گلچینی از سریال‌های سیما در سال 94


گلچینی از سریال‌های سیما در سال 94باشگاه خبرنگاران/ سال 94 هم شاهد سریال های متنوع و متفاوتی از شبکه های سیما بودیم سریال طنز پلیسی اجتماعی پلیسی جاسوسی وسریالی 110 قسمتی که در گزارش گلچینی از سریال‌ها را معرفی می‌کنیم.

پایتخت 4
سریال «پایتخت» نوروز ۹۴ ساخته نشد اما با توجه به درخواست زیاد مردمی مبنی بر ساخت سری چهارم مجموعه پایتخت گروه سازنده این سریال خبر از ساخت این سریال در سال ۹۴ دادند و پخش آن در ماه رمضان سال ۹۴ قطعی شد. سریال«پایتخت 4» به نویسندگی محسن تنابنده و خشایار الوند در شیرگاه و حواشی آن رخ داد. البته عوامل سریال «پایتخت 4» به چین نیز سفر کردند و در شهر پکن فیلمبرداری داشتند. این سریال از جمله سریال های سال گذشته به شمار می‌آید که در 30 شب مهمان مردم بود و توانست همچونی سری های گذشته موفق ظاهر شود.

تعبیر وارونه یک رویا
فریدون جیرانی در سال 1385 با سریال «مرگ تدریجی یک رویا» نخستین تجربه کارگردانی در تلویزیونی را به دست آورد. «مرگ تدریجی یک رویا» در زمان پخش بینندگان زیادی را جذب کرد و به دلیل استقبال، این مجموعه در سال 90 بازپخش شد. از جمله ویژگی‌های این سریال جسارت در نمایش شیوه‌های خاصی از زندگی به سبک غربی در تلویزیون و تلفیق یک درام خانوادگی با فضای جنایی بود. این سریال علاوه بر ایران در کشور ترکیه هم فیلمبرداری شده بود و بازیگران سینمایی چون پولاد کیمیایی در آن ایفای نقش می‌کردند.
جیرانی علاوه بر تلویزیون در سینما نیز سابقه ساختن فیلم‌هایی در فضای جنایی را دارد و با همین پیشینه، سریال جدید این کارگردان، «تعبیر وارونه یک رویا» به تهیه‌کنندگی سیدکمال طباطبایی از 19 شهریور 93 برای ساخت مقابل دوربین رفت که در فضایی جنایی و جاسوسی پیش می‌رفت. مانند کار قبلی جیرانی تعدادی از لوکیشن‌های این سریال نیز در کشور خارجی و این بار در ارمنستان فیلمبرداری شد و بازیگران خارجی نیز در این سریال ایفای نقش کردند.
موضوع اصلی این سریال جاسوسی -پلیسی، جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی جهانی در تاسیسات انرژی هسته‌ای کشور است. بعد از فیلم «روباه» بهروز افخمی که در جشنواره فجر امسال به نمایش در آمد و در لیست فیلم‌های اکران نوروزی نیز قرار گرفته است این سریال نیز جاسوسی از تاسیسات هسته‌ای را دستمایه قرار داده است.
به گفته جیرانی، متن این سریال برپایه داستان‌ها و حوادث واقعی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای کشور و جاسوسی‌های کشورهای بیگانه نوشته شده است و هسته اصلی داستان این مجموعه بر واقعیت های تاریخی استوار است. در خلاصه داستان این مجموعه تلویزیونی آمده است: «تعدادی از عوامل فریب خورده و جاسوسان خارجی در عملیاتی، یک دانشمند هسته‌ای ایران را به قصد انتقال به باکو برای بهره‌برداری‌های جاسوسی و تبلیغاتی می‌ربایند اما به دلیل مجروح شدن این دانشمند، برنامه عملیات تغییر می‌کند و سرانجام با دستگیری و هلاکت جاسوسان، عملیات ناکام می‌ماند. از سویی با تدبیر نیروهای اطلاعاتی کشور، عوامل هدایت عملیات نیز فریب می‌خورند و...»
در این سریال بازیگرانی چون امیرجعفری، پانته آبهرام، فرهاد قائمیان، داریوش ارجمند ایفای نقش کردند.

دردسر های عظیم ۲
این سریال به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی مهران مهام سری دوم خود را پشت سر گذاشت . سریال دردسر های عظیم ۲ با بازی جواد عزتی در نقش لطیف و مهدی هاشمی در نقش فرحان به عنوان نقش های اصلی سریال داستان را جلو رفت. مریم سعادت، شهین تسلیمی، مهران رجبی، پرستو گلستانی، امیر غفارمنش، صفا آقاجانی، الناز حبیبی، زهره فکور صبور، اشکان اشتیاق، بهشاد شریفیان، محمدمهدی مطلبی، بهنوش صادقی، امیرحسین صدیقه و مه‌لقا باقری از دیگر بازیگران این مجموعه هستند.
داستان سریال دردسر های عظیم ۲ : با پیدا شدن بچه‌ای در ماشین خانواده لطیف که برای مراسم خواستگاری از شهرستان به تهران می‌آیند و دعوت از خانواده پدری بهار، لطیف و بهار بار دیگر برای ازدواج دچار دردسرهایی می‌شوند. فرحان که خود را مدیون کمکهای لطیف و بهار می‌داند سعی می‌کند مشکلات پیش‌آمده برای آنها را حل و فصل کند اما…

در حاشیه
پس از غیبت چند ساله مهران مدیری در تلویزیون این کارگردان فعالیت خود را در شبکه نمایش خانگی ادامه داد. مجموعه‌های «قهوه تلخ» که پخش آن ناتمام ماند و بعد از آن «ویلای من»، «گنج مظفر» و «شوخی کردم» به کارگردانی مدیری روانه بازار شدند.
مدیری نوروز 93 در برنامه تحویل سال احسان علیخانی از بازگشت خود به تلویزیون خبر داد. آغاز ساخت «اتاق عمل» که به «در حاشیه» تغییر نام داد، در سال 93 نشان از بازگشت واقعی مدیری به سیما بود.
این سریال برای پخش از شبکه تهران مقابل دوربین رفت. سریالی با لوکیشن بیمارستان و محوریت پزشکان و آن چه در جامعه پزشکی می‌گذرد. چهار پزشک شخصیت‌های اصلی این سریال هستند که هرکدام خصوصیات خاصی دارند.
انتخاب این سوژه، به مذاق جامعه پزشکی خوش نیامد و باعث شد که بازگشت دوباره مدیری به سیما خالی از حاشیه نباشد، جامعه پزشکی در نامه‌ای خواستار تغییراتی در متن سریال شد، چرا که متن فعلی را باعث بی‌اعتمادی و تخریب چهره پزشکان می‌دانست، در پی این اعتراض‌ها، مدیری برای مدتی ساخت اتاق عمل را متوقف کرد و با اعمال تغییراتی در متن، ساخت دوباره آن را ازسر گرفت.
این سریال ابتدا قرار بود در زمستان 93 روی آنتن برود که این وقفه پخش آن را به سال آینده موکول کرد.
برخلاف حضور چند ساله مدیری در شبکه سه سیما «در حاشیه» برای پخش از شبکه تهران کلید خورد، اما این مجموعه در نوروز 93 از شبکه سوم سیما پخش شد.
تهیه‌کنندگی «در حاشیه» را حمیدرضا مهدوی و کارگردانی آن بر عهده مهران مدیری است. مدیری علاوه بر کارگردانی، بازیگر و طراح صحنه و لباس این مجموعه نیز است. مدیری در این سریال نیز با تیم بازیگری قبلی خود کار کرده است از جمله بازیگران این سریال می‌توان به سیامک انصاری، سپند امیرسلیمانی، محمدرضا هدایتی اشاره کرد.

در حاشیه 2
در حاشیه 2 با مضمون زندان ساخته شد و دستگیری بازیگران کلیدی و انتقال به زندان در آخرین قسمت فصل اول نیز مقدمه شکل‌گیری فصل دوم ‌است؛ هماهنگی‌هایی نیز شد تا شوخی با زندان و زندانبان، برای سازندگان «در حاشیه» منتهی به مصائبی شبیه به فصل اول سریال نشود و دست نویسنده و کارگردان برای تولید این فصل بسته نماند و در ‌‌نهایت به کیفیت سریال لطمه‌ای وارد نشود. از این منظر اگر واقعاً بتوان با این فضا شوخی وسیعی داشت، در حاشیه نخستین سریالی کمدی است که مدت طولانی در زندان بوده و به شوخی با این فضا می‌پردازد.
در این سریال که مهدی ژوله، خشایار الوند، الهه زارع‌نژاد و… تیم نویسندگی‌اش را زیر نظر مهران مدیری تشکیل می‌دهند، سیامک انصاری، سپند امیرسلیمانی، علی اوجی، لیلا ایرانی، پوریا ایرایی، شراره ارمغانی، تینا اسدی، بهناز توسلی، فرزانه تفرشی، فلامک جنیدی، جوانه دلشاد، سید جواد رضویان، آذین رئوف، سحر زکریا، نادر سلیمانی، ماندانا سوری، شادان شهیدی، یوسف صیادی، الیکا عبدالرزاقی، گل ناز عباسی، مهران غفوریان، رضا فیض‌نوروزی، نیما فلاح، شبنم فرشادجو، عارف لرستانی، علی لک‌پوریان، مهران مدیری، دریا مرادی دشت، رضا نیکخواه، رامین ناصرنصیر، سام نوری، سحر ولدبیگی، محمدرضا هدایتی، فاطمه هاشمی و ساعد هدایتی ‌نقش‌آفرینی کردند.

شمعدونی
سریال «شمعدونی» به کارگردانی سروش صحت و تهیه‌کنندگی محسن چگینی و با بازی بازیگرانی چون آتنه فقیه نصیری، حسن معجونی، محمدرضا داودنژاد، محسن قاضی‌مرادی از شبکه سه سیما پخش شد.
این سریال ابتدا قرار بود در ۴۰ قسمت ساخته شود اما تعداد قسمت‌های آن به ۵۰ افزایش پیدا کرده است. این مجموعه، داستان دو خانواده را روایت می‌کند که هربار با برخی مشکلات و مسائل اجتماعی درگیر می‌‌شوند. این بار نیز سروش صحت مانند اغلب آثارش ناهنجاری‌های اجتماعی و به‌صورت ویژه مشکلات شهری را به طنز می‌کشد.
این سریال داستان خانواده عطا و هوشنگ است؛ عطا فرزندی دارد که برای او بسیار عزیز و دوست داشتنی است، اما کنجکاوی‌های این کودک ماجراهای بسیاری برای خانواده عطا و هوشنگ رقم می‌زند. در سریال «شمعدونی» پیمان قاسمخانی به‌عنوان مشاور با صحت همکاری کرد و مهراب قاسمخانی طراح صحنه بود.

زشت و زشت تر
سریال «زشت و زشت‌تر» به کارگردانی شاهد احمدلو و تهیه‌کنندگی فرید شب‌خیزاست. این سریال دارای لوکیشن‌های شلوغ و مجموعه‌ای پر بازیگر با فضایی طنز است. در این سریال کامبیز دیرباز، شهرام قائدی و سوسن پرور ایفای نقش می‌کنند.
در خلاصه داستان این سریال آمده است: «سعید سنگی باغچه‌ای را که پدرش به نیت هزینه ازدواج سه خواهرش باقی گذاشته، فروخته و مزرعه‌ شترمرغ راه انداخته، غا&


ویدیو مرتبط :
گلچینی از فعالیت های سال تحصیلی 94-93 دبستان پ مفتاح1