سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نتایج نهایی انتخابات پارلمانی سوریه نشانه چیست ؟


نتایج نهایی انتخابات پارلمانی سوریه نشانه چیست ؟ابتکار/ متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

کمیته عالی انتخابات سوریه نتایج دومین انتخابات پارلمانی در این کشور را اعلام کرد. حزب بعث حاکم در سوریه و هم‌پیمانانش اکثر کرسی‌های پارلمان را تصاحب کردند. به زعم کارشناسان همزمانی برگزاری انتخابات سوریه و مذاکرات ژنو برای تشکیل دولت وحدت ملی می تواند نشان پایان بحران سوریه باشد. حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با « ابتکار» در همین زمینه اظهار کرد به نظر می رسد که برگزاری انتخابات سوریه در امنیت و آرامش و پس از تعدیل قانون اساسی، باشکل گیری پارلمانی که مرکب از فراکسیون ها و گروه های مختلف سیاسی است نقطه پایانی برای بحران سوریه باشد و همچنین حاوی پیام شکست به گروهک های تروریستی و کشورهای مخالف نظام سوریه در سطح منطقه و جهان است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، روزنامه الوطن سوریه نوشت: نتایج انتخابات 13 آوریل نشان داد که لیست‌ الوحده الوطنیه که حزب بعث اعلام کرد و دربرگیرنده نامزدها و احزاب هم‌پیمان آن بود با تمامی نامزدهایش در تمامی استان‌ها پیروز شد. روزنامه بعث وابسته به حزب حاکم سوریه در 24 ماه مارس لیست نامزدهای "الوحده الوطنیه" را با 200 نامزد منتشر کرده بود. به این ترتیب لیست حزب بعث اکثر کرسی‌های پارلمان را که تعداد آن 250 کرسی است به دست آورده است.
میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی سوریه ۵۷.۵۶درصد
رئیس کمیته عالی انتخابات سوریه میزان مشارکت واجدان شرایط رای‌گیری در انتخابات پارلمانی این کشور را که روز چهارشنبه برگزار شد ۵۷.۵۶درصد اعلام کرد. به گزارش تسنیم، «هشام الشعار» رئیس کمیته عالی انتخابات سوریه، شنبه‌شب در یک نشست خبری اعلام کرد «کمیته‌های فرعی انتخابات در همه استان‌ها کار شمارش آراء را به پایان رساندند. شمار واجدان شرایط رای‌گیری در انتخابات سوریه 8 میلیون و 834 هزار و 994 نفر بوده است که از این تعداد 5 میلیون و 85 هزار و 444 نفر در این انتخابات مشارکت داشتند، لذا میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی 57.56 درصد است». رای‌گیری برای انتخابات مجلس قانون‌گذاری سوریه در همه مراکز انتخاباتی استان‌ها، نیمه‌شب چهارشنبه به پایان رسید سپس شعبه‌های مراکز انتخاباتی کار شمارش آراء را تحت نظارت کمیته‌های فرعی در استان‌ها آغاز کردند. پارلمان سوریه 250 کرسی دارد و انتخابات پارلمانی در این کشور هر 4 سال یک‌بار برگزار می‌شود، که آخرین دوره انتخابات آن در سال 2012 و پس از تغییر قوانین برگزار شد به‌طوری که برای اولین بار، به احزاب متعدد اجازه شرکت در انتخابات داده شد.
این مجلس نماینده همه ملت سوریه است
رئیس کمیته عالی انتخابات سوریه با بیان اینکه میزان مشارکت در این دور از انتخابات ممتاز بود، گفت: مردم سوریه علی‌رغم اوضاع سخت و دشوار خود ثابت کردند که از اراده زندگی برخوردارند. «هشام شعار» رئیس کمیته عالی انتخابات سوریه در گفتگو با تسنیم در دمشق گفت: کسانی که در انتخابات پیروز شدند نماینده همه مردم سوریه هستند. وی میزان مشارکت در انتخابات را ممتاز توصیف کرد و گفت: مردم سوریه علی‌رغم اوضاع سخت و دشوار خود توانایی‌شان برای زندگی را به اثبات رساندند. الشعار گفت: کمیته عالی انتخابات سوریه در شمارش آرا دقت و صداقت را سرلوحه کار خود قرار داد و اسامی راه‌یافتگان به پارلمان را اعلام کرد. وی تاکید کرد کسانی که در انتخابات پیروز شده‌اند نماینده اقشار مختلف مردم سوریه هستند و این مجلس نماینده همه ملت سوریه است.
معترضان طی سه روز از تاریخ اعلام نتایج اعتراض خود را ارائه کنند

رئیس کمیته عالی انتخابات سوریه گفت که انتخابات پارلمانی زیر نظارت کامل قضائی برگزار شد. برخی از تخلفات به ثبت رسید و نتایج انتخابات در چهار حوزه انتخابیه در شهر حلب ابطال شد و اقدامات قانونی لازم علیه متخلفان صورت گرفت. رئیس کمیته عالی قضائی سوریه درباره اقدامات قانونی که باید بعد از اعتراضات نامزدهایی که در انتخابات پیروز نشدند لحاظ شود، گفت: کسانی که فکر می‌کنند مستحق پیروزی بودند و پیروز نشده‌اند می‌توانند طی سه روز از تاریخ اعلام نتایج، اعتراض خود را به دادگاه قانون اساسی ارائه کنند، سپس دادگاه عالی قانون اساسی به این درخواستها رسیدگی می‌کند. قانون 7 روز برای بررسی این اعتراضات زمان تعیین کرده است. وی افزود: «افراد راه‌یافته به پارلمان، همه قشرهای مختلف مردم از جمله پزشکان، مهندسان، کشاورزان، کارگران و هنرمندان را شامل می‌شود.»
پیام مهم برگزاری و نتیجه انتخابات سوریه
به تبع برگزاری انتخابات در کشوری چون سوریه که قریب به شش سال درگیر جنگ با تروریسم، مخالفان و معارضان داخلی، حامیان منطقه ای و بین المللی است و همزمان درگیر مذاکرات ژنو برای تشکیل دولت انتقالی است حاوی پیام های چندی در سطوح مختلف داخلی، منطقه ای و جهانی است. در همین رابطه حسن هانی زاده کارشناس خاورمیانه در گفت و گو با «ابتکار» اظهار کرد: در واقع برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه آن هم در شرایط بحرانی و ناامنی موجود پیام مهمی به بازیگران درگیر در بحران چند ساله این کشور است، به دلیل اینکه این انتخابات پس از تعدیل قانون انتخابات و بر اساس قانون اساسی جدید و به همه پرسی گذاشتن آن صورت گرفته است. این انتخابات در حالی صورت گرفت که گروهک های تروریستی تهدید کرده بودند که مانع برگزاری این انتخابات خواهند شد، اما برخلاف گفته آنها انتخابات در امنیت و آرامش کامل برگزار شد و شرکت کنندگان توانستند 250 نماینده از 3500 نامزد انتخاباتی با گرایش های مختلف انتخابات کنند. انتخابات روزهای گذشته در سوریه و اعلام نتایج آن نشان دهنده آن است که دولت و ملت سوریه از طریق تشکیل پارلمانی با گروه های سیاسی مختلف آماده تشکیل دولت وحدت ملی خواهند شد.
انتخابات سقف چانه زنی دولت سوریه را در مذاکرات ژنو افزایش خواهد داد
هانی زاده افزود: نقش حزب بعث در این انتخابات نسبت به دوره های قبل کم رنگ تر بوده و احزاب مخالف دولت نیز در این انتخابات مشارکت داشتند. همه این موارد نشان دهنده این است که این انتخابات سقف چانه زنی دولت سوریه را مذاکرات ژنو افزایش خواهد داد و تشکیل این پارلمان می تواند به تشکیل دولت انتقالی آینده سوریه کمک کند. از سوی دیگر موفقیت در برگزاری این انتخابات نشان دهنده شکست کشورهای عربستان، قطر و ترکیه است. به نظر می رسد تشکیل پارلمان جدید با وجود فراکسیون های مختلف و با حضور مخالفان می تواند نقطه پایانی بر بحران سوریه باشد. این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: این انتخابات پیامی است به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه که در پی براندازی حکومت سوریه وشخص بشار اسد بودند. خود این کشورها از وجود دموکراسی در سوریه وحشت دارند و به همین خاطر بود که مخالفت خود را با آن اعلام کردند.
هانی زاده در نهایت با اشاره به برگزاری انتخابات در شرایط بحرانی و جنگ شش ساله در سوریه اظهار کرد: برگزاری انتخابات در استان های مختلف سوریه بویژه در استان های حلب، ادلب و لاذقیه نشان داد که دولت سوریه بعد از پنج شش سال از جنگ و بحران و گروهک های تروریستی هنوز توانایی اداره کشور را دارد و بر بخش های مختلف کشور مسلط است. این یعنی شکست تروریست ها و ناتوانی آنها در ایجاد اختلال در برگزاری انتخابات سوریه.
انتخابات در کجا برگزار نشد
انتخابات پارلمانی در تمام سوریه به دلیل مسائل امنیتی به‌استثنای الرقه، ادلب، بخش‌هایی از دیرالزور و بخش‌هایی از حومه حلب که در اشغال گروه‌های تروریستی تکفیری است برگزار شد، با این حال برای تمام این استان‌های تحت اشغال، مراکز انتخاباتی ویژه در دیگر استان‌های سوریه در نظر گرفته شد به‌طوری که مثلاً ساکنان شهر الرقه می‌توانستند در مرکز اختصاص یافته برای آنها در شهر دمشق رای خود را به صندوق بیندا زند.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ابتکار


ویدیو مرتبط :
شمارش آرای انتخابات پارلمانی در تونس