گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



ممانعت از تخریب یک محوطۀ تاریخی در سیرجان


گروه های مختلف مردمی با تشکیل زنجیره انسانی در کنار تپه تاریخی بی بی دن سیرجان مانع از تخریب این تپه توسط معدن کاران شدند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، چندی است در ادامه اقدام های برخی از سدسازان و راهسازان که تاکنون به تخریب آثار ارزشمند تاریخی منجر شده، معدن کاران نیز به صف تخریب کنندگان میراث فرهنگی پیوسته اند به طوری که در ادامه تجاوز و دست اندازی معدن کاران در ماه های اخیر به حریم اثر تاریخی منحصر بفرد 'دژ اسپهبد خورشید' این بار خبرها حاکی از دست درازی معدنکاران به 'تپه بی بی دن' است.

بر اساس این گزارش، به دنبال انعکاس اخبار تعرض به تپه بی بی دن و موضع گیری بجای رسانه های خبری، موج حمایت های مردمی از بی بی دن به راه افتاد و طی برنامه ای با حضور گروه های مختلف مردمی زنجیره انسانی در کنار این تپه تاریخی تشکیل شد و گروه های مختلف ورزشی از جمله اعضای گروه دوچرخه سواری، پاراگلایدر، گروههای دانشجویی، اعضای شرکت ها و انجمن های مردم نهاد، دوستداران میراث فرهنگی، دوستداران و حافظان محیط زیست، شعرا، هنرمندان، اعضای انجمن رفتگران طبیعت سیرجان، مردم روستاهای هم جوار و ... با صدور بیانیه ای پیام خود را در حمایت از باقی ماندن این اثر باستانی به مسئولان شهرستان و استان رساندند.

مجید زند بخشدار گلستان سیرجان با اشاره به اینکه از سال 89 گروهی به دنبال گرفتن مجوز معدنکاری در این منطقه بودند تصریح کرد: با بازدید بازرسان میراث فرهنگی کشور و اقدامات گروه های و انجمن های مردم نهاد کار معدنکاران متوقف شد.

رضا عرفانی رئیس اداره میراث فرهنگی سیرجان نیز با اشاره به مخالفت های اداره میراث فرهنگی سیرجان و استان کرمان در زمینه فعالیت های معدنکاری در این منطقه تصریح کرد: هم اکنون اقدامات و مراحل قانونی تکمیل پرونده تپه باستانی بی بی دن برای ثبت در آثار ملی انجام شده است. چند ماه قبل از بازرسی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کشور بازرسی برای بازدید از منطقه به سیرجان آمد که توانستیم با ارایه اسناد ، مدارک، عکس ها و شهادت مردم وی رامتقاعد کنیم که محل یاد شده یک تپه باستانی است و منتظر نظر قطعی از تهران هستیم تا شماره ثبت ملی آن را به ما اعلام کنند.

عرفانی اظهار داشت: هر چند هنوز کاوشی در این محوطه انجام نشده ولی براساس آثار و سفالهایی که در منطقه یافته شده می توان این تپه را هم دوره با قلعه سنگ دانست که البته صحت آن منوط به انجام کاوش های باستان شناسی است.

مهدی حسینی نژاد معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن وتجارت استان کرمان نیز در این باره گفت: در صورتی که میراث فرهنگی مختصات محوطه را اعلام کرده باشد معاونت معدنی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان کرمان هرگز مجوز معدن صادر نخواهد کرد.

وی افزود :اگر مجوزی صادر شده قطعا در زمانی بوده که مختصاتی از میراث فرهنگی به سازمان صنعت و معدن ارسال نشده زیرا که برای دریافت مجوز باید از سازمان میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی استعلام هایی را داشته باشیم. حال نیز در صورتی که سازمان میراث فرهنگی مختصات را ارائه دهد به سرمایه گذار اعلام می شود که این محدوده جزو میراث فرهنگی است و اجازه فعالیت در آن را ندارد.

'بی بی دن' تپه ای است سنگی زیبا و دیدنی و صخره ای باستانی با پیشنیه ای تاریخی در نزدیکی روستای 'دارستان' است که از دیرباز یکی از مقصدهای گردشگری شهرستان سیرجان بوده است.

بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم تمامی وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات دولتی موظفند؛ قبل از اجرای طرح های عمرانی گسترده و درمرحله امکان سنجی و مکان یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان یابی طرح های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
امحاء ابنیه تاریخی و تخریب بافت تاریخی شهرهای آزربایجان