سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وزیر راه وشهرسازی: 30 تا 40 درصد سرمایه گذاری های ملی در صنعت ساختمان انجام می شود


وزیر راه وشهرسازی: 30 تا 40 درصد سرمایه گذاری های ملی در صنعت ساختمان انجام می شودایرنا/ وزیر راه و شهرسازی گفت: بررسی ها نشان می دهد 30 تا 40 درصد سرمایه گذاری های ملی ایران در صنعت ساختمان و مسکن انجام می شود و مقررات ملی ساختمان بر بخش بسیار گسترده ای از سرمایه گذاری های ملی تمرکز دارد.

عباس آخوندی روز دوشنبه در جمع مهندسان و مسئولان سازمان های نظام مهندسی کشور در محل کتابخانه ملی ایران افزود: امروز تعداد مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در سطح کشور بیش از 350 هزار نفر است و این آمار نشان می دهد سطح بزرگی از اشتغال دانش محور کشور در حوزه نظام مهندسی ساختمان فعالیت دارند.
وی اضافه کرد :همواره مهندسان در اصلاحات بزرگ اجتماعی پیشتاز بوده اند و اکنون هزینه فعالیت مهندسان ناظر ساختمان که توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان انتخاب می شوند، توسط مالک پذیرفته می شود و بازرسی را شهرداری ها برعهده دارند و این امر تعارض را در منافع ایجاد کرده است.
آخوندی گفت : قانون نظام مهندسی ساختمان اسفندماه 1374 به تصویب رسید و حدود 10 سال طول کشید تا آیین نامه مبحث دوم که شامل نظام های اداری است به تصویب برسد (1383) ، بنابراین تاخیر 10 ساله نشانه پیچیدگی و اهمیت مساله دارد.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ساختار اقتصادی ایران به ویژه با اقتصاد پس از نفت و نحوه تسلط دولت بر اقتصاد در پنج برنامه توسعه پیش از انقلاب و پنج برنامه توسعه پس از انقلاب اسلامی موقعیت مسلطی را برای دولت ایجاد کرد، بنابراین نظام مهندسی ساختمان در ایران بر مبنای فعالیت های دولتی صورت گرفته و نظام فنی اجرایی کشور خمیرمایه اولیه نظم مهندسی در ایران بود که با قانون سازمان برنامه و مواد 22 و 23 قانون تاسیس سازمان برنامه شکل گرفت.
وی گفت: نکته ای که از ابتدا آن را باور داشتم ،جایگاه شهرداری ها به عنوان اصلی ترین مرجع کنترل ساختمان بود و در واقع مسئولیت کامل بر انجام فعالیت های ساختمانی و نظارت برآن را در سطح کشور، برعهده دارند.
آخوندی اظهار داشت : چگونگی نظارت و اینکه وظیفه نظارت توسط بازرسان مستقل صورت گیرد و یا توسط کارمندان شهرداری، باید گفت، این مهم برعهده شهر داری است و کسی نمی تواند به شهرداری ها تکلیف کند که باید حتما از سیستم بازرسان استفاده کند و یا از کارمندان خود و یا به مهندسان اعتماد کرده و قبول نماید که امضای مهندس بر اساس تعهدی که می دهد، صحیح است.
آخوندی گفت: چنانچه شهرداری برای انجام ماموریت خود، قصد برون سپاری دارد و می خواهد شخص حقیقی و حقوقی را انتخاب کند و بقیه کار نظارت تا اجرا را کنترل کند، مسئولیت هزینه و حق انتخاب را برعهده خواهد داشت.
وی افزود: بنابراین چنانچه شهرداری ها خواستند برون سپاری کنند، باید از افراد حرفه ای ذیصلاح استفاده کنند .
آخوندی اضافه کرد: اختیارات شهرداری باید شفاف باشد و چنانچه مهندس ناظر، بازرس شهرداری است، چرا این سازمان خود دست به انتخاب نمی زند و چرا هزینه این بازرسی را مالک به جای شهرداری می پردازد؟
به گزارش ایرنا، عباس آخوندی وزیر راه وشهر سازی از بانیان شکل گیری سازمان نظام مهندسی ساختمان است که در زمان تصدی وی بر وزارت مسکن وشهرسازی (سالهای 76- 1372 ) تاسیس شد.
وی عضویت شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در دوره های چهارم ( 89- 1386) و پنجم از سال 1389 را عهده دار شد، وی عضویت هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران را از سال 1388 تا کنون دارد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
40 درصد از رشد اقتصادی کشور مربوط به بخش صنعت است