علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



پرتألیف ترین اساتید پزشکی/ جزئیات جهش علمی دانشگاه پزشکی تهران


جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کل آمار تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ثبت شده در پایگاه استنادی اسکوپوس ۲۷ هزار و ۶۶۱ مدرک است که بیشترین تولیدات علمی این دانشگاه مربوط به سال های اخیر و به شرح زیر است:

تعداد مدرک

سال

۵۲ مدرک

۲۰۱۶

۳ هزار و ۱۴۶

۲۰۱۵

۳هزار و ۶۱۰

۲۰۱۴

۳ هزار و ۷۷۴

۲۰۱۳

۳ هزار و ۶۳۳

۲۰۱۲

۲ هزار و ۹۳۰

۲۰۱۱

۲ هزار و ۸۸

۲۰۱۰

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وی افزود: این دانشگاه در سال ۲۰۰۵ میلادی تنها ۷۶۳ مدرک تولید کرده بود که از آن سال به بعد بر میزان آمار تولید علم این دانشگاه به طور شگفت آوری افزوده شده است . در سال ۲۰۰۶ تعداد هزار و ۶۰ مدرک، در سال ۲۰۰۷ تعداد هزار و ۲۸۰ مدرک، در سال ۲۰۰۸ تعداد هزار و ۶۲۶ مدرک و در سال ۲۰۰۹ تعداد هزار و ۸۶۳ مدرک.

مهراد یادآور شد: آمارهای بالا در خور توجه است. این آمارها نشان دهنده توانمندی و ظرفیت هایی است که در تحقیقات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشاهده می شود.

باقر لاریجانی در صدر جدول نویسندگان پر تالیف دانشگاه علوم پزشکی تهران

وی با اشاره به انتشارات برخی از استادان پژوهشگر این دانشگاه گفت: باقر لاریجانی با ۶۲۹ مقاله در صدر جدول نویسندگان پر تالیف دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارد. رتبه های دوم تا پنجم نیز به ترتیب به عبداللهی با ۵۷۰ مقاله، دهپور با ۴۳۹ مقاله، رضایی با ۴۳۷ مقاله، ملک زاده با ۳۶۱ مقاله اختصاص دارد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یادآور شد: در  انتشار ۲۷ هزار و ۶۶۱ مدرک توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران، جمعاً ۱۶ هزار و ۶۳ نویسنده همکاری داشته اند که البته برخی از این اسامی تکراری و به دفعات در تدوین و انتشار مقالات علمی کوشش کرده اند.

وی افزود: از  این دانشگاه تعداد ۹ اختراع در پایگاه استنادی اسکوپوس به ثبت رسیده است.

مهراد اظهار داشت : دانشگاه  علوم پزشکی تهران با موسسات علمی زیادی همکاری دارد. نگارش مقالات علمی در این دانشگاه به خاطر ماهیت میان رشته ای و وابستگی های تخصصی با دانشگاه های زیادی صورت گرفته است.

بیشترین همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

وی اضافه کرد: از  کل ۲۷ هزار و ۶۶۱ مدرک تعداد ۲ هزار و ۳۴۶ مدرک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تعداد هزار و ۷۲۳ مدرک با همکاری دانشگاه تهران، تعداد هزار و ۵۷۱ مدرک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران، تعداد هزار و ۲۳۳ مدرک با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و تعداد هزار و ۲۰۵ مدرک با همکاری دانشگاه تربیت مدرس چاپ و منتشر شده است.

رئیس کمیته رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به منبع انتشار آثار علمی پژوهشگران و استادان این دانشگاه گفت: در صدر این منابع ۴ نشریه بیشترین مقالات علمی را منتشر کرده اند. نشریه acta medica iranica با ۸۵۴ مدرک، نشریه Archives of Iranian Medicine با ۵۹۴ مدرک، نشریه Tehran University Medical Journal  با ۵۸۸ مدرک و Iranian Red Crescent Medical Journal با ۵۲۹ مدرک.

وی گفت: از نظر تقسیمات موضوعی که نشان دهنده فعالیت های علمی تحقیقاتی اعضای هیات علمی و پژوهشگران این دانشگاه است از کل ۲۷ هزار و ۶۶۱ مدرک تعداد ۲۰ هزار و ۴۷۵ مورد (۷۴ درصد) در رشته پزشکی منتشر شده است.

بیشترین انتشار مدرک علمی در رشته پزشکی

مهراد خاطرنشان کرد: میزان انتشارات رشته های بیوشیمی، ژنتیک و بیولوژی مولکولی ۳ هزار و ۹۷۴ مدرک (۱۴.۴ درصد)، داروسازی ۳ هزار و ۲۵۰ مدرک (۱۱.۷ درصد)، ایمن شناسی و میکروبیولوژی ۲ هزار و ۱۲۸ مدرک (۷.۷ درصد) و شیمی هزار و ۳۵۱ مدرک (۴.۹ درصد) است.

وی اضافه کرد: آمار  تولیدات علمی رشته های علوم اعصاب، کشاورزی و علوم زیستی ، علوم محیطی، مهندسی، مهندسی شیمی، پرستاری، دندانپزشکی، علم مواد، بهداشت، فیزیک و علوم اجتماعی در مرتبه های بعدی قرار دارد.

رئیس گروه اطلاعات شناسی دانشگاه شیراز گفت: چند سالی است که همکاری های بین المللی و بین المللی سازی دانشگاه ها به شدت مورد توجه است و دانشگاهها در این باره سخت تلاش می کنند.

وی افزود: گرچه پیش از این نیز همکاری های بین المللی بین استادان و پژوهشگران ایرانی با سایر کشورها رایج و متداول بود اما در سال های اخیر و با تاسیس واحدهای بین المللی در دانشگاه های کشور همکاری هایی در این سطح رونق بیشتری پیدا کرده است.

بیشترین همکاری علمی پژوهشگران علوم پزشکی تهران با آمریکا

مهراد اظهار داشت: بر این اساس از کل ۲۷ هزار و ۶۶۱ مدرک ثبت شده در پایگاه اسکوپوس به نام دانشگاه علوم پزشکی تهران، تعداد هزار و ۶۲۷ مقاله با همکاری آمریکا، تعداد ۷۲۵ مقاله با همکاری انگلستان، تعداد ۵۳۷ مقاله با همکاری کانادا، تعداد ۳۵۷ مقاله با همکاری آلمان و تعداد ۳۳۷ مقاله نیز با همکاری کشور سوئد به چاپ سپرده شده است.

وی افزود: سایر کشورهای همکاری کننده شامل استرالیا، فرانسه، سوئیس، هلند، ایتالیا، ژاپن، مالزی، هند، اسپانیا و بلژیک است.

رئیس کمیته رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: سهم مقالات علمی از مجموع مدارک اعلام شده، بیشتر از سایر فرآورده های علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است . تعداد مقاله ها ۲۳ هزار و ۷۳۷ مقاله است. مطالب مروری، نامه ها، مقالات کنفرانس ها، یادداشت ها و مطالب سردبیری در مرتبه های بعدی قرار دارند.

وی گفت: زبان انگلیسی در نشر آثار علمی در سطح جهان اولویت اول پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران است. تعداد مدارک انگلیسی ۲۶ هزار و ۲۹۳ مورد ، تعداد مدارک فارسی هزار و ۹۰ مورد، تعداد مدرک عربی ۳۰۳ مورد، تعداد مدرک فرانسه ۶۷ مورد و تعداد مدرک ترکی ۳۷ مورد است.

مهراد خاطرنشان کرد: یادآوری می شود که درباره مدارک غیر انگلیسی که در اینجا به آن اشاره شد تنها بخش چکیده های انگلیسی این زبان ها مورد توجه است.

وی تاکید کرد: پایگاه استنادی اسکوپوس پایگاهی است حاوی چکیده ها و استنادات مقالات علمی که در نشریات معتر بین المللی چاپ می شود. این پایگاه ۲۲ هزار نشریه علمی را که توسط بیش از ۵ هزار ناشر منتشر می شود نمایه سازی و تحلیل استنادی می کند.


ویدیو مرتبط :
جشن علوم پایه پزشکی ورودی 91 دانشگاه علوم پزشکی تهران 2