برای دیدن نوروز بازار فارس به شیراز بروید


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: مراسم نوروز بازار فارس از 24 تا 28 اسفند در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، مصیب امیری در جلسه هم‌اندیشی برگزاری نوروز بازار فارس، افزود: آئین‌ها و رسوم سنتی فارس در نوروز دارای تعداد و تنوع بسیاری است که می‌توان با برپایی مراسم نوروز بازار این آئین‌ها را به درستی معرفی کرد.

شبان میرشکرایی، عضو شورای سیاست گذاری آئین ملی نوروز سازمان میراث فرهنگی نیز در این جلسه گفت: نورز بازار، جشنواره یا نمایشگاهی برای فروش محصولات نیست. هیچ خرید و فروشی در برنامه نوروز بازار انجام نمی‌شود زیرا در این رویداد قرار است فرهنگ را عرضه کنیم.

او اضافه کرد: پرونده ثبت جهانی نوروز یک پرونده چند ملیتی است و یکی از بندهای این پرونده جهانی حفاظت و پاسداشت آئین‌ها و رسومی است که در نوروز اجرا می‌شود، از این رو برنامه نوروز بازار در واقع نوعی معرفی و حفاظت از این سنت‌هاست.

میرشکرایی با بیان اینکه جامعه هدف نوروز بازار، شهروندان نقاط مختلف کشور است، بر فرهنگی بودن این رویداد تاکید و خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای این برنامه، تمامی آداب و رسومی که متعلق و خاص استان فارس است به مردم این استان معرفی شود.

وی یادآور شد: مراسم نوروز بازار علاوه بر فارس در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کرمان، اصفهان و تهران برگزار خواهد شد. برنامه نوروز بازار در کنار اماکن تاریخی یا بازارهای سنتی شهرها برگزار می‌شود. در حال حاضر مردم از اجرای آئین‌های سنتی دور شده‌اند و کمتر کسی با این رسوم آشنایی دارد، از این رو تلاش می‌کنیم با احیای سنت‌ها به نوعی مردم را با فرهنگ اصیل ایرانی در ایام نوروز آشنا کنیم.

عضو شورای سیاست‌گذاری آئین ملی نوروز کشور با تاکید بر اینکه برنامه نوروز بازار شیراز باید معرف آداب و رسوم و فرهنگی مردم استان فارس باشد، اضافه کرد: همراه با نوروز بازار نمایشگاه عکس آماتور نیز برپا خواهد شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پیک آشنا (فارس - بازار وکیل شیراز)