نوای تنها «دونلی‌نواز» ایران را بشنوید + فیلم


اگر روزی گذرت به سیستان و بلوچستان افتاد، حتما به «بمپور» برو و سراغ «شیرمحمد اسپندار» را از اهالی بگیر. این تنها فرصتی است که می‌توانی به هنرنمایی تنها دونلی‌نواز ایران گوش دهی.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، چند سال پیش منطقه «بمپور» گرفتار سیل شد و آب خانه‌ی شیرمحمد را با خودش برد. او مجبور شد، دو سالی را در چادر سر کند تا خانه‌ای برایش دست‌وپا کنند. کشاورزی و گله‌داری هم تنها راه امرار معاش او بود، چون شیرمحمد فقط ماهی 180 هزار تومان حقوق می‌گرفت.

درباره‌ی یک آدم معمولی صحبت نمی‌کنیم، از مردی صحبت می‌کنیم که موفق به کسب دکتری افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه شده است. او 85 ساله است و تنها کسی است که می‌تواند ساز «دونلی» را بنوازد.

دونلی زدن یعنی این‌که بتوانی دو نی را همزمان در دهان بگذاری و بنوازی. این ساز، محلی منطقه سیستان است و شیرمحمد اسپندار هم با نگاه کردن از روی دست یک نفر دیگر، نواختنش را یاد گرفت؛ اما همان یک نفر هم پنج سال پیش از دنیا رفت و حالا شیرمحمد مانده است و تنها دونلی ایران.

او به گوشه و کنار دنیا سفر کرده و در اروپا هم ساز زده است. در نوجوانی به پاکستان رفت و در سال ۱۳۳۷ پس از کسب تجربه‌های موسیقایی به ایران بازگشت. البته او تک نی را هم به خوبی می‌نوازد.

در ادامه می‌توانید، فیلمی از دونلی‌نوازی شیرمحمد اسپندار را تماشا کنید:

انتهاب پیام


ویدیو مرتبط :
‫تلاوت بسیار دلنشین و روح نواز آیات الکرسی حتما بشنوید خیلی زیبا ست با زیرنویس فارسی‬‎