قلب بندرعباس، غرق در فاضلاب + عکس


خورگورسوزان در بندرعباس به یک معضل زیست محیطی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج‌فارس، خورها به عنوان یکی از سازه‌های اصلی در بسیاری از شهرهای ساحلی ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرند، سازه‌هایی که کارکرد آنها تخلیه آب باران و جلوگیری از بروز سیل است.

بندرعباس با داشتن هفت خور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. ازخورهایی که در شهر بندرعباس نقش حیاتی دارد می‌توان به خور گورسوزان اشاره کرد. این خور با مساحت حدود سه کیلومتر مربع در منطقه مرکزی بندرعباس قرار دارد و به جای هدایت آبهای روان، پسآب تصفیه خانه فاضلاب را به دریا هدایت می‌کند.

شهروندانی که در نزدیکی این خور زندگی می‌کنند به دلیل اختلاف میان شهرداری و آب و فاضلاب بیشترین ضرر را می بینند. از یک طرف آلودگی‌های زیست محیطی و از سوی دیگر تبدیل شدن خور به جایگاه معتادان و حیوانات سرگردان و بدتر از همه اینها ایجاد بوی بد و متعفن این خور، مردم ساکن در این منطقه را آزار می‌دهد ولی همچنان این خور به دلیل درگیری میان این دو ارگان بلاتکلیف مانده است.

ورود فاضلاب شهر بندرعباس به خلیج‌فارس در چند سال اخیر موجب بروز معضلات زیست محیطی مانند کشند قرمز و ازبین رفتن حجم زیادی از آبزیان و مرجان‌های دریا شده است. نتایج نمونه برداری‌های انجام شده از پسآب خروجی به خور گور سوزان، وجود بار میکروبی بالای را در این خورها نشان می دهد و منابع آن شرایط زیست محیطی را برای ورود به آب‌های سطحی و دریا ندارد.

پروژه پاکسازی و ساماندهی خورگورسوزان از سال 1391 به تصویب استاندار وقت و با هدف رهاسازی این خور از پساب و تبدیل آن به یک فرصت گردشگری با تعهد شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان آغاز شد. با گذشت سه سال از آغاز طرح پاکسازی خور گورسوزان تاکنون، همچنان پساب با بار میکروبی بالا( براساس نتایج نمونه برداری‌های محیط زیست هرمزگان) از تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس به این خور سرازیر می‌شود.

مدیرعامل این شرکت، اجرای این طرح را مغایر با قانون اعلام کرد و گفت: اجرای این طرح وظیفه شهرداری است.

در زمان واگذاری طرح ساماندهی خور گورسوزان، 700 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبار استانی مصوب شد اما تاکنون اختصاص نیافته و این شرکت سه میلیارد تومان به پیمانکار طرح ساماندهی خور گورسوزان بدهکار است. در این طرح 3850 متر لوله گذاری انجام شده تا آب دریا را به نقطه شمالی خور هدایت و در آن جاری کند. شهرداری بندرعباس هم اجرای طرح را بر اساس مصوبه آن زمان، وظیفه شرکت آب منطقه‌ای استان دانسته است.

در تمام این سال‌ها مسئولان امر هیچ اقدام جدی‌ برای رفع این معضل نکرده‌اند، هرچند در مصاحبه‌ها و گزارش‌های مختلف کمبود اعتبارات را دلیل اصلی این کم‌کاری‌ها می‌دانند اما این امر نمی‌تواند دلیل موجهی برای کم‌کاری‌ها باشد. از سوی دیگر دانشگاه علوم پزشکی نیز که تنها به عنوان یک نهاد اخطار دهنده عمل کرده بارها این هشدار را داده که قطعا زندگی در اطراف این مکان خطر جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شود. بوی نامطبوعی که این مکان ایجاد می‎کند، گاز متان است که حتی ساختمان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اولین قرارداد فروش پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس به صنایع غرب این شهر با حضور استاندار هرمزگان و دکتر "پروین فرشچی" معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مبادله شد و طبق گفته مدیرکل آب و فاضلاب هرمزگان، آلودگی خور گورسوزان به دلیل رها سازی پساب تصفیه شده بندرعباس در آن نیست و بلکه این آلودگی از ورود فاضلاب محلات بافت‌های فرسوده اطراف به خور گورسوزان است.

حسین خادمی در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا منطقه خلیج فارس مبنی بر اینکه آیا با فروش پساب بندرعباس به صنایع غرب این شهرستان دیگر شاهد ورود فاضلاب به خلیج فارس و آلودگی خور گور سوزان نخواهیم بود؟ گفت: تا زمانی که بافت‌های فرسوده در محلات بندرعباس از نظر زیرساخت درست نشوند نمی‌توانیم از ورود فاضلاب به این خور جلوگیری کنیم.

وی افزود: چندین محله در بندرعباس وجود دارد که دسترسی به فاضلاب برایشان غیرممکن است مگر اینکه زیرساخت های آنها تغییر کند تا بتوان خانه‌های این گونه محلات را نیز به سیستم فاضلاب استان وصل کنیم.

به گزارش ایسنا، با وجود اینکه بازسازی زیرساخت محلات با بافت فرسوده در بندرعباس حتی در صورت امکان کار زمان بری خواهد بود و تا زمانی که اینگونه محلات در این شهر وجود دارد خورگورسوزان همچنان محلی برای ورود فاضلاب به خلیج فارس باقی خواهد ماند. باید دید مسئولان هرمزگان چه تمهیداتی برای پاکسازی خورگورسوزان و جلوگیری فاضلاب خانگی محلات بندرعباس به دریا خواهند داشت. تا زمانی که زیرساخت‌های این گونه محلات درست نشوند همچنان شاهد ورود فاضلاب منازل این گونه محله‌ها به درون خورگورسوزان و از طریق این خور به خلیج فارس خواهیم بود.

انتهای پیام

خورگورسوزان

خورگورسوزان

خورگورسوزان

خورگورسوزان


ویدیو مرتبط :
ویدیوی از وضعیت دفع فاضلاب شهر بندرعباس