حضور نظامی عربستان در سوریه چقدر تا واقعیت فاصله دارد؟/دسیسه آل سعود برای برکناری اسد


وبسایت ووکیتیو نوشت: ادعای عربستان سعودی برای دخالت نظامی در سوریه، به شک و شبهات زیادی دامن زده است.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت ووکیتیو در گزارشی نوشت: پیشنهاد عربستان سعودی برای اعزام نیروهای زمینی به سوریه به بهانه مقابله با گروه تروریستی داعش باعث ایجاد حدس و گمان های زیادی در این خصوص شده است. ورود عربستان به سوریه می تواند جنگ داخلی این کشور را وارد عرصه جدیدی کند.

این درحالیست که علت علاقه رژیم آل سعود به دسیسه چینی و دخالت در بحران سوریه برای بسیاری در هاله ای از ابهام قرار دارد. در اینجا به 5 پرسشی که ذهن بسیاری را در این خصوص درگیر کرده، پاسخ داده می شود:

1.چرا عربستان حالا وارد میدان شده است؟ 

کاخ سفید بارها از کشورهای خلیج فارس به دلیل قصور در مقابله با گروه تروریستی داعش گلایه کرده است؛ اما مبارزه با این گروه تروریستی هرگز ارجعیت عربستان سعودی نبوده است. رژیم آل سعود  و متحدان عرب آن بیشتر به دنبال سرنگونی بشار اسد هستند. این درحالیست که حملات هوایی روسیه در حمایت از سوریه موفقیت آمیز بوده و می تواند بشار اسد را در قدرت حفظ کند. تحلیلگران بر این باورند، این مسائل عربستان سعودی را بیشتر برای دخالت در بحران سوریه مصمم می کند. زیرا هدف آنها تنها برکناری اسد از قدرت است.

2. آیا عربستان واقعا نیروهای زمینی خود را به سوریه اعزام می کند؟

اینکه ادعاهای عربستان به واقعیت تبدیل می شود یا خیر همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. عربستان سعودی مدعی شده مداخله نظامی این کشور در سوریه حتمی است. وزیر امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد آنکارا و ریاض در حال آماده سازی اقدامات لازم برای حمله به سوریه هستند. حتی سعودی ها مانورهای نظامی گسترده ای را آغاز کرده اند. برخی کارشناسان معتقدند اینها تنها ادعاهای عربستان است؛ زیرا "عادل الجبیر،" وزیر امور خارجه عربستان چند روز پیش اعلام کرد اعزام نیروی زمین این کشور به سوریه تنها با موافقت ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا امکانپذیر است.

3.آیا مداخله نظامی عربستان مؤثر خواهد بود؟

عربستان سعودی و متحدان عرب آن در حال حاضر در باتلاق جنگ یمن گرفتار شده اند. به عقیده برخی کارشناسانِ سیاست خارجی، این مسئله مانع از حضور آنها در جنگ داخلی سوریه می شود. "جیمز کلپر،" رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا در این خصوص گفت: "علاقه عربستان برای حضور در سوریه را تحسین میکنم؛ اما این یک چالش جدی برای آنهاست." برخی دیگر معتقدند حضور نیروهای عربستان در سوریه می تواند مؤثر واقع شود.

4. اگر سرنگونی اسد ارجعیت عربستان است، چرا می خواهد با داعش بجنگد؟

کارشناسان بر این باورند که این اقدام اهدافی نظامی و سیاسی برای عربستان به دنبال دارد. نخست، این مسئله به تقویت حضور عربستان در منطقه کمک می کند. این مسئله باعث پررنگ تر شدن نقش رهبری عربستان در ائتلاف ضد داعش می شود. برخی حضور نظامی عربستان را در سوریه به منظور اعمال فشار بر واشینگتن عنوان کرده اند.

5. آیا نیروهای سعودی می توانند نیروهای بشار اسد را شکست دهند؟

بسیاری معتقدند دخالت نظامی عربستان در سوریه و درگیری با نیروهای حامی بشار اسد می تواند منجر به تشدید این جنگ و افزایش بی ثباتی در منطقه شود. یکی از مقامات عربستان اعلام کرد: مسلم است که هدف ائتلاف عربستان در سوریه، مقابله با داعش نیست. هدف عربستان برکناری بشار اسد و مقابله با نیروهای تحت حمایت ایران است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
آل سعود یا آل یهود !؟! (سوتی پادشاه عربستان)