دوست‌حسینی: نباید مواد خام صادر کنیم و محصول ساخته‌شده وارد کنیم


یکی از اعضای اتاق بازرگانی با اشاره به حجم صادرات و واردات ایران گفت: اینکه بگوییم واردات باید کم شود هنر نیست بلکه باید ترکیب صادرات و واردات‌مان با یکدیگر تناسب داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دوست حسینی در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی که در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: یکی از چالش‌های صنعت کشور بهره برداری کم از ظرفیت‌های موجود است که باید برایش راهکار پیدا شود. این موضوع نکته مهمی است. چرا نمی توانیم از ظرفیت موجود خوب استفاده کنیم.

وی ادامه داد:‌ بحث حضور در بازار جهانی که یکی از برنامه‌های ششم هم است و دولت و وزارت صنایع در ماده 14 تاکید کرده که مشارکت فعالان اقتصادی در زنجیره تولید جهانی افزایش پیدا کند. کشور باید در زنجیره تولید جهانی جایگاهش را افزایش دهد.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: نباید این طور باشد که کشور مواد خام بفروشد و محصولات را وارد کند. کشور ایران از این لحاظ دارای یک اقتصاد باز است چون جمع صادرات و وارداتش قابل ملاحظه است ولی متاسفانه عمده صادرات نفتی است. پس یکی از قفل‌ها این است که در زنجیره تولید جهانی جایگاه‌مان پسندیده نیست و آن هم به این دلیل است که مواد خام تحویل می دهیم و محصول ساخته شده وارد می‌کنیم.

او ادامه داد: اینکه بگوییم واردات کم شود هنر نیست. هم صادرات و هم واردات باید افزایش پیدا کند. این ترکیب واردات و صادرات است که باید متناسب باشد و این طور نباشد که مواد خام بفروشیم و جنس محصول ساخته شده را پس بگیریم.

دوست حسینی اضافه کرد: سوال این است که رشد 8 درصدی در اقتصاد ایران میسر است. من می گویم که هم میسر است و هم شایسته ملت ایران است ولی باید قوس های ذهنی باز شود و مبادلات و داد و ستد جهانی شکل بگیرد ،‌در آن صورت است که اقتصاد کشور رقابتی خواهد شد وگرنه اگر برای خود کلاس و جلسه بگذاریم پیشرفتی نخواهیم داشت.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
خام فروشی مواد معدنی