علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



سدکوثر؛ رنگین کمانی از ارتباط انسان، طبیعت و افرینش


به گزارش خبرنگار ایرنا، در شرایطی که در سرمای زمهریر زمستان بسیاری از آب های روان یخ زده است، طبیعت پیرامون دریاچه سد کوثر سخاوتمندانه آغوش خود را به روی انسان گشوده است تا مامنی برای جان های خسته از زندگی ماشینی شود.
در حالی که در برخی از مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد دمای هوا به کمتر از 10 درجه سانتی گراد می رسد در مناطق گرمسیری این استان و به ویژه سد کوثر هوا بهاری و دلچسب است.
طبیعت بکر مجاور دریاچه سد کوثر این روزهای زمستانی به دلیل بارش های مناسب درحال سبزشدن است و ایام پایان هفته پذیرای طبیعت دوستان زیادی است.
سد کوثر که برای تامین آب آشامیدنی دو میلیون نفر از مردم استان های جنوبی کشور مانند خوزستان،هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده است، این روزها به دلیل هوای مطلوب ،طبیعت زیبا و حضور پرندگان مهاجر از آسیای میانه تجلی دست قدرت الهی و انسان برای خلق مناظر بی بدیل و محلی برای آرامش گردشگران است.
امکان قایق سواری و ماهیگیری تکمیل کننده جاذبه های گردشگری این منطقه است.
پرواز پرندگان بر پهنای آب های درخشان دریاچه سد کوثر هر انسان صاحبدلی را به ساعت ها تامل درباره آفرینش می برد.
محل سد در تنگه بسیار باریکی است و عرض تنگه در کف در تراز 500 حدود 10 متر و تکیه گاه های سد تا تراز 575 متر دارای شیب بسیار تند 80 درجه است.
این سد از آب رودخانه خیر آباد از دو شاخه شاه بهرام و دهدشت(سیدآباد)تشکیل شده که آب آنها از رشته کوههای زاگرس در مناطق طسوج ، دشت راق ، دیلگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می گیرد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: پرندگان مهاجر مناطق سیبری و آسیای میانه که از یخبندان فرار کرده اند، هر ساله هوای مطلوب اول دی تا اواخر زمستان را در کنار آب های این شهرستان سپری می کنند.
عبدال دیانتی نسب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:انواع لک لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان از پرندگان مهاجری هستند که در سواحل سد کوثر، رودخانه خیرآباد، زهره و دیگر مناطق خوش آب و هوای گچساران زمستان را خواهند گذراند.
وی اظهار کرد: این پرندگان آبزی و کنار آبزی تا اواخر اسفند ماه در منطقه خواهند ماند و با فرا رسیدن فصل بهار و گرم شدن هوا به مناطق زیستی کشورهای آسیای میانه و سیبری باز خواهند گشت.
دیانتی تصریح کرد: با توجه به این که پرندگان مهاجر از کشورهای همسایه به این شهرستان کوچ کرده اند احتمال آلوده بودن آنها به بیماری پرندگان دور از انتظار نیست.
دیانتی توصیه کرد: برای حفاظت از پرندگان مهاجر، مردم بیش از پیش با محیط بانان همکاری و متخلفان را معرفی کنند.
وی تصریح کرد: ماموران حفاظت محیط زیست برای گشت زنی در مناطق زمستان گذرانی پرندگان مهاجر حضور دارند و در صورت شکار پرندگان با افراد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران بیان کرد: این شهرستان با آب و هوای مناسب و تالاب ها ، آبگیرها و برکه های متعدد زیستگاه فصلی مناسبی برای انواع پرندگان است.
کارشناسان تعداد این پرندگان را 400 قطعه در 20 گونه مختلف برآورد می کنند.
این کارشناسان 70درصد از گونه های کنار آبگیرهای گچساران را آبزی و مابقی را کنار آبزی می دانند.
سد زیبای کوثر در فاصلۀ 60 کیلومتری شمال غربی شهر دوگنبدان در محل تنگ دوک بر روی رودخانه خیرآباد احداث شده است.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/6162/ 6075

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نوشیدنی رنگین کمانی