عدم توسعه اپلیکیشن‌های کاربردی، اصلی ترین مشکل آیپد پرو برای فروش


اصلی‌ترین شعار تبلیغاتی اپل برای فروش آیپد پرو روی نرم‌افزار‌های حرفه‌ای و اپلیکیشن‌های کاربردی بنیان نهاده شده است. اما توسعه‌دهندگانِ اپلیکیشن‌های کاربردی و حرفه‌ای، آیپد پرو را نه به عنوان یک پلتفرم جدید، بلکه یک معادله‌ی مجهول و حل نشده می‌بینند" از این‌رو هسته‌ی بازاریابی اپل برای آیپد پرو با مشکلاتی دست به گریبان است که باید راه حل آن را در اپ استور جستجو کرد. با زومیت همراه باشید.

یکی از مسائلی که می‌توان آن را پاشنه‌ی آشیلی برای آیپد پرو خواند، استفاده از یک سیستم‌عامل متعلق به دنیای گجت‌های موبایل است

 اپل در مراسم معرفی محصولات خود که سپتامبر سال جاری برگزار شد، آیپد پرو یا همان تبلت غول پیکر خود را معرفی کرد. این تبلت از چندی پیش روانه‌ی بازار شده و علاقمندان می‌توانند این محصول را خریداری کنند. اپل با وجود افول در بازار تبلت‌ها، پتانسیل زیادی را برای فروش این محصول به کسب و کارها و کاربران حرفه‌ای قائل است. کاپرتینویی‌ها به نوعی آیپد پرو را با شعار جایگزین کردن آن با رایانه‌های رومیزی روانه‌ی بازار کرده‌اند که حتی می‌توان قدرت پردازشی بالا را نیز شاهدی بر این ادعا خواند. اما آیا همه چیز در قدرت سخت‌افزاری بالای این محصول خلاصه می‌شود؟ یکی از مسائلی که می‌توان آن را پاشنه‌ی آشیلی برای آیپد پرو خواند، استفاده از یک سیستم‌عامل متعلق به دنیای گجت‌های موبایل است. iOS که در گوشی‌های آیفون و تبلت‌های دیگر خانواده‌ی آیپد مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیشتر به عنوان پلتفرمی شناخته شده که می‌توان اپلیکیشن‌های مورد نیاز را با پرداخت مبالغ کمتری در مقایسه با نرم‌افزار‌های مورد استفاده تحت دسکتاپ، خریداری کرد. توسعه‌دهندگان نیز همین موضوع را مطرح کرده و به این موضوع اشاره می‌کنند که اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور برای iOS، از نظر هزینه‌ی دریافتی تابع قانون نانوشته‌ای از نظر قیمت تعیین شده هستند و نمی‌توان کاربران این گجت‌ها را با عرضه‌ی نسخه‌‌ای از نرم‌افزارهای تحت دسکتاپ، ملزم به پرداخت هزینه‌ای مشابه نسخه‌ی دسکتاپ کرد.

البته این مشکل فقط محدود به آیپد پرو نیست؛ بلکه این موضوع را باید مساله‌ای خواند که در حوزه‌ی گجت‌های مبتنی بر پلتفرم‌های موبایل وجود دارد. اما اهداف تعیین شده برای آیپد پرو باعث شده تا این موضوع پررنگ تر از پیش برای توسعه‌دهندگان مطرح شود. این موضوع باعث می‌شود تا کمپانی‌ها در زمان الویت‌بندی عرضه‌ی نرم‌افزارهای خود برای رایانه‌های رومیزی یا گجت‌های موبایل با چالش‌هایی روبرو شوند.

یکی از مواردی که توسعه‌دهندگان در مورد آن انتقاد می‌کنند، عدم وجود امکان عرضه‌ی نرم‌افزار تحت نسخه‌ی Trail یا محدودیت زمانی استفاده از نسخه‌ی کامل برنامه است

یکی از مواردی که توسعه‌دهندگان در مورد آن انتقاد می‌کنند، عدم وجود امکان عرضه‌ی نرم‌افزار تحت نسخه‌ی Trail یا محدودیت زمانی استفاده از نسخه‌ی کامل برنامه است. شمار دیگری از توسعه‌دهندگان به این موضوع اشاره می‌کنند که فروش اپلیکیشن‌ها از طریق اپ استور دیواری را بین توسعه‌دهندگان و کاربران ایجاد می‌کند که از این طریق تعامل بین کاربران و توسعه‌دهندگان تا حدودی سخت‌تر از گذشته می‌شود. آیپد پرو به نوعی توسعه‌دهندگان را مجبور می‌کند تا استراتژی درآمدزایی خود را متحول کنند.

پیتر املی و امانوئل سا، بنیان‌گذاران کمپانی Bohemian Coding هستند که اپلیکیشن Sketch را به عنوان یک اپلیکیشن شناخته شده برای استفاده در حوزه‌ی طراحی توسعه داده است. همانطور که اشاره کردیم این اپلیکیشن برای استفاده توسط طراحان گرافیک حرفه‌ای توسعه یافته است. این کمپانی به صراحت اعلام کرده که تصمیمی برای عرضه‌ی اپلیکیشن خود برای آیپد پرو ندارد. این اپلیکیشن در حال حاضر تحت سیستم‌عامل مکینتاش در اختیار کاربران قرار دارد و تا کنون نیز نقدهای مثبتی را از جانب کاربران دریافت کرده است.

ipadpro 1 11db8

 سا در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

آیپد پرو گجت جذابی است. این تبلت از صفحه‌ی نمایش بسیار بزرگ و زیبایی بهره می‌برد. اپلیکیشن‌ها در پلتفرم iOS با قیمت بسیار پایینی به فروش می‌رسند و این موضوع برگرفته از عدم امکان عرضه‌ی نسخه‌های آزمایشی با فعالیت در محدوده زمانی کوتاه است. ما تصمیمی برای ارائه‌ی Sketch در iOS‌ نداریم؛ چراکه بازگشت سرمایه‌‌ی خود از این پلتفرم را پیش‌بینی نمی کنیم.

وجود نسخه‌های آزمایشی این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با دانلود اپلیکیشن یا نرم‌افزار مورد نظر، به قابلیت‌های آن پی برده و در این صورت برای پرداخت مبلغ واقعی تعیین شده برای آن ترغیب شوند.

املی در مورد قیمت اپلیکیشن Sketch می‌گوید:

نرم‌افزار ما برای مک با قیمت ۹۹ دلار به فروش می‌رسد؛ از این‌رو ما نمی‌توانیم از کاربران بدون اینکه محیط اپلیکیشن را مشاهده کرده باشند، انتظار پرداخت ۹۹ دلار را داشته باشیم. از طرفی دیگر ما نمی‌توانیم اپلیکیشن خود را به دلیل فروش در اپ استور با قیمت کم روانه‌ی بازار کنیم؛ چراکه اپلیکیشن ما جزء گزینه‌های ارزشمند است.

 جیرد سینکلیر توسعه‌دهنده‌ی دیگری است که دلیل جلوگیری از شکوفا شدن اپلیکیشن‌ها برای آیپد پرو تحت iOS را امتناع لجوجانه‌ی اپل از سیاست‌های اپ استور عنوان کرده است. سینکلیر به این موضوع اشاره کرده که آیپد پرو را می‌توان بی شک یک رایانه‌ی بسیار قدرتمند خواند که این موضوع برگرفته از قدرت سخت‌افزاری بالای این گجت است. وی دلیل اینکه نمی‌توان اپلیکیشن‌های قدرتمندی را برای آیپد پرو یافت، نه در ضعف مهندسی، بلکه در سیاست‌های یک طرفه‌ی اپ استور می‌داند.

یکی دیگر از سیاست‌هایی که مانع توسعه‌ی اپلیکیشن‌های قدرتمند برای آیپد پرو می‌شود، عدم امکان ارائه‌ی بروزرسانی برای اپلیکیشن‌ها در ازای دریافت مبلغ از کاربران است

یکی دیگر از سیاست‌هایی که مانع توسعه‌ی اپلیکیشن‌های قدرتمند برای آیپد پرو می‌شود، عدم امکان ارائه‌ی بروزرسانی برای اپلیکیشن‌ها در ازای دریافت مبلغ از کاربران است؛ همین موضوع باعث می‌شود تا بعضا توسعه‌دهندگان برای درآمدزایی درازای ارائه‌ی امکانات بیشتر، اپلیکیشن‌های جدیدی را تولید کنند. کریس لیسیکو، توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن Capo با اشاره به این موضوع، نگرانی در خصوص عدم امکان دریافت مبالغ بیشتر درازای ارائه‌‌ی بروزرسانی و امکانات بیشتر را از سایر کمبودهای اپ استور خوانده است. در حال حاضر اپلیکیشن Capo در ازای پرداخت ۲۹.۹۹ دلار در اختیار کاربران مک قرار می‌گیرد؛ این در حالی است که همین اپلیکیشن با قیمت ۹.۹۹ دلار در اپ استور به فروش می‌رسد.

ipadpro 2 f5672

البته لیسیکو در مورد آیپد پرو بسیار امیدوار است و این گجت را هنوز در روزهای اولیه حیات خود عنوان کرده است. وی همگرایی پلتفرم‌های موبایل با دسکتاپ را زمانی ممکن می‌خواند که استراتژی قیمت گذاری در پلتفرم موبایل تغییراتی را به خود ببیند.

شمار دیگری از توسعه‌دهندگان هزینه‌ی توسعه‌ی نسخه‌های بعدی و گسترش نسخهٔ‌های اولیه را بسیار بیشتر از توسعه‌ی نسخه‌ی اولیه می‌دانند؛ چراکه اضافه شدن امکانات جدید در کنار پشتیبانی از زبان‌های بیشتر نیاز به کارکنان بیشتری دارد که همین موضوع امر نگهداری و توسعه‌ی هر چه بیشتر را مشکل‌تر و هزینه‌بر تر می‌کند.

کمپانی‌های بزرگی چون مایکروسافت و ادوبی با فروش عضویت سرویس‌های ابری خود، مشکل درآمدزایی از اپلیکیشن‌های آیپد پرو را حل کرده‌اند

البته این موضوع برای کمپانی‌های بزرگی نظیر مایکروسافت و ادوبی بسیار متفاوت است. همانطور که در جریان هستید، همزمان با معرفی آیپد پرو، هر دو کمپانی نسخه‌های رایگان اپلیکیشن‌های خود را رونمایی کردند. هیچ یک از دو کمپانی مورد نظر در مورد تعداد دانلود‌های اپلیکیشن‌های خود برای آیپد پرو نگرانی خاصی ندارند؛ چرا که این کمپانی‌ها کاربران را از طریق نسخه‌های بهبود یافته‌ و رایگان اپلیکیشن‌های خود به سمت عضویت در سرویس‌های ابری و کسب درآمد سوق خواهند داد. مساله‌ی درآمد در اپ استور تنها توسعه‌دهندگان کوچکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که باید ۳۰ درصد از درآمد خود را به اپل تقدیم کنند.

اپل به این موضوع اشاره کرده که در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد عاید توسعه‌دهندگان کرده است. براساس آمارهای منتشر شده توسط این کمپانی، توسعه‌دهندگان تاکنون از طریق فروش اپلیکیشن‌ها و بازی‌های خود بیش از ۳۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند. این کمپانی مصرانه روی این موضوع تاکید می‌کند که ۷۰ درصد از درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌ها عاید توسعه‌دهندگان می‌شود. در حال حاضر اپ استور میزبان بیش از یک میلیون اپلیکیشن آیفون و ۸۵۰٫۰۰۰ اپلیکیشن برای آیپد است.

آمار ارائه شده توسط گارتنر نشان از این دارد که بیش از ۴۱ درصد از درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌ها در سال ۲۰۱۶، ناشی از خریدهای درون اپلیکیشنی خواهد بود. همچنین در سال ۲۰۱۶ اپلیکیشن‌هایی که قیمت آن‌ها بین ۰.۹۹ تا ۲.۹۹ دلار است، بیشترین تعداد دانلود را به خود اختصاص خواهند داد.

به گفته‌ی توسعه‌دهندگان تعیین قیمت ۰.۹۹ دلاری برای اپلیکیشن‌ها به تنهایی عاملی بازدارنده برای کاهش میزان دانلود اپلیکیشن‌ها است؛ حال در صورتی که مبلغ هر اپلیکیشن بسیار بیشتر باشد، باید در انتظار کاهش شدید دانلود آن بود.

اما در صورتی که اپل سیاست‌های خود در مورد اپ استور را تغییر ندهد، چاره‌ی کار چیست؟ استفاده از سیاست‌های مبتنی بر فروش حق عضویت یا بهره‌گیری از پرداخت‌های درون برنامه‌ای یکی از راه‌های توسعه‌دهندگان است؛ اما همانطور که اشاره کردیم همه‌ی توسعه‌دهندگان و کمپانی‌ها قدرت و پشتوانه‌ی لازم برای در پیش گرفتن این مدل تجاری را ندارند. یکی دیگر از روش‌های درآمدزایی برای اپلیکیشن‌ها، استفاده از الگوی فروش ترکیبی اپلیکیشن‌های تحت وب و تحت پلتفرم iOS است. برای مثال می‌توان به اپلیکیشن Animoto اشاره کرد که ابزار ویرایش ویدیویی خود را در ازای دریافت ۹.۹۹ تا ۲۹.۹۹ دلار در نسخه‌ی وب به کاربران عرضه می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند اپلیکیشن این سرویس را در ازای پرداخت حق عضویت ماهانه‌ی ۴.۹۹ دلاری بصورت رایگان از اپ استور دانلود کنند.

 باید دید که اپل در قبال کمبود اپلیکیشن‌های کاربردی و مواردی که مد نظر کسب و کارها است، چه سیاست‌هایی را در پیش خواهد گرفت؟ آیا این کمپانی همچنان بر استراتژی‌های خود پافشاری می‌کند یا برای جذب کاربران بیشتر در جهت خواسته‌های توسعه‌دهندگان گام بر می‌دارد؟ نظر شما در این خصوص چیست؟


ویدیو مرتبط :
‫سه عامل اصلی عدم موفقیت در فروش کالاها یا خدمات‬‎