پناهجوی خودسوزی کرده ایرانی از فقدان مراقبت‌های پزشکی رنج کشید


همسر امید معصوم‌علی، پناهجوی ایرانی که پس از به آتش کشیدن خود در مرکز نگهداری نائورو جان باخت می‌گوید، همسرش به مدت 2 ساعت بدون هیچ گونه مراقبت پزشکی در بیمارستان بود و تا پیش از رساندن مورفین به مدت 8 ساعت نیز درد می‌کشید.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری ای بی سی استرالیا، نانا معصوم‌علی می‌گوید: 24 ساعت طول کشید تا تیم امداد پزشکی هوایی به نائورو وارد شود. در حالی که از مرکز اصلی تا این منطقه فقط 6 ساعت پرواز است.

ویدیویی که هفته گذشته منتشر شد و امید معصوم‌علی را نشان می‌داد که در مرکز پزشکی نائورو از درد فریاد می‌کشد، پرسش‌هایی را درباره‌ی استاندارد مراقبت‌های پزشکی که برای او انجام شده را مطرح می‌کند. امید خود را در برابر سه تن از کارمندان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در کانبرا در روز چهارشنبه گذشته به آتش کشید. معصوم‌علی روز جمعه در بیمارستان بریسبین درگذشت.

دکتر فترفود از پزشکان پناهجویان که پس از این حادثه با نانا معصوم‌علی در تماس بود به ای بی سی گفت: این وضعیت بار دیگر این دروغ را افشا کرد که با افرادی که در مراکز نگهداری ساحلی هستند همان رفتاری صورت می‌گیرد که با افراد در استرالیا هستند.

او ادامه داد: چه موقعی شما شاهد بودید که یک قربانی با سطح سوختگی شدید که برخی گزارش‌ها آن را 80 درصد و برخی 90 درصد اعلام کرده‌اند در بیمارستان از درد فریاد بکشد و این طرف آن طرف برود. لازم است تا از سوابق پزشکی زمان دقیق مداخله پزشکان تحقیقاتی صورت گیرد.

فترفود گفت:‌ هر کس که این شخص را در بخش اورژانس معاینه می‌کرد باید دستور انتقال هوایی او را در ظرف مدت 15 دقیقه صادر می‌کرد.

کمپانی پزشکی که اداره این کلینیک را در نائورو بر عهده دارد، اعلام نکرد که چه زمانی پزشکان تصمیم گرفتند تا به دنبال انتقال بیمار باشند.

کرفلایت، متصدی آمبولانس هوایی اعلام کرد نمی‌تواند اطلاعاتی را درباره‌ی زمان انتقال ارائه کند.

سخنگوی دپارتمان مهاجرت و حفاظت از مرز در پاسخ به پرسش زمان انتقال معصوم علی به بریسبین گفت: به محض این که دپارتمان از این حادثه اطلاع یافت بدون درنگ درخواست آمبولانس هوایی را مطرح کرد.

دکتر فترفود گفت: وضعیت معصوم‌علی در زمانی که به بریسبین رسید وخیم‌تر شد. او دچارکمبود اکسیژن حاد شد و اکسیژن به بافت‌های حیاتی قلب و مغزاش نرسید و در نتیجه کمبود اکسیژن دچار حمله قلبی شد.

جسد امید معصوم‌علی به ایران باز گردانده خواهد شد. خانم معصوم‌علی نیز که در کمپ مهاجران در بریسبین است به نائورو بازگردانده خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
شورش در بازداشتگاه پناهجوی پی مرگ یک پناهجوی ایرانی