کشاورز: برای حل مشکل اخلاق باید از درون خانواده شروع کنیم


رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران امروز 15 بهمن ماه در همایش بررسی راهکارهای حمایت و حفظ حرمت وکلا در محاکم قضایی، اظهار کرد: در خصوص حمایت از وکلا در حوزه شغلی، قواعد کلان، نظام‌ها،‌ راهکارها و ضمانت‌های اجرایی را داریم و آنچه باقی می‌ماند این است که از این ضوابط و ضمانت‌های اجرایی استفاده کنیم و آن را به کار بگیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، بهمن کشاورز افزود: شروع این قوانین از اصل 35 قانون اساسی است که مقرر می‌کند همه اصحاب دعوا می‌توانند وکیل داشته باشند و اگر آنان توانایی گرفتن وکیل را ندارند دولت باید برای آنان وکیل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه اساس کار ما در قانون اساسی تصویب شده است، عنوان کرد: علاوه بر قانون اساسی، قانون حمایت از حقوق شهروندی را داریم و در این قانون تقریبا تمام مبانی آنچه که وکلا برای دفاع از موکل در دادگاه نیاز دارند، آمده است و تبعا این قانون حمایت از وکلا را که مباشران این امر هستند دربردارد.

کشاورز افزود: قانونگذار در آیین دادرسی کیفری جدید که قانون بسیار خوبی است و امیدواریم نقاط ضعف آن از جمله تبصره ماده 48 برطرف شود نیز بر حفظ حقوق شهروندی تاکید کرده است؛ در نتیجه این قانون نیز ضمانت اجرایی پیدا می‌کند.

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران تصریح کرد: این مسأله دو بعد دارد اگر کسی بخواهد وکلا را به واسطه آنچه که در دفاع گفتند، نوشتند یا ... مورد مؤاخذه قرار دهد باید به دادسرا برود و شکایت خود را اعلام کند و دادسرا آن را به دادگاه تحویل دهد سپس به ایراد وکلا رسیدگی شود.

وی ادامه داد: در مقام دفاع از مصونیت قضات برخوردار هستیم؛ اگرچه این موضوع در رابطه با قضات وسیع‌تر و در خصوص وکلا محدودتر و مربوط به امور حرفه‌ای و وکالتی است.

کشاورز اضافه کرد: در آئین قانون دادرسی جدید نیز حق دفاع متهم را می‌بینیم که به دنبال آن مباشران متهم نیز از این حق برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه وجود این همایش به دلیل وجود یکسری آسیب‌ها در این حوزه است، اظهار کرد: اگر وکلا با ظاهر ناشایست به دادگاه بروند و مشخصات ظاهری که برای یک وکیل لازم است را رعایت نکنند، طبیعی است که باید منتظر رفتاری در خور چنین وضعیت و گفتاری باشند، اما اگر تمام مسائل را رعایت کردند و به آنان بی‌احترامی شد نباید به هیچ‌وجه عکس‌العملی معادل آن عمل را نشان دهند.

کشاورز افزود: راهکار در این زمینه دادسرای انتظامی قضات است، اگر وکلا مورد هجمه قرار می‌گیرند و به آنان بی‌احترامی می‌شود باید به کانون وکلا و به موازات آن به تمام رده‌های کشور نیز اعلام کنند.

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران خاطرنشان کرد: اگر رده‌های بالا در خصوص شکایت وکلا ساکت بمانند و اقدامی نکنند، مشخص می‌شود که به حفظ حرمت نظام بی‌اعتنا هستند و ما آن وقت باید در خصوص اینکه چرا چنین اتفاقی افتاده است، سمینار برگزار کنیم.

کشاورز با بیان اینکه نظامی که به بقای خود علاقه‌مند است با قانون‌شکنی برخورد می‌کند، عنوان کرد: آسیب وجود دارد و در کنار آن ضمانت اجرا و ضوابط مربوط به مقابله نیز هست.

وی با اشاره به عنوان همایش، گفت: اگر عنوان همایش را بررسی کنیم شاید اندکی غیر متعارف و حیرت‌انگیز باشد؛ این موضوع مانند این است که سمیناری با عنوان بررسی راهکارهای حمایت و حفظ سربازان و افسران در پادگان‌ها برگزار شود، زیرا سربازان و افسران صاحبخانه پادگان هستند و بدون وجود آنان پادگانی وجود نخواهد داشت.

کشاورز تصریح کرد: تشکیل این همایش نشان‌دهنده این است که آسیب‌هایی در این زمینه وجود دارد.

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به اینکه به طور کلی اخلاق عمومی در جامعه نازل شده است، اظهار کرد: برای حل مشکل اخلاق باید از درون خانواده شروع کنیم.

کشاورز با بیان اینکه مشکل دو طرفه است، افزود: بعضی از مسائل به اخلاق عمومی و بعضی به سوء تفاهم‌های موجود مربوط می‌شود؛ به طور مثال اینکه وکلا قشر ثروتمندی هستند صرفا یک توهم است، ما مصداق کسانی هستیم که برون‌مان دیگران را و درون‌مان، خودمان را کشته است.

انزوای وکلا برای جامعه مصیبت است

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی در ادامه این همایش گفت: به انزوا کشیده شدن وکلا برای جامعه و قوه قضائیه مصیبت است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا ریاحی اظهار کرد: در حال حاضر ممکن است جامعه و قوه قضائیه دچار هیجان باشند و این موضوع را درک نکنند، اما جامعه در درازمدت ضرر می‌کند.

وی اضافه کرد: به انزوا کشیده شدن وکلا به شکل بی‌احترامی‌ و نامهربانی‌ موجب می‌شود قوه قضائیه از توان علمی و حقوقی بسیار بالای وکلا محروم شود.

رییس کانون وکلای دادگستری استان با بیان اینکه مگر مملکت قاضی و وکیل دو مملکت متفاوت است، مگر هر دو جزء ارکان جمهوری اسلامی ایران نیستند، ادامه داد: امیدواریم وضعیت فعلی ادامه پیدا نکند و نیاز به برگزاری چنین همایش‌هایی نداشته باشیم.

ریاحی با اشاره به اینکه قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالت هستند، عنوان کرد: چطور ممکن است وکیل یک بال دیگر را از کار بیندازد یا بالعکس؛ پرواز در صورتی میسر است که هر دو بال در یک جهت و با وفاق و دوستی حرکت کنند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم نتیجه مطلوب از همایش داشته باشیم، سعی و تلاش یک طرفه ما سازنده نخواهد بود، ادامه داد: امیدواریم نظیر چنین همایشی را قضات نیز با عنوان‌های وکیل از خود ماست، وکیل بیگانه نیست، چگونه با وکیل سازوکار باشیم و ... برگزار کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
حل مشکل چسبیدگی کلمات دوبخشی بعد از ایمپورت کردن فایل ورد به درون محیط ایندیزاین