فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



تقدیر فرهاد فخرالدینی از دو پیشکسوت موسیقی ملی آذربایجان


به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس،  کنسرت ارکستر ملی در جشنواره موسیقی فجر در دو بخش اجرا شد که بخش اول شامل قطعه «رونما»، ملودی محمد حیدری و تنظیم سینا جعفری «تو را دیدم» ملودی مجید وفادار، تنظیم حسین زندی و شعر علی اصغر طاهری به خوانندگی مجتبی عسگری، «فریاد از تو» ملودی همایون خرم و تنظیم جمال‌الدین منبری و خوانندگی مجتبی عسگری، «خوش‌آمدی» ملودی رضا نارون، تنظیم علی‌اکبر قربانی و خوانندگی مهدی محمدی، «شوق‌بهار» به آهنگسازی جهانگیر جهانگیر اُف و خوانندگی مهدی محمدی، «هزار دستان» ملودی و شعر محمد علی امیر جاهد و تنظیم امیر مینوسپهر به خوانندگی علی سعیدی و محمد سعیدی، «آتشی در سینه دارم» ملودی مرتضی نی‌داود و تنظیم احسان پوریان‌زاده و شعر پژمان بختیاری به خوانندگی علی سعیدی و محمد سعیدی بود.

بخش دوم شامل «حق ناشناس» به آهنگسازی علی تجویدی و شعر بیژن ترقی و خوانندگی محمد کُرد؛ «وای از شب من» ملودی همایون خرم، تنظیم شهرام توکلی، شعر رهی معیری و خوانندگی محمد کُرد؛ «آیریلیق» ملودی علی سلیمی، تنظیم علی‌اکبر قربانی، شعر فرهاد ابراهیمی و خوانندگی علی تنها؛ «تزگل» آهنگسازی توقیف قلی‌اُف، ارکستراسیون آرش فلاحی، شعر زینال جبارزاده و خوانندگی علی تنها؛ «کعبه دلها» ملودی حبیب‌الله بدیعی، تنظیم سینا جعفری‌کیا، شعر بیژن ترقی و خوانندگی بهزاد؛ «رفتم» آهنگسازی علی تجویدی، شعر نواب صفا و خوانندگی بهزاد. همچنین در آخر این بخش سرود «ای ایران» نیز با توجه به حال و هوای مخاطبین سالن اجرا شد و مورد استقبال حضار قرار گرفت.

در این برنامه شاهد اجرای بی‌نقص، با تدبیر و رهبری فرهاد فخرالدینی بودیم. ارکستر دارای صدا دهی بسیار خوب بود و نوازنده‌ها کاملاً ژوست تمام قطعات را اجرا می‌کردند. ترتیب اجرای قطعات با سلیقه و به درستی صورت گرفته بود و مخاطب با هر قطعه محیای شنیدن قطعات بعدی می‌شد و به تدریج گوش مخاطب اوج داستان و سرود «ای ایران» را با تمام حس و وجود و بست و گسترش احساسات شنیداری تجربه کرد.

در ادامه کنسرت فرهاد فخرالدینی از دو موسیقی‌دان اهل آذربایجان، «توفیق باکی خان اف» و «آقا وردی پاشایف» تقدیر کرد. ارکستر ملی پیش از این تقدیر بخش ابتدایی کنسرتو برای تار و ارکستر از ساخته های باکی خان اف را اجرا کرد که به گفته فخرالدینی 15 سال پیش توسط این آهنگساز به ارکستر موسیقی ملی ایران اهدا شده بود. از سوی دیگر دانشکده موسیقی تهران و دانشگاه آزاد دو تقدیرنامه را توسط فرهاد فخرالدینی به این دو آهنگساز تقدیم کرد.

فخرالدینی پیش از اهدای این تقدیرنامه ها گفت : «این افتخاری است که نصیب من و ارکستر موسیقى ملى ایران شده است. من این دو موسیقیدان را در سفری که به باکو در سال 70 داشتم، شناختم و دوستی ما از همان زمان آغاز شد و امیدوارم سالیان سال هم ادامه داشته باشد. هیچ چیز به اندازه این دوستی ها ارزش ندارد. برای من مرزها معنی ندارند و معتقدم همه ما با هم برابر و برادریم و امیدوارم این رفت و آمدهای فرهنگی ادامه داشته باشد.»

باکی خان اف گفت: «خیلی خوشبختم که در تهران عزیز پیش شما تماشاگران عزیز هستم و دوستم فرهاد فخرالدینی را می بینم. او از جمله آهنگسازان و هنرمندانی است که در حوزه موسیقی ایران به ویژه موسیقی آذربایجان، اتفاقات بزرگی را رقم زده است." وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور ایران و آذربایجان گفت : « مردم آذربایجان و ایران دوست و برادر یکدیگر هستند و من امروز خیلی خوشبختم که صدای ارکستر موسیقی ملی را دوباره می شنوم. به راستی که فرهاد فخرالدینی هنرمندی است که او را در تمام دنیا می شناسند،او باعث شده ارتباط بین موسیقی آذربایجان و ایران همواره مستمر باقی بماند.»

پاشایف در تقدیر از موسیقی ایرانی گفت: «من همواره در آثار م از این موسیقی استفاده کرده ام، ضمن اینکه براساس اشعار شاعران ایرانی از جمله فردوسی نیز آثاری را استفاده کرده ام که برایم جالب توجه بود.» او  در بخش پایانی سخنان خود گفت: "در این روزها من یک آرزو دارم، اینکه روزی ارکستر موسیقی ملی ایران در باکو کنسرتی را برگزار کند. این بزرگترین آرزوی من است و امیدوارم اعضای ارکستر موسیقی ملی ایران را در باکو ببینم.»

در ادامه این کنسرت علی تنها به عنوان سومین خواننده به ارکستر پیوست و قطعات قَرن فیل، آیریلیق و تز گل  را از آهنگسازانی چون واصف گوزل اف، علی سلیمی و توفیق قلی اف اجرا کرد. پس از این بخش آذربایجانی، بار دیگر محمد کرد روی صحنه آمد و کعبه دل ها از حبیب الله بدیعی را با تنظیم سینا جعفری کیا روی شعری از بیژن ترقی خواند. سپس مجتبی عسگری، تو ای پری کجایی از ساخته های ماندگار همایون خرم را اجرا کرد. ارکستر موسیقی ملی در پایان این شب قطعه ای ایران را با همراهی هر 4 خواننده این ارکستر، به عنوان بیز اجرا کرد و طبق سنت های پیشین اجراهای این ارکستر،مردم نیز به همخوانی این تصنیف پرداختند.

انتهای پیام/

 

http://fna.ir/QZEK1Y


ویدیو مرتبط :
کنسرت محمدرضا شجریان و ارکستر ملی رهبری فرهاد فخرالدینی-(چهلستون)