سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نگاه نزديک/ بررسي Fiji‌؛ پيشرفته‌ترين تراشه جهان در دستان AMD


نگاه نزديک/ بررسي Fiji‌؛ پيشرفته‌ترين تراشه جهان در دستان AMD

شهر سخت افزار/ Chipworks که در زمينه تحليل و مهندسي معکوس مدارهاي ديجيتال و قطعات نيمه هادي تخصص دارد، اولين تصوير از درون تراشه AMD Fiji را منتشر کرد. Fiji‌‌ همان تراشه مورد استفاده در پردازنده‌هاي گرافيکي سري Fury و پيشرفته‌ترين و پيچيده‌ترين تراشه جهان است. اکنون مي‌توانيم شناخت بهتري از طراحي هنرمندانه اين تراشه داشته باشيم.

تراشه Fiji از آنجايي جلب توجه مي‌کند که براي اولين برا در جهان از تراشه‌هاي حافظه HBM در آن استفاده شده و همين مسئله باعث شده تا Fiji پيچيده‌ترين و پيشرفته‌ترين تراشه دنيا باشد. افزون بر تعداد عظيم ترانزيستورهاي بکار رفته در اين تراشه، بکارگيري حافظه‌هاي HBM بر پيچيدگي آن افزوده است. بعد از تراشه‌هاي HBM که به صورت عمودي بر روي تراشه اصلي قرار گرفته‌اند، تعداد بالاي پردازنده‌هاي جرياني يا Stream Processor‌ها نيز بر پيچيدگي اين تراشه افزوده است.

تراشه Fiji داراي ۶۴ واحد محاسباتي مي‌باشد که متاسفانه در نسخه رايگان تصوير منتشر شده به خوبي قابل مشاهده و تفکيک نيستند. از آنجايي که با بکارگيري حافظه HBM از پيچيدگي واحد کنترلر حافظه کاسته مي‌شود، AMD امکان تعبيه ترانزيستورهاي بيشتري را يافته است که در قالب واحد‌هاي محاسباتي به خدمت گرفته شده‌اند.

با اينکه Fiji حداقل در سطح تراشه يک شاهکار مهندسي به تمام معنا است، اما به طرز عجبي بخش‌هايي از آن با تراشه‌هاي پيشين AMD مشترک است و از اين رو به نظر نمي‌رسد که اين کمپاني تراشه کاملاً جديدي طراحي کرده باشد.


ویدیو مرتبط :
اولین تیزر غول گرافیکی AMD،آیا همان تراشه Fiji ست؟