تغییر مداوم مقررات و نبود استانداردهای مشخص، مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان سلامت


مدیر مرکز رشد فناوری سلامت ابن‌سینا از حمایت 500 میلیون تومانی از شرکت‌های مستقر در این مرکز رشد در سال جاری خبر داد و گفت: این حمایت برای ساخت نمونه اولیه محصولات دانش‌بنیان شرکت‌های مستقر بوده است.

دکتر لادن گیاهی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، با اشاره به گسترش فعالیت مرکز رشد سلامت ابن‌سینا وابسته به پژوهشگاه ابن‌سینای جهاد دانشگاهی،‌ افزود: با توجه به توسعه فعالیت‌ها از مرکز رشد بیوتکنولوژی به مرکز رشد سلامت ارتقاء یافته‌ایم.

وی با اشاره به زمینه‌های تحقیقاتی این مرکز رشد، اظهار کرد: تولید انتخابی گوساله‌های ماده پرتولید، آنتی بادی، حوزه‌های مرتبط با نانو فناوری، تولید کیت‌های تشخیص ناباروری، کیت‌های میکروبی و تجهیزات پزشکی (دستگاه حمل بیمار) از جمله زمینه‌های تحقیقاتی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این مرکز رشد است.

گیاهی، ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های مختلف چون حقوقی را از جمله زمینه‌های خدماتی این مرکز نام برد و خاطرنشان کرد: تاکنون شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این مرکز رشد توانسته‌اند در مرحله نیمه صنعتی وارد بازار و حوزه تجاری‌سازی شوند.

مدیر مرکز رشد فناوری سلامت ابن‌سینا با اشاره به حمایت‌های اعطا شده از سوی این مرکز رشد به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر، گفت: در سال جاری حدود 500 میلیون تومان از شرکت‌های مستقر برای ساخت نمونه اولیه محصولات حمایت کرده‌ایم.

وی در عین حال با تاکید بر این که شرکت‌های دانش‌بنیان برای اخذ مجوزها از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با مشکلاتی مواجه هستند، ادامه داد: پروتکل‌های این سازمان دائما در حال تغییر است، به گونه‌ای که شرکت‌ها در مسیر دریافت مجوزها همواره با قوانین جدیدی روبرو می‌شوند.

گیاهی، نبود استانداردها را از دیگر مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و یادآور شد: در حوزه‌های جدیدی چون تولید کیت‌های تشخیصی، آنتی‌بادی‌ها و مهندسی بافت که محصولات جدید و برای اولین بار تولید می‌شوند، استانداردهای لازم وجود ندارد که این امر مشکلاتی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر این که ما به دنبال تسهیل این روند هستیم، تصریح کرد: فعالیت بسیاری از شرکت‌ها از قوانین پیشی گرفته است؛ به این معنا که قبل از تصویب قوانین، شرکت‌ها وارد حوزه‌های نوین فناوری شده‌اند، از این رو لازم است ساماندهی در این زمینه انجام شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نخستین گردهمایی شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت