سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معاون فرهنگي وزارت ارشاد: عرضه کتاب و عادت به مطالعه در کشور بايد افزايش يابد


  X  

تاریخ خبر : پنج‌شنبه 1394.08.14 - 14:41

معاون فرهنگي وزارت ارشاد: عرضه کتاب و عادت به مطالعه در کشور بايد افزايش يابد

ايرنا/ سيدعباس صالحي روز پنجشنبه در آئين افتتاح سيزدهمين نمايشگاه بزرگ کتاب استاني در سمنان، گفت: ويترين براي عرصه کتاب در کشور کافي نيست، يک ميليون عنوان کتاب چاپ اول و چاپ مجدد پس از انقلاب اسلامي، براي ديده شدن فضاي کمتري پيدا کرده اند.
وي ادامه داد: پس از انقلاب اسلامي کتابفروشي ها نه تنها افزايش نيافته، بلکه کاهش يافته است و در عمل، کتاب براي ديده شدن فضاي کافي نداشته است.
وي ياد آور شد: قبل از انقلاب، با چاپ دو هزار عنوان کتاب، کشور کتابفروشي هاي ثابت داشت، اکنون يک ميليون عنوان کتاب چاپ شده پس از پيروزي انقلاب، فضاي ثابت ديده شدن ندارد.
صالحي سيزدهمين نمايشگاه بزرگ کتاب استان سمنان را دويست و نودمين نمايشگاهي کتاب استاني دانست و افزود: اين نمايشگاه ها فرصتي موقت براي ايجاد ويترين کتاب و حرکتي مسکّني براي ديده شدن کتاب است.
وي با تاکيد بر اينکه رکود حوزه نشر در کشور نبايد کم اهميت گرفته شود، اضافه کرد: خريد کتاب و کتابخواني، دو آسيب جدي حوزه کتاب و نشر در کشور است که بايد جدي گرفته شود.
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينکه با وجود افزايش عناوين کتابهاي چاپ شده در کشور، شاهد کاهش تيراژگان کتاب هستيم، گران بودن کتاب و نداشتن وقت مطالعه، دو بهانه غيرواقعي در حوزه مصرف کتاب هستند.
وي اظهار کرد: بر اساس بررسي هاي کارشناسانه، در 20 سال گذشته متوسط قيمت کتاب از سال 1393 بدون در نظر گرفتن تورم رسمي کشور، به ميزان 300 تومان ثابت مانده است، پس نخريدن کتاب به خاطر گراني آن نيست.
وي نداشتن وقت براي مطالعه را بهانه اي غيرقابل اعتماد عنوان و خاطرنشان کرد: هر فرد اگر روزي يک ربع ساعت مطالعه کند، مي تواند در سال 20 کتاب 200 صفحه اي بخواند و اين امر نشان مي دهد فرصت کتابخواني هم کم نيست.
وي با اشاره به چاپ هزار و 833 عنوان کتاب در سال 1358 در کشور، تصريح کرد: در سال 93 اين تعداد عنوان کتاب به 72 هزار و 871 عنوان رسيد.
معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان کرد: تعداد عنوانهاي چاپ شده کتاب در شش ماه سال 93 در کشور از 30 هزار و 288 عنوان به 33 هزار و 886 عنوان در سال 94 رسيد که افزايش 12 درصدي در تعداد عنوان کتاب را نشان مي دهد.
وي تصريح کرد: در 20 سال گذشته در کشور، به ازاي هر 10 هزار نفر جمعيت يک و هشت دهم کتاب در اختيار بود که اين رقم در حال حاضر به 9 و سه دهم عنوان کتاب افزايش يافت.
وي با اشاره به تنوع و تکثر کتابهاي چاپي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در کشور، ياد آور شد: در سال 94 تعداد 12 هزار عنوان کتاب در حوزه هاي علوم فني، مهندسي و کاربردي به چاپ رسيد که اين تنوع در حوزه کتابهاي کودکان و ادبيات نيز وجود دارد.
معاون وزارن فرهنگ و ارشاد اسلامي، شناسايي دقيق آسيب هاي حوزه کتاب را نيازمند استدلال هاي واقع گرايانه عنوان کرد.
با حضور سيدعباس صالحي معاون فرهنگي و محمدمهدي احمدي مديرکل دفتر استانهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمد وکيلي استاندار و جمعي از مديران و چهره هاي فرهنگي استان سمنان، سيزدهمين نمايشگاه بزرگ کتاب استاني در سالن غدير سمنان گشايش يافت.
در اين نمايشگاه 181 ناشر کشوري و استاني، بيش از 33 هزار عنوان کتاب در 122 غرفه عرضه کرده اند.
سيزدهمين نمايشگاه بزرگ کتاب استاني در سمنان، چهاردهم تا بيستم آبان 94 صبحها از ساعت 9 تا 13 و عصرها از ساعت 16 تا 20 به روي علاقه مندان گشوده است.
شهروندان در اين نمايشگاه، با خريد بن کتاب، از 20 درصد تخفيف، به همراه 10 درصد تخفيف ناشران بهره مند مي شوند.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
ویدئو: گزارش بیست و سی از طراح وزارت ارشاد برای عرضه گوشی تلفن همراه دانش آموزی