تولید نانو بتن‌های سبک برای افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله توسط محققان ایرانی


یک شرکت فناوری با به کارگیری نانوذرات در ساخت بتن‌های سبک موفق به تولید صنعتی محصولی با وزن مخصوص بسیار سبک‌تر و مقاوم‌تر از بتن‌های معمول در بازار شده است. استفاده از این محصول می‌تواند باعث افزایش مقاومت سازه‌های ساختمانی در برابر زلزله و آسیب‌های ناشی از آن شود.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، مقاوم سازی بناها در برابر زلزله به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و کاهش وزن سازه‌ ساختمانی یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه به شمار می‌رود. با توجه به اینکه بتن بخش عمده‌ای از بار مرده‌ ساختمان را دربر دارد، لذا استفاده از بتن‌های سبک سازه‌ای و مهندسی شده، راهکار مناسبی برای دستیابی به کاهش وزن بنا و مقاوم سازی آن در برابر آسیب‌های ناشی از زلزله خواهد بود.

به گفته‌ مهندس بهمن حاجی سامی، رییس هیأت مدیره‌ این شرکت مهندسی اظهار کرد: این شرکت با به کارگیری نانوذرات سیلیس، اقدام به تولید بتن‌های فوق سبک با خواص بهبود یافته کرده است.

مهندس حاجی سامی در ادامه برخی از مزایا و ویژگی‌های این محصول را عنوان کرد و افزود: «استفاده از این محصول می‌تواند وزن سازه را تا یک تن به ازای هر متر مکعب بتن ریزی نسبت به بتن‌های معمولی، کاهش دهد. این بدان معنی است که به ازای هر متر مربع، وزن سازه بین 110 تا 140 کیلو گرم کاهش می‌یابد. به این ترتیب برای یک سازه با زیربنای 1000 متر مربع، وزن سازه بین 110 تا 140 تن سبک‌تر خواهد شد.

از آنجا که نیروی ناشی از زلزله، ارتباط مستقیم با وزن ساختمان دارد لذا با کاهش چشمگیر آن، مقاومت بنا به هنگام وقوع زلزله افزایش می‌یابد. این مزیت علاوه بر افزایش ایمنی ساختمان‌ها، منجر به افزایش سرعت ساخت بنا نیز می‌شود. علاوه بر این با به کارگیری بتن‌های سبک و کاهش وزن ساختمان، میزان استفاده از آهن آلات و آرماتورها کاهش می‌یابد. این ویژگی نیز کاهش هزینه‌ی مصالح مصرفی را در پی دارد که استفاده از این محصول را مقرون به صرفه‌تر می‌نماید.»

این محصول موفق به کسب تأییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعه‌ فناوری نانو شده و همچنین اختراعی از آن با شماره‌ 008653 و تحت عنوان «تولید بتن سبک با مقاومت زیاد با استفاده از فناوری نانو» ثبت شده است.

به گفته‌ وی، این شرکت محصولات تولیدی خود را به دو صورت، خشک و بسته‌بندی شده و نیز بتن تر عرضه ‌می‌کند.

رییس هیأت مدیره‌ این شرکت مهندسی در توضیح اثرگذاری نانوذرات بر ویژگی نهایی این محصول عنوان کرد: «عمل گیرش بتن ناشی از تشکیل کریستال‌هایی است که از ترکیب آب و سیمان بوجود می‌آید. در تولید بتن‌های سبک‌ سازه‌ای برای کاهش وزن مخصوص بتن، از سنگدانه‌های سبک و مقاوم استفاده می‌شود، اما این سنگدانه‌ها نسبت به ملات بتن از مقاومت کمتری برخوردار هستند. به همین دلیل در بتن‌های سبک سازه‌ای برخلاف بتن‌های عادی مشکل شکست و ایجاد ترک از سنگدانه آغاز می‌شود این در حالی است که در محصول تولیدی این شرکت، با به کارگیری نانوذرات سیلیکا، تشکیل بلورها به جای سطح سنگدانه از خلل و فرج داخلی آن آغاز شده و یک لایه‌ کریستالی بر روی سنگدانه ایجاد می‌شود. این مسأله در نهایت منجر به افزایش چشمگیر مقاومت فشاری بتن می‌شود.»

مهندس حاجی سامی در پایان در خصوص صادرات این محصول توضیح داد: «در حال حاضر به منظور توسعه‌ تولید و عرضه‌ محصول خود مشغول انجام رایزنی‌هایی با توزیع کنندگانی از کشور‌های هند و اندونزی هستیم، ولی هنوز به مرحله‌ نهایی نرسیده‌ایم.»

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پاشش پشم سنگ بر روی بتن به منظور افزایش مقاومت حرارتی