فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



فیلم مستند در تمام دنیا با مشکل اکران مواجه است


به گزارش روز شنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، در ششمین روز از نهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت مدیران جشنواره های مختلف بین المللی فیلم مستند از جمله «ژان فرانسوا کورال» مدیر جشنواره سینما آنورو آیورو، «کارین برنا سکنی» مدیر جشنواره فیلم دوریل، «تریسی هولدر» نماینده جشنواره زنان فیلم می سازند، در نشستی با مستند سازان ایرانی به گفت وگو پرداختند.

**کیفیت فنی مستند در جشنواره دوریل اهمیت دارد
در ابتدای این نشست برناسکنی در توضیح کوتاهی درباره جشنواره فیلم دوریل، گفت: مهمترین ویژگی جشنواره ما این است که موضوع محور عمل نمی کند و بیشتر از محتوا، به فرم و کیفیت فنی فیلم ها توجه دارد. یعنی در واقع فیلم ها تا زمانی که فرم خاص و ویژه ای نداشته باشند مورد توجه جشنواره ما قرار نمی گیرند.
وی با بیان اینکه در فیلم ها باید زاویه دید کارگردان مشخص باشد و در این شرایط ایده دو آدم متفاوت با هم متغیر خواهد شد، افزود: معمولا فیلم هایی که در جشنواره دوریل پذیرفته می شود در فستیوال های دیگر دنیا نیز با موفقیت هایی همراه خواهد بود.
برناسکنی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره راه حلی برای مشکل اکران فیلم مستند که ظاهراً در تمام دنیا نیز وجود دارد، گفت: همانطور که شما گفتید مشکل اکران فیلم مستند همه گیر است و در تمام دنیا این آثار کمتر به اکران مناسب می رسد و ما هم عموماً فیلم های برگزیده خود را با توجه به تم آنها در دانشگاه ها و یا زندان ها و مراکز عمومی به نمایش می گذاریم.
مدیر جشنواره فیلم دوریل، درباره هزینه های تامین برگزاری جشنواره نیز توضیح داد: 50 درصد هزینه جشنواره دوریل دولتی و 50 درصد دیگر آن از طریق کسانی که به شدت علاقمند به این حوزه از هنر هستند تامین می شود.
وی درباره توجه فستیوال دوریل به فیلم های مستند داستانی اظهار داشت: اکران فیلم ها در سینماهای دنیا بسیار تحت تاثیر موضوع آن اثر است و حتی مستندهایی که درباره حیوانات نیز ساخته می شود پربیننده و جذاب هستند اما جشنواره ما همانطور که پیش تر گفتم به این چیزها توجه ندارد چون این موضوعات جریان اصلی سینمای مستند نیست و ما به دنبال نگاه تازه نسبت به حقیقت سینما هستیم.
برناسکنی درباره اینکه آیا آثاری در بخش ملی مستند ایران دیده است و یا مستندی توجه او را جلب کرده؟ گفت: متاسفانه به دلیل نداشتن زیرنویس امکان تماشای فیلم ها برایم نبود اما دی وی دی فیلم ها را از کارگردانان آنها گرفته ام و با خود خواهم برد. البته امروز فیلم «پدر» که اتفاقا زیرنویس داشت را دیدم و به نظر اثر قابل تحسینی بود.

**سینمای مستند ایران را خوب می شناسم
در ادامه این نشست «ژان فرانسوا کورال» مدیر جشنواره سینما آنورو آیورو، در توضیح کوتاهی از جشنواره تحت مدیریت خود گفت: در جشنواره آنورو آیورو به طور خاص موضوعات باید درباره فرانسه و یا فرآینده استعمار زدایی باشد و چون ترجمه عنوان جشنواره می شود؛ «سایه آدم ها» بنابراین محتوای آثار باید توده مردم را در بر بگیرد.
وی با بیان اینکه، فرم مهمترین المان در برتری آثار جشنواره ما است، افزود: تلاش می کنیم فیلم های با کیفیت بالا در فرم را در کشور های نزدیک اقیانوس آرام و همسایه خود ارسال کنیم تا به نمایش درآیند.
مدیر جشنواره سینما آنورو آیورو در پاسخ به سوالی درباره منابع تامین مالی جشنواره نیز توضیح داد: اوایل برگزاری جشنواره از کمک های دولتی استفاده می کردیم اما به مرور به جایی رسیدیم که الان هیچ کمک دولتی را نمی خواهیم و کاملا مستقل شده ایم اما هنوز یک ایالتی در کشورمان است که فقط از روی علاقه خود کمکی به جشنواره می کند.
کورال در ادامه درباره شناختش از سینما ایران، گفت: با کمال صداقت باید بگویم سینمای ایران را نمی شناسم اما با سینمای مستند ایران خوب آشنا هستم. مستند های مثل تهران انار ندارد، راننده و روباه و ... که همه آثار درخور توجهی هستند، را دیده ام.

**مستند سازی در تمام دنیا درآمدی زیادی ندارد
«تریسی هولدر» نماینده جشنواره زنان فیلم می سازند، دیگر مهمان این نشست که سابقه ساخت بیش از 60 مستند را نیز دارد، درباره جشنواره خود توضیح داد: این جشنواره همانطور که از اسم آن هم پیداست درباره زنان فیلم ساز و یا فیلم هایی که درباره زنان ساخته می شود، توجه دارد.
وی افزود: ما به فیلم هایی که با بیان روشن تجربه زندگی زنان در کشور های مختلف را تصویر می کند توجه داریم و بازار پخش ما هم عموماً دانشگاه ها هستند.
نماینده جشنواره زنان فیلم می سازند در ادامه درباره درآمد پایین فیلم سازی در حوزه مستند، گفت: همانطور که می دانید مستند سازی در تمام دنیا درآمدی زیادی ندارد که به توان با آن امرار معاش کرد و اکران آن هم سودی که ندارد هیچ بلکه ضرر مادی هم برای صاحبان اثر دارد.
هولدر با اشاره به اینکه خیلی از فستیوال های دنیا از بودجه های محلی و یا دولتی استفاده می کنند، ادامه داد: اما به نظرم اگر یکپارچگی بین حداقل زنان فیلم ساز دنیا وجود داشته باشد دیگر نیازی به حمایت های دولتی هم نیست.
این مستندساز درباره میزان استقبال از فیلم ها در جشنواره مختلف، خاطرنشان کرد: در این دوره با توجه به پیشرفت زیاد تکنولوژی و اینکه با کامپیوتر های ساده هم می توان کار تدوین انجام داد، بنابراین صدها اثر به جشنواره ها می رسد.
وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره زنان فیلم ساز از مستند سازان حمایت مالی هم می کند یا خیر؟ گفت: ما هیچ حمایت مالی از فیلم ساز ها نمی کنیم و تنها حمایتی که از آنها می شود اینکه جایزه ای از جشنواره دریافت کنند.
هولدر در ادامه به جشنواره فیلم «ساندس» اشاره کرد و افزود: این جشنواره در کنار خودش یک موسسه مستند سازی «ساندس» نیز دارد که از مستند سازان حمایت مالی می کند اما هیچ تضمینی نیست که فیلم های تولیدی در این موسسه حتما به جشنواره هم راه یابد.
فراهنگ**9246**1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اخبار در کانال من با مشکل مواجه شد