سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



انعقاد قراردادهای جدید مالی با بخش خصوصی و خارجی برای ساخت بیمارستان‌/ افزودن 50 هزار تخت به بخش دولتی


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، داود دانش‌جعفری در نشست خبری اولین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت، گفت:‌در حال حاضر برای هر هزار نفر 1.7 تخت وجود دارد و این رقم که حدود 95 هزار تخت است، شامل تخت‌های دولتی و خصوصی است به طوریکه 20 درصد آن مربوط به بخش خصوصی و 80 درصد آن دولتی است.

وی ادامه داد: نمی‌خواهیم به استانداردهای کشورهای خیلی پیشرفته برسیم در حد معمول بنا داریم این شاخص را به 2.8 برسانیم. این برنامه‌ای است که طراحی شده و مستلزم احداث 100 هزار تخت جدید هستیم.

مشاور اقتصادی وزیر بهداشت، گفت:‌ توانایی کشور در بهترین سال‌های درآمدی حدود 1600 تخت در سال بوده که توانسته‌ای به مجموعه اضافه کنیم و اگر به همین روال جلو برویم 60 سال زمان نیاز داریم تا به ایده‌آل برسیم برای ایجاد تحول بنابر این باید فکر دیگری کنیم و به دنبال منابع دیگری باشیم.

دانش‌جعفری تصریح کرد: باید بخش خصوصی برای بیمارستان‌سازی اقدام کند اما مشکلی که هست تعرفه خصوصی و دولتی در کشور متفاوت است و برای اینکه بخواهیم خدمات بخش خصوصی را ارزان به مردم بدهیم باید مابه‌التفاوت آن را خودمان که 4 برابر می‌شود بپردازیم. هم اکنون در بیمارستان آبیک قزوین بخش خصوصی بیمارستانی با هزینه خود ساخته اما با تعرفه دولتی پذیرش می‌کند و ما مابه‌التفاوت را به بخش خصوصی می‌پردازیم در این بیمارستان 30 درصد هزینه‌ها کمتر از بیمارستان‌های کاملاً‌ دولتی است و این به صرفه است.

وی گفت:‌ از طرفی زمانی که بیمارستانی ساخته می‌شود نیاز به نیرو دارد اما سارمان مدیریت اجازه استخدام نمی‌دهد هم اکنون وزارت بهداشت 400 هزار نیرو دارد در نتیجه پذیرش جدید امکانپذیر نیست به همین دلیل نیاز به ورود بخش خصوصی داریم.

مشاور وزیر بهداشت در امور اقتصادی افزود: راه دیگر این است که از بخش خصوصی استفاده کنیم، دولت از این بخش قرض بگیرد و بیمارستان بسازد و پس از تحویل به دولت، به صورت اقساطی به بخش خصوصی آن را واگذار کند در واقع همان طرح مشارکت عمومی و خصوصی چون منابع دولت کافی نیست و باید از امکانات بخش خصوصی کمک بگیریم.

وی با اشاره به برگزاری اولین همایش در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش سلامت، گفت: این همایش در راستای شناسایی شرکت‌های خصوصی خارجی است تا بتوانیم از آنها قرض بگیریم و فضای مناسب سرمایه‌گذاری برایشان فراهم کنیم تا بیمارستان‌ها و تخت‌ها تشکیل شوند.

دانش جعفری گفت:‌ اکنون بیمارستان‌های ما نسل قدیم بیمارستانی هستند و اگر از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم در سال می‌توانیم ظرفیت 1600 تخت را به 10 هزار تخت برسانیم در واقع 50 هزار تخت جدید به بخش دولتی اضافه می‌شود.

وی همچنین گفت: با استفاده از منابع بورس در نظر داریم شرکتی ایجاد شود تا از سهام خود در بورس استفاده کرده و در جهت سرمایه‌گذاری در بخش سلامت استفاده کنیم. در این صورت اشتغال‌زایی هم فراهم خواهد شد.

مشاور وزیر بهداشت در امور اقتصادی گفت:‌ بخش خصوصی در واقع تجهیزات پزشکی را می‌خرد و قسطی به دولت یا به بیمارستان‌های دولتی می‌فروشد و مشکل ما حل می‌شود. مشکلات دارویی هم که در زمان تحریم فقط به نقل و انتقال بانکی مربوط بود بخشی از مشکلاتش با این تفاهمات برطرف می‌شود.

دانش‌جعفری با اشاره به سرمایه‌گذاری جدید شرکت‌های کره‌ای در کشور گفت:‌ بانک کره‌ای 13 میلیون یورو معادل 15 میلیارد دلار در اختیار کشور ما گذاشته که بخش‌های مختلف علاقه‌مند از راه و ترابری،  صنعت، سلامت و ... از آن بهره‌مند می‌شوند ما هم در حال بررسی هستیم تا بتوانیم از بخشی از این اعتبار استفاده کنیم.

وی در مورد بازپرداخت این سرمایه‌گذاری‌ها گفت:‌ اگر دولت بخواهد قرض کند بدهی برایش ایجاد می‌شود که باید از محل درآمد بیمارستانی آن را پس دهد، بنابر این قبل از سرمایه‌گذاری باید ببینیم توان بازپرداخت را داریم یا خیر،‌در صورتی تصمیم می‌گیریم که توانش را داشته باشیم و پروژه‌هایی که خودشان بازپرداخت دارند را می‌پذیریم.

مشاور وزیر بهداشت در امور اقتصادی، ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری برای 20 هزار تخت بیمارستانی از منابع غیردولتی بالاست به طوریکه قیمت تجهیز هر تخت حدود 700 میلیون تومان می‌شود.

دانش جعفری از آماده‌سازی سه مرکز جامع سرطان خبر داد و گفت: بخش خصوصی در برخی از استان‌ها عقد قرارداد کرده است این طرح با استفاده از منابع دولتی تجهیز می‌شود و خودشان اداره خواهند کرد.

وی در مورد توریسم‌درمانی هم گفت: بسیاری از بیماران ما برای انجام برخی از خدمات مانند پت‌اسکن به ترکیه می‌روند بنابر این اگر مجموعه‌ای ایجاد شود که در کشور سرویس‌دهی داشته باشد از خروج ارز جلوگیری می‌کند. اکنون عمده خدمات در بخش خصوصی است چون در بخش دولتی به دلیل کمبودها و حجم مراجعه بیماران گردشگری سلامت نداریم.

دانش‌جعفری در مورد تضمین اجرای چنین پروژه‌هایی با توجه به کسری اعتباری وزارت بهداشت گفت: باید پروژه توجیه اقتصادی داشته باشد اگر امکان عدم بازپرداخت باشد و درآمد بیمارستان کافی نباشد، می‌گوییم توجه ندارد. در این سرمایه‌گذاری‌ها کارشناسان آن را بررسی می‌کنند و اگر امکان آن بود ورود می‌کنیم.

وی در زمینه حمایت از تولید داخلی گفت: قانون حداکثر استفاده از توان داخلی باید رعایت شود و در استفاده از منابع دولتی باید توجه کنیم ظرفیت تولید ناقص خود را کامل کنیم. در واقع با افزایش ظرفیت خدمات، ظرفیت اقتصاد داخلی بهبود می‌یابد و ویژگی سیاست اقتصاد مقاومتی،‌برون‌گرایی است و باید سطح ارائه خدماتمان را بالا ببریم.

مشاور وزیر بهداشت در امور اقتصادی گفت: این شائبه که می‌گویند وزارت بهداشت تجارت‌خانه شده شایعه‌‌ای بیش نیست و من آن را قبول ندارم چالش اصلی سلامت منابع مالی است. برای حل این مشکل یا از مردم باید پول بگیریم یا از دولت.

دانش جعفری افزود: در بررسی‌ها دیده‌ایم در کشورهای دیگر دولت منابع جدید خلق می‌کند ما هم به دنبال ایجاد منابع جدید هستیم مثلاً درحوزه مالیات بر سیگار بررسی کردیم که اگر این طرح اجرا شود، 7 درصد باعث کاهش مرگ ناشی از بیماری‌های ریوی می‌شود و ظرف 5 سال 11 هزار میلیارد تومان درآمدزایی به بار می‌آورد.

وی افزود:‌ اگر این طرح‌های اقتصادی پیش رو ادامه یابد، مطمئن هستم نیاز مالی بخش سلامت برطرف می‌شود. البته اجرای آن منوط به قانع کردن مجلس است که ممکن است اختلاف نظر داشته باشند.

مشاور وزیر بهداشت در امور اقتصادی در پایان گفت:‌ نگرانی از این بابت در آینده نمی‌بینم که منابع مالی به سلامت نرسد. باید منابع جدید خلق کنیم و در هزینه‌ها روش بهره‌ورانه‌تری را انتخاب کنیم.

انتهای پیام/

 


ویدیو مرتبط :
خصوصی سازی و پاسخگویی عمومی: مقایسه پاسخگویی عمومی در بخش دولتی و بخش خصوصی.- فا