سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جزییات وام هفت میلیارد دلاری روسیه از زبان سفیر ایران در مسکو


مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، به تشریح مناسبات دوجانبه از جمله نتایج دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در مسکو، وام‌ چند میلیارد دلاری بخش خصوصی و دولتی روسیه به ایران و روابط اقتصادی 2 کشور، آخرین وضعیت پرونده S-300 و همچنین حضور پررنگ روسیه در سوریه پرداخت.

وی در خصوص دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه که با حضور واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک در مسکو برگزار شد، گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه با توجه به روند زمانی و شکل گیری آن مهم است. 

سنایی با بیان اینکه سه مشکل اساسی در مسیر همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور وجود دارد، این موارد را شامل منابع، روابط مالی و تسویه حساب‌های بانکی و موضوع تعرفه‌ها برشمرد و افزود: در 2 سال گذشته تلاش‌های گوناگونی برای حل این مشکلات انجام شده و به ویژه در مورد دوم و سوم گام‌های خوبی هم برداشته شده، با این حال لازم است تدابیر بیشتری اندیشیده شود.

* جدی شدن موضوع ایجاد بانک مشترک ایران و روسیه

سفیر ایران با بیان اینکه اخیراً بحث ایجاد حساب مشترک و بانک مشترک و همچنین استفاده از تعرفه‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیایی جدی‌تر شده، اظهار داشت: اما نبود منابع مالی هنوز یک مشکل اساسی در روابط تجاری است که اختصاص خط اعتباری از سوی روسیه تحول قابل توجهی در این زمینه ایجاد خواهد کرد.

* روابط اقتصادی تهران-مسکو تحت کنترل روسای جمهور دو کشور

سنایی ادامه داد: دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در حالی برگزار شد که چندین هفته قبل از آن، رؤسای جمهور دو کشور روز 6 مهر 1394 طی ملاقات در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، برای حل مسائل توافق کردند، لذا روابط اقتصادی دو کشور تحت کنترل رؤسای جمهور قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه الکساندر نوواک (وزیر انرژی روسیه و رئیس روسی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه) روز 29 مهر 1394 همراه با مدیران و نمایندگان 50 شرکت بزرگ روسی به کشورمان سفر کرد، گفت: پس از آن نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با حضور هیأت 60 نفره از بخش‌های دولتی و خصوصی ایران و همچنین نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی روسیه در مسکو برگزار شد.

سفیر ایران افزود: در هفته‌ای که گذشت دیمیتری راگوزین معاون نخست‌وزیر روسیه نیز به تهران سفر کرد. در هفته جاری نیز سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سپس سفر ایگور شوالوف معاون اول نخست‌وزیر روسیه و همچنین دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت روسیه به تهران انجام می‌شود.

* 2 وام 5 و 2 میلیارد دلاری روسیه به ایران

سنایی در خصوص وام روسیه به ایران و اینکه آیا این وام در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌گیرد که از روسیه به ایران کالا وارد می‌کنند؟ نیز گفت: در واقع صحبت از 2 وام است. یکی وام 5 میلیارد دلاری دولتی و دیگری وام 2 میلیارد دلاری بخش خصوصی. وام 5 میلیارد دلاری، پیشنهادی بود که 2 ماه پیش از سوی ما در دیدار با الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رئیس روسی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه مطرح شد و با مکاتبات و پیگیری‌های بعدی، در نهایت مورد حمایت رئیس جمهور روسیه قرار گرفت.

وی اظهار داشت: این موضوع در مرحله هماهنگی بین وزارت دارایی دو کشور است؛ اما وام 2 میلیارد دلاری دیگر، از طرف «ونش اکونوم بانک» روسیه و برای چند طرح که شرکت‌های غیردولتی روسیه متولی آن هستند، اختصاص یافته است.

* وام‌های پرداختی برای طرح‌های صنعتی

سفیر کشورمان با ذکر این نکته که این وام‌ها برای خرید کالا نیست و مطلقاً این برداشت درست نمی‌باشد، یادآور شد: بلکه این وام‌ها برای پروژه‌های صنعتی است. وام 5 میلیارد دلاری به طرح‌هایی اختصاص می‌یابد که در 2 سال گذشته بین دو کشور توافق شده است.

سنایی دو طرح مهم برقی کردن خط آهن اینچه برون - گرگان و ساخت دو نیروگاه حرارتی تولید برق در استان‌های هرمزگان و آذربایجان شرقی را در قالب این وام‌های دولتی خواند که تأمین اعتبار می‌شوند و افزود: وام 2 میلیارد دلاری نیز برای چند طرح بزرگ از جمله یک طرح انتقال گاز به شرق کشور اختصاص می‌یابد.

* دستاوردهای جوانان ایرانی در حوزه‌های لیزر و نانو مورد توجه روس‌ها

سفیر کشورمان در خصوص اینکه در مراودات تجاری بین 2 کشور آیا درباره انتقال تکنولوژی نیز صحبت شده است؟ گفت: قطعاً این موضوع همیشه در توافقات و قراردادها بین ایران و روسیه مدنظر است. به علاوه گام‌های بزرگی در این مسیر برداشته شده است.

سنایی با یادآوری اینکه کمیته عالی همکاری‌های علمی و فناوری دو کشور نیز تشکیل شده است، اظهار داشت: آقای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری طی یک سال گذشته دو بار به روسیه سفر کرد و دیمیتری راگوزین معاون نخست‌وزیر روسیه و رئیس طرف روسی این کمیته نیز در هفته گذشته به ایران سفر کرد.

وی خاطرنشان کرد: همکاری در حوزه فناوری نیز وارد مرحله نوینی شده و این همکاری دو طرفه است و دستاوردهای جوانان ایرانی در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه لیزر و نانو مورد توجه روسیه است.

* قرارداد اس 300 نهایی شده و طرفین به توافق قطعی رسیده‌اند

سفیر کشورمان درباره قرارداد S-300 و آخرین پیگیری‌ها در این زمینه گفت: در مورد پرونده S-300، همانطور که وزیر دفاع کشورمان و طرف روس اعلام کرده‌اند، این قرارداد نهایی شده و طرفین در این زمینه به توافق قطعی دست یافته‌اند. همانطور که دو طرف اظهار داشته‌اند، اجرای این قرارداد در مسیر طبیعی در جریان است.

* محصولات باغی، لبنی و شیلات به روسیه صادر می‌شود

سنایی درباره صدور محصولات ایرانی به روسیه بعد از تحریم‌های این کشور از سوی غرب نیز یادآور شد: مسیری که ما طی سال گذشته دنبال کرده‌ایم، تسهیل و رفع موانع ورود محصولات شیلاتی و کشاورزی ایران به بازار روسیه بوده است. با مذاکرات متعددی که با «روس سلخودنادزور» سرویس فدرال نظارت بر بهداشت گیاهی و دامی روسیه داشته‌ایم، مجوز واردات محصولات آبزیان برای 19 شرکت ایرانی به منظور حضور در بازار روسیه صادر شده است. این شرکت‌ها صادراتی به روسیه داشته‌اند و در حال مذاکره با خریداران روس برای حضور گسترده‌تر در بازار این کشور هستند.

وی ادامه داد: به علاوه، تعرفه واردات برخی محصولات آبزی از کشورمان به روسیه، از 36 درصد به 4.5 تا 8 درصد کاهش یافته که این موضوع رقابت پذیری محصولات ایرانی را افزایش می‌دهد.

سفیر کشورمان با بیان اینکه محصولات کشاورزی ایرانی، به ویژه محصولات باغی هم از گذشته در بازار روسیه حضور داشته‌ و سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو به دنبال افزایش سهم این محصولات در صادرات ایران به روسیه است، افزود: برای 6 شرکت صادرکننده تولیدات لبنی و دامی نیز اقدامات لازم طی یک سال گذشته انجام و عمده موانع در مسیر آنها برطرف شده و این کار در مرحله نهایی قرار دارد.

*تهدیدها و منافع مشترک، سیاست‌های ایران و روسیه را به هم نزدیک کرده

سنایی همچنین درباره حضور پررنگ روسیه در سوریه و تحلیل‌های متفاوت و گاهاً متناقضی که به همراه داشته از جمله اینکه این حضور می‌تواند برای کمک به مبارزه واقعی با تروریسم باشد و یا اینکه این حضور در بلندمدت به زیان ایران در خاورمیانه خواهد بود نیز اظهار داشت: کسانی که به مواضع روسیه در سوریه با دیده تردید نگاه می‌کنند، با تحولات روسیه و واقعیت تقابل روسیه و غرب آشنا نیستند. تهدیدهای مشترک و منافع مشترک، سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را به هم نزدیک کرده است.چهار سال است که غربی‌ها صحبت از مبارزه با تروریسم در سوریه می‌کنند و نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: حضور قوی ایران و روسیه در سوریه هم در زمینه تضعیف تروریسم مؤثر است و هم به نفع گفت‌وگوهای سیاسی بوده و می‌تواند به تسریع در یافتن راه‌حل‌های سیاسی برای بحران سوریه کمک کند.

* سفر پوتین به ایران در بعد روابط انرژیک قابل توجه است

سفیر کشورمان در خصوص سفر پوتین به ایران نیز گفت: سفر آقای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حوزه روابط دوجانبه یک گام بزرگ خواهد بود. به علاوه این سفر از بعد انرژی نیز قابل توجه است. بر خلاف برخی تبلیغات که حضور همزمان ایران و روسیه در بازار انرژی را نوعی رقابت معرفی می‌کنند، واقعیت این است که زمینه‌های همکاری بین دو طرف در حوزه انرژی جدی است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری روسیه در ایران