سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مبارزه با تروریسم مهم ترین محور سخنان رییس جمهوری در مجمع کشورهای صادرکننده گاز


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز عصر دوشنبه (دوم آذر94) با حضور سران 9 کشور به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.
رییسان جمهوری روسیه، ونزوئلا، عراق، بولیوی، گینه استوایی، نیجریه، ترکمنستان و همچنین نخست وزیر الجزایر برای شرکت در این اجلاس به تهران آمدند، رییس جمهوری ترکمنستان میهمان ویژه این اجلاس بود.
کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند.
کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی هستند و هلند، نروژ، عراق، آذربایجان، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند.
مبارزه با تروریسم، ایجاد فرصت های سرمایه گذاری گسترده در عرصه های مختلف اقتصادی، ارتقای جایگاه جهانی مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ارتقای جایگاه جهانی مجمع کشورهای صادرکننده گاز و افزایش روابط بانکی از مهم ترین محورهای این اجلاس بود که سران کشورهای مختلف بر آن تاکید کردند.
رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست های مختلف این اجلاس و همچنین در دیدار با رییسان جمهوری کشورهای روسیه، ونزوئلا، ترکمنستان و بولیوی و همچنین نخست وزیر الجزایر و دیگر شرکت کنندکان اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز نکاتی مهم از جمله شرایط پسابرجام، ضرورت مبارزه با تروریسم و حل بحران های منطقه ای مطرح کرد.
روحانی درمورد مبارزه با تروریسم و بحران های منطقه ای با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در هدف بزرگ مبارزه با تروریسم جدی است، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم تا گروه های تروریستی اقدامات ضد انسانی خود را به آسانی انجام داده و حقوق ملت ها از سوی قدرت های زورگو تضییع شود.

**مبارزه قاطع با تروریسم و پایان درگیری ها در عراق
رییس جمهوری همچنین در دیدار ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با تاکید بر این که امروز تروریسم خطر مشترکی برای دو کشور و برای همه کشورهای منطقه و جهان است، گفت: برخلاف آنهایی که در زمینه مبارزه با تروریسم فقط سخن گفته یا به برخی اقدامات نمایشی دست می زنند، دو کشور در عمل نشان دادند که قصد دارند به طور جدی با تروریسم مبارزه کنند.
روحانی افزود: ایران و روسیه در بسیاری از مسایل مهم منطقه ای و بین المللی، دارای اشتراک نظر هستند، جمهوری اسلامی ایران در هدف بزرگ مبارزه با تروریسم جدی است و روسیه نیز بویژه در ماه های گذشته اقدامات موثری در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته است.
وی همچنین در دیدار نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا با تاکید بر این که ایران و ونزوئلا در موضوعات سیاسی و مسایل منطقه ای، دیدگاه ها و نقطه نظرات نزدیکی به یکدیگر دارند، اظهار داشت: هر دو کشور مخالف تجاوز به حقوق مردم فلسطین، اتمام تروریسم و درگیری ها در عراق و سوریه و برقراری امنیت در این کشورها و مبارزه قاطع با تروریسم هستند که امروز تبدیل به مشکلی جهانی شده است.
رییس جمهوری در دیدار اوو مورالس رییس جمهوری بولیوی تاکید کرد: معتقدیم در سوریه، عراق و یمن و نقاط دیگر باید با تروریسم مبارزه شود و کشورها نیز حق دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را ندارند.
روحانی افزود: برای رفع معضلات، تلاش ها باید روی رسیدن به راه حل سیاسی در راستای خواست ملت ها متمرکز شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز همه کشورهای جهان باید در برابر گروه های تروریستی ایستادگی و مقاومت کنند، نباید اجازه دهیم تا گروه های تروریستی اقدامات ضد انسانی خود را به آسانی انجام داده و حقوق ملت ها از سوی قدرت های زورگو تضییع شود.
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری همچنین در دیدار نخست وزیر الجزایر خاطرنشان کرد: نظرات و مواضع ایران و الجزایر در مورد مسایل منطقه از جمله در عراق، سوریه، یمن و همچنین شمال آفریقا نزدیک است، همه مسایل منطقه فقط از راه سیاسی و گفتگو قابل حل و فصل خواهد بود.
رییس دولت تدبیر و امید همچنین در دیدار رییس جمهوری ترکمنستان گفت: ایران و ترکمنستان بر ضرورت مبارزه با مواد مخدر و تروریسم به عنوان معضلات منطقه ای تأکید دارند.

**تاکید بر افزایش همکاری های کشورهای عضو مجمع کشورهای صادر کننده گاز
همچنین رییس جمهوری اسلامی ایران در این دیدارها با تاکید بر گسترش همکاری های کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گازدر زمینه های مختلف، تصریح کرد و یادآور شد: برگزاری اجلاس سران کشورهای تولیدکننده گاز در تهران یک قدرت نمایی برای تولیدکنندگان و مجموعه صنعت گاز دنیا است.
روحانی در دیدار رییس جمهوری ونزوئلا با تاکید بر این که ایران و ونزوئلا دو کشور دوست و متحد هستند که مسیر خود را به سمت پیشرفت و رفاه بیشتر برای ملت هایشان ادامه می دهند، اظهارداشت: تهران برای گسترش همکاری های علمی، دانشگاهی، تأمین نیازمندی های تجاری و صنعتی ونزوئلا و اجرای سریع تر توافقات و پروژه های مشترک دو کشور آمادگی کامل دارد.
وی ادامه داد: برگزاری اجلاس سران کشورهای تولیدکننده گاز در تهران یک قدرت نمایی برای تولیدکنندگان و مجموعه صنعت گاز دنیا است.
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در دیدار پوتین همتای روس خود نیز گفت: خوشبختانه در ماه های گذشته گام های ارزنده ای برای توسعه بیشتر مناسبات ایران و روسیه در عرصه های دوجانبه و بین المللی برداشته شده که باید این روند تداوم یابد.
وی افزود: فرصت های سرمایه گذاری گسترده ای در عرصه های مختلف اقتصادی از جمله انرژی، نفت و گاز، برق، راه آهن و پروژه های زیربنایی، فراروی بخش های خصوصی و دولتی دو کشور است که بهره گیری از آنها، پایه های روابط تهران – مسکو را نیز بیش از پیش تحکیم می بخشد.
روحانی خاطرنشان کرد: مسایل مربوط به روابط بانکی از دیگر پایه های توسعه روابط دو کشور است که مصمم هستیم آن را فعال کنیم. همچنین تسهیل روادید اتباع دو کشور و نیز اجرایی کردن پروژه های مشترک مورد تفاهم ، می تواند زمینه های دیگری در مسیر توسعه همکاری های دوجانبه باشد.
رییس جمهوری در دیدار با رییس جمهوری ترکمنستان و امضای 9 سند همکاری نیز گفت: مقام های ارشد دو کشور تاکید دارند که تمام تلاش خود را برای تحقق رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور طی 10 سال آینده به 60 میلیارد دلار ، بکار گیرند.
وی افزود: همکاری دو کشور در زمینه های گاز، برق، حمل و نقل جاده ای و ریلی، صنعتی، کشاورزی و توسعه گردشگری ضرورت دارد؛ با توافق دو طرف مقرر شد مراودات دو کشور در خصوص خرید و فروش گاز و ارائه خدمات فنی و مهندسی در حسابی تهاتری مورد تهاتر قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: در زمینه همکاری دو کشور برای رفع مشکل آب، موضوع خرید آب از ترکمنستان یا کشوری ثالث از طریق ترکمنستان مورد بررسی قرار گرفت.
روحانی اضافه کرد: رایزنی و مشارکت برای تعیین رژیم حقوقی مناسب و بهتر در دریای خزر از جمله مباحثی بود که مسئولان عالی رتبه دو کشور درباره آن بحث و تبادل نظر کردند.
رییس جمهوری تاکید کرد: دو کشور برای تدوین برنامه جامع همکاری های دو کشور در بلندمدت رایزنی های لازم را انجام داده و این برنامه در راستای توسعه همکاری های دو جانبه منطقه ای ایران و ترکمنستان بررسی شده و سند جامع آن تدوین شود.
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری همچنین در دیدار رییس جمهوری بولیوی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران آماده است همکاری خود را با بولیوی به عنوان کشور دوست و انقلابی، در همه عرصه ها ارتقاء بخشد؛ آماده ایم تجربیات و توانمندی های خود را در بخش های مختلف فنی، مهندسی و کشاورزی در اختیار بولیوی قرار دهیم.
وی افزود: ایران و بولیوی همفکری و همکاری های خوبی در مسایل مربوط به حوزه نفت و گاز و انرژی با یکدیگر دارند؛ دو کشور می توانند در راستای منافع تولیدکنندگان و خریداران انرژی همکاری خوبی داشته و روابط خود را گسترش دهند.
وی خاطرنشان کرد: ایران و بولیوی اراده سیاسی لازم و کافی را برای توسعه روابط در همه بخش ها از جمله اقتصادی، علمی، تجاری، فرهنگی و همکاری ها در حوزه انرژی و خدمات بهداشتی، درمانی و سرمایه گذاری دارند.
وی یادآور شد: مسوولان کمیسیون مشترک دو کشور باید موانع موجود در مسیر توسعه همکاری ها و مناسبات را شناسایی و در جهت رفع آنها تلاش کنند تا بتوانیم از فضای روابط خوب دو کشور به خوبی در راستای گسترش همکاری ها و مناسبات بهره مند شویم.
رییس جمهوری در دیدار نخست وزیر الجزایر تاکید کرد: الجزایر از کشورهای دوست، همفکر و برادر جمهوری اسلامی ایران است و سطح همکاری های دو کشور در همه عرصه ها بویژه اقتصادی، در سال های پیش رو باید به نفع دو ملت گسترش و تعمیق یابد.
روحانی افزود: روابط اقتصادی دو کشور به ویژه با توجه به ظرفیت های مناسب موجود، در حد قابل قبول نیست و باید در دوران پساتحریم، بخشهای خصوصی و دولتی دو کشور برای گسترش سطح مناسبات اقتصادی تهران – الجزیره تلاش بیشتری کنند.
وی ادامه داد: ایران و الجزایر در بخش های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دیدگاه های مشترکی دارند که می تواند بستر مناسبی برای ارتقاء سطح تعاملات دو کشور باشد؛همچنین بخش های کشاورزی، معدن، فناوری و علمی و گردشگری و فرهنگی از جمله بخش هایی است که می توانند سطح همکاری های مشترک را توسعه دهند.
دکتر روحانی رییس جمهوری همچنین در مراسم افتتاحیه سومین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز تاکید کرد: ایران دارای ظرفیت بسیار بالایی برای تولید و صادرات گاز طبیعی و مشارکت بیشتر در تأمین امنیت عرضه انرژی جهانی است
وی افزود: ظرفیت تولید گاز ایران تا 2 سال آینده به بیش از 1000 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید، تداوم افزایش سریع ظرفیتهای تولید گاز ایران در دو سال گذشته، این امکان را به ایران می­دهد که صادرات گاز را به کشورهای همسایه از طریق خط لوله و سایر نقاط دنیا از طریق LNG افزایش دهد.
روحانی خاطرنشان کرد: چارچوب قراردادهای نفتی و گازی جدید ایران، زمینه جذابی را برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران فراهم می سازد.
وی گفت: ارتقای جایگاه جهانی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در بازارهای انرژی مستلزم ایجاد نگاهی فراگیرتر از گذشته به موضوع است تا مجمع، نقشه راه آینده خود را به درستی تنظیم کرده و زمینه را برای افزایش نقش خود در تامین امنیت انرژی جهانی فراهم کند.
وی ادامه داد: هنر و درایت مجمع کشورهای صادرکننده گاز، این است که ضمن رعایت اصل بدیهی حق مالکیت و حاکمیت کشورهای عضو بر منابع گازی، و نحوه بهره برداری از آن، که طبعاً به مصرف، و تجارت این منبع مهم انرژی نیز تسری می یابد، مستمراً زمینه های هماهنگی و سازگاری بیشتر سیاستهای انرژی و همکاری و تشریک مساعی اعضای مجمع را امکان پذیر سازد.
رییس جمهوری همچنین در نشست خبری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: این اجلاس از اهمیت خاصی برخوردار است و اولین اجلاس بین المللی در تهران پس از برجام است و استقبال شایسته و حضور سران 9 کشور عضو در این اجلاس نشان می دهد که همه کشورها در شرایط فعلی به دنبال برقراری ارتباطات بیشتر در منطقه و جهان و بویژه با جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی افزود: برای رسیدن به انرژی های تجدیدپذیر راه طولانی در پیش است و استفاده از صنعت گاز می تواند پلی در این مسیر باشد.
روحانی خاطرنشان کرد: ایران بالاترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، مصمم هستیم که در تولید گاز حرکت سریع داشته و با صرفه جویی در مصرف گاز، میزان صادرات را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای تولید و صادرات گاز گام های مهمی در سال های آینده برخواهد داشت و این موضوع به نفع همه ملت ها و سلامت بشریت و محیط زیست خواهد بود.
وی تاکید کرد: تقریباً حدود 70 درصد ذخایر گاز جهان متعلق به کشورهای عضو این اجلاس است و این کشورها می توانند در مسایل مهم بین المللی بویژه در زمینه انرژی تأثیرگذار باشند.

**شرایط پسابرجام فرصتی برای افزایش همکاری هاست
پساتحریم از دیگر محورهای سخنان رییس جمهوری بود. وی در دیدار رییس جمهوری ونزوئلا تاکید کرد: کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی دو کشور باید در دوره پساتحریم، تلاش و فعالیت خود را مضاعف کند.
روحانی همچنین در دیدار رییس جمهوری روسیه تصریح کرد: شرایط بعد از برجام فرصت مناسبی برای توسعه مناسبات و همکاری های دو کشور در زمینه های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بوجود آورده است که باید از این فرصت به نفع دو ملت و برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان استفاده کنیم.
سیام*9254**7261**9121** 1336

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نشست وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز