره‌ای برای ایشان تدوین کند.

نکاتی در زندگی این بزرگواران وجود دارد که هرکس بخواند می‌تواند از آن استفاده کند؛ در واقع خواننده کتاب کنجکاو می‌شود که به جهرم بیاید و از نزدیک با شهر جهرم آشنا بشود. با همین مطالعه خواننده متوجه می شود که چرا شهر جهرم نسبت به شهر شیراز شهید بیشتری داد.

در آینده اهمیت آثار مرکز اسنادانقلاب اسلامی مشخص می‌شود. بنده جلد چهارم کتاب 57 سال اسارت را به مقام معظم رهبری تقدیم کردم. ایشان فرمودند خوش به حالتان. یکی از عنایاتی که خداوند به شما کرده این است که پستی نپذیرفته اید و نشسته اید تاریخ انقلاب را تدوین می کنید.

خوف این است که چون انقلابیون ما مشغول کار اجرایی هستند، دشمنان بیایند و با دید خودشان انقلاب را تدوین کنند و ما نیازمند نگاه به انقلاب از پشت دید آن ها بشویم. مقام معظم رهبری فرمودند کاراصلی یعنی همین . ایشان فرمودند ما یک کتاب راجع به مشروطیت نداریم تنها یک کتاب داریم راجع به تاریخ مشروطیت که برای کسروی است که فردی ضد دین است. بنده نیز در کتابی راجع به انقلاب چند کد از کتاب وی آورده ام .نسل های بعدی که می خواهند راجع به انقلاب تحقیق کنند اگر کارهای آقای حسینیان نباشد، کتابی ندارند.


ویدیو مرتبط :
آثار انقلاب و جنبش اسلامی