سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دیپلمات: ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان ابهام‌آمیز است


به گزارش دفتر منطقه‎ای خبرگزاری تسنیم، مجله دیپلمات در شماره اخیر خود به بررسی وضعیت نیروهای خارجی در افغانستان و ادامه حضور جنگی نظامیان آمریکایی در این کشور پرداخته است.

از اواخر سال 2014 میلادی آمریکا و نیروهای ناتو نقش محدودی در افغانستان دارند که در چارچوب توافقنامه‌ امنیتی دوجانبه با افغانستان آنچه در گذشته به‌ عنوان نیروی بین‌المللی کمک به امنیت افغانستان (ایساف) فعالیت می‌کرد، اکنون تبدیل به مأموریتی محدودتر به نام «حمایت قاطع شده است.

در مأموریت جدید آمریکا و ناتو در افغانستان، حدود 11000 نیروی خارجی و آمریکایی در این کشور حضور دارند.

دیپلمات در بخشی از این گزارش می‌نویسد: اگرچه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود مأموریت جنگی نیروهای این کشور در افغانستان به پایان رسیده، اما درگیری سربازان آمریکایی در جنگ قندوز بیانگر چیز دیگری بود.

ولایت قندوز، بیش از هر عملیات دیگر در افغانستان نشان می‌دهد که محدودیت‌ها و چارچوب‌ عملیاتی و نظامی نیروهای آمریکایی در این کشور  تا چه اندازه مبهم و نامشخص است، زیرا در طی جنگ برای بازپس‌گیری این ولایت، نیروهای ویژه‌ آمریکا خود را در جنگی مستقیم و رودررو با طالبان یافتند.

به‌نظر می‌رسد که تماس در سطوح بالا میان فرمانده‌ نیروهای آمریکایی در افغانستان و فرماندهان ارشد این کشور نامشخص است.

اخیرا «نیویورک تایمز» در گزارشی شرایط عملیاتی تأثیرگذار بر نیروهای افغانستان در عملیات قندوز در اواخر ماه سپتامبر و اوایل ماه اکتبر 2015 را منتشر کرده است.

این گزارش بر اساس اطلاعات جدید منتشر شده از تحقیقات وزارت دفاع آمریکا در رابطه با حملات هوایی نیروهای آمریکایی به ساختمان بیمارستان پزشکان بدون مرز انجام شده است.

گزارش «نیویورک تایمز» برای دست‌ یافتن به بینش روشن‌تری برای یک تاریخ‌ نگاری روشن و مختصر از شرایط غم‌انگیزی که منجر به کشته‌ شدن 42 انسان بی‌گناه در بیمارستان پزشکان بدون مرز در ولایت قندوز شد قابل استفاده است.

در واقع فجایع بوقوع پیوسته توسط نیروهای هوایی آمریکایی در ولایت قندوز افغانستان و بخصوص بیمارستان پزشکان بدون مرز بود که پنتاگون را مجبور به انجام تحقیق در این زمینه کرد.

انتهای پیام/.


ویدیو مرتبط :
تدارک BBC برای ادامه حضور ارتش امریکا در افغانستان