سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قانون نوشت: ملوانان بدون کت و شلوار آزاد شدند


قانون نوشت: ملوانان بدون کت و شلوار آزاد شدندقانون/ متن پیش رو در قانون منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
فکرها همه درگیر آب به آسیاب دشمن ریختن عده ای خودسر بود که ناگهان اتفاقی تازه در عالم سیاست‌ نظرها را به سمت دیگری کشاند. دریاداران آمریکایی توسط نیروهای سپاه‌ دستگیر شدند. اقدامی که با تاخیر رسانه‌ای شد ولی در مدت اندک اعلام این رویداد به سرعت در دنیا مخابره شد. به گفته وزارت خارجه ایران، ماجرا از این قرار بود که عصر سه شنبه 22 دی ماه 1394 دو فروند شناور نظامی حامل 10 نفر نیروی نظامی آمریکایی، در حالی‌که در محدوده دریای سرزمینی جزیره فارسی متوقف و سرگردان بودند، توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران رصد و در چارچوب سیاست ثابت ایران در مورد حفظ امنیت و ایمنی دریانوردی در خلیج فارس، برای روشن شدن ابعاد موضوع به پایگاه نیروی دریایی هدایت شدند. به نقل از بیانیه وزارت‌خارجه،با توجه به اینکه ورود عامدانه شناورهای نظامی به دریای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران نقض مقررات و قوانین کشور محسوب می‌شود، علت ورود این شناورها مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد حضور آنها در آن منطقه به علت نقص سیستم ناوبری بوده است. لذا پس از توضیحات طرف آمریکایی و هماهنگی‌های لازم و اطمینان از اینکه ورود شناورها به دریای سرزمینی ایران اقدامی خصمانه نبوده، شناورهای مذکور به خارج از قلمرو دریایی ایران هدایت شدند.همکاری در جهت تسهیل دریانوردی امن بر اساس اصول حقوق بین‌الملل و برخورد انسانی با موارد فوق العاده، معیارهای اصلی در انجام ماموریت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان بوده و خواهد بود.این بیانیه وزارت‌خارجه محکم‌ترین سند واقعه سه‌شنبه عصر بود ولی ادعاهای دیگری نیز در فضاهای مجازی مطرح شد که قابل استناد نبود.
دیپلماسی و صلح
به گفته منابع خبری وزرای‌خارجه ایران و آمریکا همزمان با این واقعه، با یکدیگر رایزنی‌کردند تا بدون مناقشه این ماجرا پایان پذیرد. درهمین راستا،وزیر خارجه کشورمان عصر دیروز در توییتی به آزادی ملوانان آمریکایی واکنش نشان داد و نوشت: «خوشوقتم که می‌بینم گفت‌وگو و احترام، و نه تهدید و شتابزدگی، مسئله ملوانان را به سرعت حل کرد. از این نمونه اخیر بیاموزیم.»
تشریح ماجرا از زبان فرماندهان
از سوی دیگر علی فدوی با اشاره به رها کردن 10 نظامی آمریکایی بازداشت شده، گفت: پس از بررسی‌ها، مشخص شد آمریکایی‌ها بر اساس طرح از پیش تعیین شده وارد نشده بودند.وی گفت: آنها مقاومتی نکردند و پس از بازداشت، به جزیره فارسی منتقل و پس از طی مراحل مورد نظر رها شدند.فدوی تاکید کرد: ناوهواپیمابر آمریکایی ترومن در زمان دستگیری متجاوزین 40 دقیقه رفتار غیرحرفه‌ای داشت در حالی‌که ما با موشک های ساحل به دریا، شناورهای تندروی موشک انداز و توانمندی های متعدد خود در آمادگی بالایی به سر می بردیم و طی اطلاعیه ای که از سیستم بین المللی پخش کردیم، از حرکات بعدی غیر مسئولانه آنها جلوگیری کردیم و به آنها ثابت شد که در اینجا حرف اول و آخر را نیروی دریایی سپاه می زند.وی ادامه داد: ناوهواپیمابر آمریکا و فرانسه در تیررس موشک‌های ما بودند و اگر کار غیرحرفه‌ای خود را ادامه می دادند، فاجعه ای رخ می‌داد که در طول تاریخ برای آنها اتفاق نیفتاده بود.فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: آنها در معرض شلیک های ما بودند که در صورت این اتفاق، به انهدام آنها می‌انجامید.فدوی با بیان اینکه عبور از آبهای سرزمینی هر کشور قوانین خودش را دارد، گفت: یکی از این قوانین، تشخیص کشور ساحلی مبنی بر عبور بی‌ضرر آن شناور است و ما از گذشته اعلام کردیم که عبور آمریکایی‌ها، عبور بی ضرر نیست و این ما هستیم که آن را تشخیص می دهیم.وی گفت: سپاه که مسئولیت حراست از تنگه هرمز و کل خلیج فارس را برعهده دارد با قدرت حق حاکمیت ایران را اعمال می‌کند.
تعهد آمریکا به ایران
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: بررسی ها، بازجویی ها و بررسی سیستم ناوبری آنها نشان داد که آنها غیر عمد و نادانسته وارد آب‌های ایران شدند و در انتها هم خودشان و هم دیپلمات‌هایشان اشتباه‌شان را قبول کردند و متعهد شدند که آن را تکرار نکنند و مسئولان ما هم تصمیم به آزادسازی آنها گرفتند.فدوی ادامه داد: آنها گفتند که می خواستند مسیر کویت به بحرین را طی کنند که مسافت زیادی است و هماهنگی مناسبی با ناوگروه خودشان نداشتند و قاعدتا نباید این مسافت زیاد را با این شناورها می رفتند. سیستم‌شان مشکل پیدا کرده و طی بازجویی‌ها این موضوع مشخص شد.وی گفت: آنها تفنگداران جوانی بودند و یکی از آنها هم خانم بود که با آنها رفتار محترمانه‌ای شد.
تدبیر و اقتدار
از سوی دیگر سرلشکر فیروزآبادی،رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به توقیف دو فروند شناور آمریکایی در محدوده آب‌های سرزمینی کشورمان گفت: خداوند در این حادثه به آمریکایی‌ها آموخت که تا چه حد در برابر نیروهای مقتدر جمهوری اسلامی آسیب‌پذیرند و اگر درایت و حسن نیت فرماندهان ما نبود امروز آن‌ها با یک مصیبت جدید مواجه می‌شدند.وی تصریح کرد: امیدوارم حادثه شمال خلیج فارس که احتمالا آخرین اشتباه نیروهای آمریکایی در منطقه نیست، درسی برای سنگ‌اندازان در کنگره آمریکا باشد.
چهره‌رحمانی نظام
نحوه برخورد سنجیده با این واقعه نشان داد مشکلات به وجود آمده را می‌توان به راحتی با کمی‌تدبیر و تامل حل و فصل و از تبدیل آن به یک بحران بزرگ جلوگیری کرد.ولی اینکه برخی در این کشور هستند که حتی تلاش می‌کنند فرصت‌های موجود را نیز به تهدید برای نظام جمهوری ‌اسلامی تبدیل کنند بسی جای درنگ است. از سوی دیگر این چهره‌رحمانی نظام اسلامی به جهانیان فهماند که اگر طرف مقابل ایران با احترام برخورد کند، بدون شک پاسخی جز احترام از حاکمیت دریافت نخواهند کرد. این حادثه پیامی را به نظام بین‌الملل مخابره کرد، ایران به جماعت تندرو که به سفارتخانه‌ها حمله می‌کنند خلاصه نمی‌شودو این رویدادتفاوت‌های دو سبک دیپلماسی را هم به نمایش گذاشت یکی اینکه ملوانان را با احترام و اقتدار و دیگری آنکه آنان را بعد از تحمل هزینه‌های سیاسی با
کت وشلوار رها می‌کند.

منبع: قانون


ویدیو مرتبط :
کت و شلوار ( چگونه کت و شلوار را تا کنیم که چروک نشود)