علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



افشای رازهای اتمسفر مریخ در نشست خبری ناسا/ جو مریخ چطور ربوده شد!


دانش > نجوم - مقام‌های ناسا بر اساس سه تحقیقی که به تازگی بر اساس اطلاعات دریافت شده از فضاپیمای MAVEN صورت گرفته یافته‌های جدیدی را درباره علت وضعیت کنونی اتمسفر مریخ در نشست خبری خود اعلام کردند.

اوضاع مریخ که حالا تبدیل به بیابانی سرد و یخ‌زده شده همیشه این‌طور نبوده است. تقریبا 4 میلیارد سال پیش، مریخ اتمسفر بسیار ضخیمی داشته که با داشتن مقادیر کافی گاز می‌توانسته تمام سطح این سیاره را گرم نگه دارد، از اقیانوس ها محافظت کند و باعث شود مریخ،سیاره‌ای قابل حیات باشد. .

محققان ناسا در نشست خبری خود تأکید کرده‌اند که توفان‌های خورشیدی عامل از بین رفتن تدریجی اتمسفر مریخ بوده‌اند. توفان‌های خورشیدی به صورت تدریجی اما مداوم اتمسفر مریخ را تضعیف کرده و از بین برده‌اند. MAVEN به تازگی توفان بزرگ خورشیدی را در زمان رسیدن به مریخ رصد کرده که اطلاعات قابل توجهی در اختیار دانشمندان ناسا قرار داده است. به گفته مقام‌های ناسا اطلاعات دریافت شده نشان می‌دهد که به طور متوسط هر ثانیه ۱۰۰ گرم از اتمسفر مریخ توسط بادهای خورشیدی ربوده شده است.

اتمسفر مریخ از نظر غلظت در حال حاضر حدود یک درصد اتمسفر زمین است و جو اندکی را که احاطه اش کرده نیز مدام به فضای بیرون نشت می‌کند. 

توفان های خورشیدی (Solar wind) جریانی از ذرات یونی (پلاسما) انرژی داری هستند که از طرف خورشید به فضا در تمام جهات ساطع می‌شوند. همین توفان های خورشیدی هستند که در برخورد با سطوح فوقانی جو زمین باعث ایجاد شفق قطبی و حتی گاهی تداخل جریانهای برق و سیستمهای ارتباطاتی می‌شوند. 

دانشمندان ماجرای جو مریخ را مانند برداشتن سکه‌های ناچیز از یک قلک پس‌انداز شبیه کرده‌اند؛برداشت‌های کمی که در مدت طولانی همه چیز را بر فنا می‌دهد.

جو مریخ از ۹۵٫۳۲ درصد دی اکسید کربن، ۲٫۷ درصد نیتروژن، ۱٫۶ درصد آرگون و ۰٫۴ درصد اکسیژن، مونوکسید کربن و دیگر گازها تشکیل شده است. بادهای خورشیدی اما به صورت مداوم باعث گریز گازهای سیاره سرخ به کهکشان شده‌اند. به گفته دانشمندان میلیاردها سال پیش که خورشید هم جوان‌تر بوده شدت این مسئله بیشتر بوده است. حالا هر جند این جریان شدت کمتری دارد اما هم چنان ادامه دارد. این مسئله به دانشمندان نشان داده که مریخ از سیاره‌ای گرم،پر آب و با قابلیت حیات در طی سالیان چطور به بیابان سرد و یخ‌زده کنونی تبدیل شده است. اتمسفر زمین که دارای میدان مغناطیسی قدرتمندی است در برابرانفجارهای مداوم نور، تشعشع و ذرات درون اتمی منتشره از خورشید مصون است. اما مریخ این وضعیت را ندارد. میدان مغناطیسی این سیاره بسیار ضعیف است و هنگامی که توفان‌های خورشیدی به لایه های بالایی اتمسفرش ضربه می زنند، اتم به اتم آن را می سایند و از اتمسفرش جدا می‌کنند. ناسا چند وقت قبل در یک کشف مهم {اینجا} اعلام کرد که در مریخ آب جاری همراه با نمک وجود دارد. این آب جاری اکنون در فصل گرمای مریخ سرد و یخ‌زده وجود دارد اما در میلیاردها سال قبل و زمانی که مریخ اتمسفری ضخیم داشت احتمالاً آن‌قدر گرم بوده که رودخانه و دریاچه و اقیانوس آب داشته باشد.

۵۴۵۴


ویدیو مرتبط :
هواپیما بدون سرنشین جدید ناسا در اتمسفر مریخ پرواز خواه