سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سلیمی: ارائه تسهیلات ترجیحی به محققان برای جهت‌دهی پایان‌نامه‌ها در چارچوب نیاز کشور/قول رئیس دانشگاه علامه برای تحقق خواسته‌های رهبری


حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین تاکیدات مقام معظم رهبری بر مفهوم علم نافع است،‌ گفت: بر اساس خواسته مقام معظم رهبری فعالیت‌های علمی کشور باید برای جامعه مفید باشد و به باز کردن گره‌های جامعه کمک کند که ما در دانشگاه علامه برای تحقق این خواسته مقام معظم رهبری برنامه‌هایی در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: سرعت رشد علمی و بالا بردن شتاب رشد علمی نیز از دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است که نکات مهمی است و در دستور کار دانشگاه علامه قرار دارد و در گام اول به دنبال این بودیم که با نشست‌های متفاوت با دستگاه‌های اجرایی و انجام پژوهش بنیادین شرایطی ایجاد کنیم که علم و دانش اساتید دانشگاه در خدمت جامعه قرار گیرد که برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

* ارائه بسته‌های پیشنهادی اساتید دانشگاه علامه برای رفع نیاز دستگاه‌های اجرایی

سلیمی از نشست‌های هم‌اندیشی اساتید دانشگاه علامه با دستگاه‌های اجرایی برای ارائه راهکار پیرامون رفع نیازهای جامعه خبر داد و گفت: به زودی بسته‌های سیاستی شامل پیشنهادهای اساتید دانشگاه علامه طباطبایی برای گشودن گره‌های جامعه را منتشر می‌کنیم، این بسته‌ها محصول نشست‌های علمی- پژوهشی اساتید دانشگاه است که تا چند هفته آینده به طور رسمی در خبرگزاری‌ها منتشر و برای سازمان‌های مربوطه اجرایی نیز ارسال می‌شود.

به گفته وی این بسته‌ها در حوزه‌هایی مانند اقتصادی، اجتماعی، مقابله با اعتیاد،‌ سیاست خارجی است.

سلیمی گفت: در رابطه با قراردادهای اجرایی نیز امسال حدود 8 برابر نسبت به سال گذشته قرارداد پژوهشی با دستگاه‌ها داشتیم که این قراردادها در زمینه‌های مختلف است. به طور مثال با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، وزارت کار و تعاون و شهرداری‌ها قراردادهایی داشتیم.

* اقدامات دانشگاه علامه برای جهت‌دهی پایان‌نامه‌ها در چارچوب نیاز کشور

رئیس‌ دانشگاه علامه طباطبایی نقطه‌ضعف آموزش عالی کشور را در حوزه پایان‌نامه‌ها برشمرد و گفت: پایان‌نامه‌های ارزشمندی در دانشگاه‌ها تهیه می‌شود ولی برخی از انها برای دستگاه اجرایی مفید نیست، ما گام‌هایی را برداشتیم که پایان‌نامه‌ها در راستای نیازهای دستگاه‌ها باشد ولی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هنوز کافی نیست.

وی اضافه کرد: با وزارت امور خارجه و ستاد مواد مخدر تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردیم که پایان‌نامه‌ها در خدمت این بخش‌ها قرار بگیرد ولی هنوز تعداد پایان‌نامه‌ها زیاد نیست و البته این مفهوم جدید نیاز به زمان دارد ولی به طور جدی در دستور کار است.

سلیمی گفت: در رابطه با رشد علمی باید بگویم رشد علمی در حوزه علوم اجتماعی و انسانی با حوزه‌های مهندسی و علوم پایه متفاوت است زیرا در حوزه‌های علوم پایه، اساتید می‌توانند نتایج تحقیقات خود را در ژورنال‌های معتبر چاپ کنند ولی در علوم  انسانی به دلیل اینکه پایه‌های فکری اساتید ما با نشریات معتبر جهانی متفاوت است انتشار مقالات برای اساتید ایرانی دشوار است. با این وجود تسهیلات ترجیحی برای اساتید در نظر گرفته‌ایم تا اساتید بتوانند تولیدات علمی خود را که براساس اندیشه اسلامی ایرانی است در نشریات معتبر منتشر کنند.

وی اضافه کرد: اگر با همین رشد تا پایان سال ادامه دهیم انتشار مقالات ما نسبت به سال گذشته در نشریات بین‌المللی حدود 2 برابر می‌شود که اگر این هدف مقرر شود موفقیت بزرگی در حوزه علوم انسانی است که البته موانع جدی برای انتشار مقالات در اندیشه بومی وجود دارد. 

وی گفت: در حوزه رشد علمی این کارها را انجام می‌دهیم ولی قطعا دستاوردهای فوری ما با انتظارات والای مقام معظم رهبری فاصله دارد که به عنوان رئیس دانشگاه علامه طباطبایی قول می‌دهم اساتید ما تمام تلاششان را برای تحقق خواسته‌های رهبری به کار گیرند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
ارائه تسهیلات بیشتر به بانکها جهت دریافت وام از بانک مرکزی اروپا(news.iTahlil.com)